شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

یک مقام ترکیه ای: گاز ايران گران است!

سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 242883
روزنامه تركيه‌اي "حريت" به نقل از يكي از مقامات صنعت گاز تركيه مدعي شدد: آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه تركيه گاز ايران را با قيمتي غيرمنطقي خريداري مي‌كند.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، فاتح بالتاچي رييس انجمن واردكنندگان و صادركنندگان گاز طبيعي تركيه گفت: قيمت گاز طبيعي ايران بالاتر از سطح منطقي است.

وي افزود: فكر مي‌كنم تركيه بايد گاز ايران را با ۳۰ درصد تخفيف بخرد.

بالتاچي به خبرگزاري آناتولي تركيه گفت: ما نمي‌توانيم قراردادهاي گازي امضا شده با ايران را لغو كنيم ولي اين احتمال وجود دارد كه در دادگاه تصميم مطلوبي به نفع تركيه اتخاذ شود.

وي افزود: دليل گران بودن بيش از حد قيمت گاز ايران در حال حاضر به دليل قراردادهايي است كه در گذشته(زماني كه بازار جهاني نفت ساختار متفاوتي داشت) امضا شده است. در اين قراردادها حق چانه زني درباره قيمت در آينده وجود دارد.

بالتاچي مدعي شد: به لحاظ تجاري براي ايران عاقلانه نيست كه روي قيمت‌هاي بالا تاكيد كند.

وي با اشاره به تحولات سياسي و بين‌المللي افزود: اين پرونده بايد در دادگاهي در سوئيس مورد بررسي قرار بگيرد. تركيه در مورد اين پرونده در موضع محكمي قرار دارد زيرا در گذشته نيز يك پرونده را در سوئيس برنده شده است.

پيشتر وزیر توسعه ترکیه درباره مذاکرات با تهران درباره کاهش قیمت گاز صادراتی گفته بود: اگر این مذاکرات به نتیجه برسد ترکیه به داوری بین‌المللی مراجعه نمی‌کند.

جودت ییلماز با اشاره به مذاكرات ريیس‌جمهور ترکیه و معاون ريیس‌جمهور ایران درباره انرژي گفته بود: ترکیه از ایران خواسته كه قیمت گاز طبیعی صادراتي خود را كاهش دهد. اگر مذاكرات نتيجه دهد ما دیگر به داوری بين‌المللي مراجعه نمی‌کنیم.

ترکیه مدعی است بهاي گاز ایران بالاتر از سطح بین‌المللی است و موافقت ایران را برای کاهش آن خواستار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *