کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رانت هزار تومانی در دلار چندنرخی

14 شهريور 1391 ساعت 20:49

معاون وزیر امور اقتصادی با اشاره به اینکه فاصله حدود هزار تومانی در هر دلار در نظام چند نرخی رانت بزرگی برای عده‌ای ایجاد می‌کند، گفت: مشکلات ارزی و تهیه مواد اولیه کارخانه‌ها باعث شده فعلا شرایط برای اجرای فاز دوم هدفمندی مهیا نباشد.


به گزارش جهان به نقل از فارس محمد پاریزی در مورد نرخ ارز گفت: از سال 80 به مدت 10 سال براساس نظام شناور مدیریت شده نرخ ارز تک نرخی بود که در ماه‌های پایانی سال 89 به خاطر اختلافات معاملات خارجی و مسئله امارات بازار ارز از تعادل خارج شده و فاصله بین بازار آزاد و نرخ مرجع ارز پیدا شد، به گونه‌ای که نرخ ارز نسبت به همه چیز شرطی شده بود، چون از منطق برخوردار نبود.
 
وی تأکید کرد: با راه‌اندازی بورس ارز هم نظام ارزی شناور مدیریت شده که براساس قانون برنامه پنجم به آن اشاره شده به دست می‌آید و نرخ ارز به صورت شفاف در بورس تعیین می‌شود.
 
پاریزی تأکید کرد: اختلاف نرخ آزاد و نرخ مرجع ارز رانت عظمی نصیب عده‌ای خاص می‌کند و از طرفی رهگیری نمی‌شود، کسی که با ارز ارزان جنس وارد کرده آن را به قیمت دلار آزاد می‌فروشد، بنابراین فاصله حدود هزار تومانی در هر دلار رانت بزرگی برای عده‌ای ایجاد می‌کند که این منافع باید به جامعه برگردد.
 
پاریزی افزود: تشخیص نهایی دولت این بود که برای تک نرخی شدن ارز باید قیمت آن در بورس تعیین شود و متقاضایان واقعی ارز و همه عرضه کنندگان در بورس آن را ارائه کنند و مدیریت اطلاعات در بازار به صورت شفاف ارائه شود.
 
وی ادامه داد: این تجربه حدود 10 سال پیش در قالب واریزنامه ارزی تجربه شده و امروز به صورت گواهی سپرده ارزی در بورس معامله خواهد شد.
 
معاون وزیر اقتصاد در مورد تجربه عرضه سکه توسط بانک مرکزی و مقایسه آن با بورس ارز گفت: بحث ارز با سکه متفاوت است، چون قیمت گذاری پول خارجی از وظایف بانک مرکزی است و نظام بانکی کشور شناور مدیریت شده است.
 
قیمتی که در بورس ارز تعیین می‌شود پایین‌تر از نرخ بازار آزاد خواهد بود و نباید ارز که یک کالای استراتژیک است در بازار حراج شود و یا تفاوت نرخ آن برای عده‌ای رانت ایجاد کند.
 
پاریزی در مورد رشد نقدینگی گفت: این نرخ در ماه‌های اخیر 5 تا 6 درصد بوده و بنگاه‌های اقتصادی باید از مشکلات کمبود نقدینگی نجات پیدا کنند.
 
پاریزی با اشاره به اینکه تأمین مالی یکی از مشکلات اصلی تولید‌کنندگان است گفت: به موازات هدفمندی یارانه‌ها باید استهلاک کارخانه‌ها برطرف شده و براساس مصوبه 4 شهریور 91 در راستای هدفمندی یارانه‌ها و رعایت الگوی مصرف بخشی از دارایی ثابت کارخانه‌ها که نیاز به تغییر تکنولوژی دارند، باید جایگزین شوند.
 
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به فارس در مورد زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و مهار تورم گفت: با توجه به تورم ایجاد شده آنچه رسما اعلام شده فعلا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار دولت قرار ندارد و این به خاطر تورم است. از طرفی بنگاه‌ها باید خط تولید خود را منطبق با فناوری جدید کنند.
 
وی تأکید کرد: همچنین مشکلات ارزی و تهیه مواد اولیه کارخانه‌ها باعث شده فعلا شرایط برای اجرای فاز دوم هدفمندی مهیا نباشد، اما براساس قانون باید در بازه زمانی خود همان پنج‌سال اجرا شود.
 
پاریزی در مورد بورس ارز گفت: نمی‌توان به صورت دستوری قیمت ارز را هزار تومان نگه داشت و در حال حاضر با واقعی شدن قیمت ارز تولید‌کنندگان داخلی و صادرکنندگان نسبت به نرخ فعلی ارز خوشحال شده‌اند چون واردات کالای خارجی با ارز ارزان قیمت دیگر وجود ندارد و تولید داخلی رونق می‌گیرد.
 
پاریزی افزود: گروه دیگری که از شفاف شدن قیمت دلار سود می‌برد صادر کننده است که قبلا برای صادرات نیاز به مشوق و جایزه صادراتی بود اما امروز وقتی ارز به قیمت واقعی دریافت می‌کند نیاز به جایزه صادراتی ندارد.
 
وی تأکیدکرد: وجود رانت براثر تفاوت نرخ بازار آزاد و مرجع ارز به نفع هیچکس نیست.
 
وی یکی از اهداف بورس ارز را یکسان‌سازی نرخ ارز عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی متولی بازار ارز بوده و باید آن را یکسان کند و حاشیه بازار ارز حذف شود.
 
پاریزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نرخ مرجع ارز گفت: این نرخ همچنان 1226 تومان است و مصارف دارای اولویت شامل دارو و مواد غذایی با ارز مرجع وارد می‌شود.
 


کد مطلب: 242929

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/242929/رانت-هزار-تومانی-دلار-چندنرخی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com