پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
تحلیل رسانه‎های‌ صهیونیستی درباره شخصیت دبیرکل حزب‎الله

ترس صهیونیست‎‎ها از سید حسن

سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب: 242900
«وی در بازی موفق بود و به همین دلیل امیدواریم به جهنم برود... کاش رهبری مانند وی داشتیم.» این کلمات یک اسراییلی است که تصویر نصرالله را در دیدگان آن‎ها و عمق بینش آن‎ها و در نهایت تأثیر وی را نشان می‎دهد.
جهان نيوز - گروه بین الملل: اسراییلی‎‎ها می‎گویند نفرتی که از سید حسن نصرالله دارند، تنها به این دلیل نیست که بیشترین ضربه را به آن‎ها زده است، بلکه به خاطر نوعی احساس است که نسبت به دیگر رهبران مخالف اسراییل وجود نداشته است. دلیل مسأله فوق این است که مردم به وی به عنوان یک فرد بد نمی‎نگرند، بلکه به وی غبطه می‎خورند و آرزوی داشتن وی را دارند. 

طبق گفته رسانه‎‎های صهیونیستی، زبان حال اسراییلی‎‎ها این است: «وی در بازی موفق بود و به همین دلیل امیدواریم به جهنم برود... کاش رهبری مانند وی داشتیم.» این کلمات یک اسراییلی است که تصویر نصرالله را در دیدگان آن‎ها و عمق بینش آن‎ها و در نهایت تأثیر وی را نشان می‎دهد. دکتر «اودی لِبِل» استاد برجسته روان‎شناسی سیاسی و متخصص در مسائل نظامی و رسانه در مؤسسه بن‎گورین در شهر نقب، یک سال پس از پایان جنگ 33 روزه نتایج مطالعات خود را این‎طور منتشر کرد: «مقبولیت نصرالله نزد مردم اسراییل بسیار بالاتر از رهبران اسراییل است؛ به‎خصوص پس از پایان جنگ دوم لبنان.» وی در مصاحبه‎ای‎ که در مورد نتایج تحقیقاتش در اسراییل منتشر شد، افزوده است: «در برابر فردی مانند نصرالله که تأثیر رسانه‎ای شگرفی دارد، اسراییل موفق نشد کسی را پیدا کند که پاسخ وی را بدهد.»

روزنامه هآرتص در زمان جنگ نوشته بود: «نصرالله کسانی را که جنگ را دنبال می‎کردند به‎خصوص آن‎هایی که به‎دنبال پوشش اخبار و تحلیل آن‎ها بودند، دائما مجبور می‎کرد که در مقابل تلویزیون قرار گیرند و برای حفظ سکوت حتی نفس خود را در سینه حبس کنند؛ کاغذ و قلم و ضبط خود را آماده کنند؛ تلفن را قطع کنند و تمام جسم و روح خود را وقف گوش دادن به دبیرکل کنند.»

این‎روزنامه می‎افزاید: «دسترسی به نصرالله آنقدر حیاتی بود که اگر دو روز خبری از وی نبود، بلافاصله شایعه‎‎ها و گمانه‎زنی‎‎ها درباره سرنوشت وی –که سرنوشت جنگ مستقیما به وی مربوط بود- به راه می‎افتاد. هنگامی که [بر صفحه تلویزیون] ظاهر می‎شد، تمام نکات – حتی عرق روی پیشانی وی، مدل و رنگ مو، مبلی که بر آن نشسته بود و تصویری که پشت سر وی قرار داشت- مورد تجزیه و تحلیل قرار می‎گرفت.»

در گزارش دیگری در همان روزنامه، زوی برئیل کارشناس امور اعراب تحلیل دیگری درباره نگرش اسراییلی‎‎ها به نصرالله دارد و تأکید می‎کند: «از منظر رسانه‎‎ها و همچنین مردم اسراییل، وی سه شخصیت متفاوت است: دشمن و فرمانده شلیک کاتیوشا، تحلیل‎گر امور نظامی و همچنین تحلیل‎گر مسائل اجتماعی و ارتش اسراییل. می‎توان گفت که سرویس‎‎های جاسوسی و گروه‎‎های تحلیل‎گر مجبور شده‎اند با تمام قوا نظرات آقای نصرالله در طول چند سال گذشته را مورد مطالعه قرار دهند. در عین‎حال، تأثیرگذاری نصرالله در افکار اسراییلی‎‎ها باعث شده است که هم در چشم‎انداز و هم در محتوای برخورد اسراییل به‎خصوص در عرصه رسانه‎ها پس از جنگ تغییراتی روی دهد. هدف اصلی از این تغییر، بهبود تصویر و کاهش تأثیر منفی بر مردم اسراییل است که بر اثر جنگ ژوئیه رخ داده است.»

پیش از سال 2006 اسراییل از اعتبار دبیرکل حزب‎الله و تأثیر‎گذاری وی بر مخاطبان صدمه زیادی دید؛ تا جایی که نظرسنجی‎‎ها نشان می‎دهد بیشتر سیاست‎مداران [صهیونیست] در مقایسه با نصرالله از اعتباری برخوردار نیستند. مسأله فوق طی جنگ تأثیر زیادی داشت و عامل اصلی از دست دادن اعتماد به ساختار سیاسی بود و هرچه زمان پیش رفت، این حس تقویت شد.

جنگ به اسراییلی‎‎ها نشان داد که شخص نصرالله یک قدرت استراتژیک برای حزب محسوب می‎شود که بر روی مخاطبان آن‎ها تأثیر منفی می‎گذارد. وی بر مردم لبنان و اعراب تأثیری مثبت داشته است؛ امری که نیازمند تلاش ویژه‎ای برای تغییر ذهنیت اسراییلی‎‎ها نسبت به وی بود. به‎خصوص که وی با کنترل نیرو‎های نظامی، نقش اساسی در جنگ داشت. به همین دلیل باید توجه ویژه‎ای به این امر می‎شد. 

پس از جنگ، رسانه‎‎های اسراییلی شرایط متفاوتی را نسبت به قبل تجربه کردند. در برخی از موارد، صحبت‎‎های ایشان کاملا سانسور می‎شد. اجتناب از پرداختن به صحبت‎‎های ایشان بر اساس برنامه کاری و خط مشی اعلام شده توسط ارتش بود. 

امیر پرتز وزیر دفاع اسراییل در یکی از جملات معروفِ مبارز‎طلبانه خود گفته بود: «نصرالله هیچ‎گاه نام مرا فراموش نخواهد کرد.» این جمله به وضوح به‎عنوان لاف و بر اساس امید‎های واهی تلقی می‎شود. سؤال این است: اکنون که شش سال از جنگ گذشته است، چه‎کسی نام دیگری را فراموش کرد و چه‎ کسی فراموش نکرد؟ 
منبع:پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *