سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
واکنش یک مجلسی به اظهارنظرها درباره قانون انتخابات؛

"حافظ کل قرآن بودن" شرط کاندیداتوری شود

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب: 242727
نظر شخص بنده این است که یک شرط دیگر به شرایط واجدین کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اضافه کنیم. پیشنهاد می‌کنم هر کس بخواهد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود این باشد که حافظ کل قرآن باشد. این پیشنهاد بنده است که در جلسه کمیسیون مطرح خواهم کرد.
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نسبت به اظهارات برخی چهره‌ها درباره قانون انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد.

به گزارش جهان به نقل از همشهری آنلاین، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در دستور کار یک کمیسیون مجلس قرار دارد، این روزها مورد نقد و نظر واقع شده است بطوریکه معاون رئیس جمهور با انتقاد از طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات، گفته است این اصلاح باید بر اساس «لایحه دولت» صورت گیرد نه «طرح مجلس». این اظهارنظر معاون رئیس جمهور، واکنش کمیسیون مربوطه در مجلس را به دنبال داشت بطوریکه نایب رئیس این کمیسیون گفت: «ظاهراً فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور از اقدامات مجلس بی خبر است.»

در همین حال، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان نیز روز گذشته اعلام کرده است: «انتخابات ریاست جمهوری شرط سنی ندارد.» این درحالیست که از جلسات اخیر اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نظرهای مساعدی بر سر تعیین شرط سنی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به گوش می‌رسد.

«محمدابراهیم رضایی» نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم در گفتگو با همشهری آنلاین علاوه بر اینکه نسبت به اظهارات فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور واکنش داد، مبنای اظهارات کدخدایی درباره فقدان شرط سنی برای انتخابات ریاست جمهوری را هم «قانون گذشته» دانست.

در همین حال، این نماینده مجلس نهم که عضو گروه اصلاح‌کنندگان قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز است خبری مطرح کرد که در صورت عملیاتی شدن این خبر، سرنوشت کاندیداهای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری از دایره گمانه‌های فعلی خارج و وارد مرحله جدیدی می‌شود.

گفتگوی با «محمد ابراهیم رضایی» نماینده مردم خمین و نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم در ادامه آمده است:

   آقای رضایی؛ معاون پارلمانی رئیس جمهور امروز در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نسبت به روند اصلاح قانون انتخابات انتقاد کرده و عنوان نموده که اصلاح قانون انتخابات به جای اینکه از مسیر طرح مجلس شورای اسلامی صورت گیرد باید از گذر لایحه دولت انجام شود. با توجه به اینکه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، امر شور در زمینه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرده است، نظرتان درباره اظهارنظر معاون رئیس جمهور چیست؟

- ظاهراً آقای فروزنده در جریان اقدامات مجلس نیست. چون کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، نماینده دولت را به جلسات این کمیسیون که بحث اصلاح قانون انتخابات در آنها صورت گرفته، دعوت کرده است. در این جلسات در وهله اول از نماینده دولت خواستیم لایحه دولت برای اصلاح قانون انتخابات را به کمیسیون ارائه کند؛ که گفتند آماده نیست! گفتند مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهد سیاستگذاری کلی قانون انتخابات را انجام دهد. گفتیم عیب ندارد؛ تا مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن مرحله برسد که سیاستگذاری‌های بالادستی را تعیین کند، در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مواردی که در حوزه اجرای انتخابات از دوره‌های قبل مشکل داشته و امروز هم درگیرش هستیم را مورد بحث قرار داده و اصلاحات لازم را انجام می‌دهیم.

    نماینده دولت در جلسات کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس کیست؟

- معاون سیاسی وزارت کشور؛ معاون سیاسی وزارت کشور در جلسات کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به طور مستمر شرکت می‌کند. از شورای نگهبان هم دعوت کردیم اما نماینده شورا در جلسه کمیسیون حضور پیدا نکرده است.

    سخنگوی شورای نگهبان هم روز گذشته اعلام کرد «انتخابات ریاست جمهوری شرط سنی ندارد». آیا این اظهارات سخنگوی شورای نگهبان می‌تواند حجتی باشد تا اصلاح‌کنندگان قانون انتخابات ریاست جمهوری از اصلاح شرایط سنی نامزدهای این انتخابات دست بکشند؟

- یکی از مواردی که اتفاق نظر داشتیم اصلاح شود، همین بحث شرط سنی و مدرک تحصیلی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود. چون اصلاً شأن انتخابات بخصوص برای ریاست جمهوری با شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، شکسته می‌شود. با شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، هر آدمی با هر ویژگی تصمیم می‌گیرد کاندیدا شود و رد صلاحیت‌شان هم تبعات دارد. بنابراین در چارچوب قانون و در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم بحث برای اصلاح این قوانین ادامه پیدا می‌کند. آقای کدخدایی (سخنگوی شورای نگهبان) لطف داشتند ولی نظر نمایندگان این نیست.

    پس مبنای اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه شرط سنی برای کاندیداهای ریاست جمهوری نداریم، چیست؟

- قانون گذشته است.

    بنابراین اظهارات آقای کدخدایی، به منزله حجتی برای متوقف شدن روند اصلاح شرایط سنی کاندیداها در قانون انتخابات ریاست جمهوری محسوب نمی‌شود؟!

- خیر، امیدواریم در مجلس نهم بر سر اصلاح قانون انتخابات بخصوص در حوزه شرایط سنی کاندیداها به اتفاق نظر برسیم و این مشکلات حل شود.

    اولین زمانی که فکر می‌کنید بحث و بررسی‌های کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در زمینه اصلاح قانون انتخابات به نتیجه اولیه برسد، چه زمانی است؟

- فکر کنم تا نیمه مهر ماه امسال بشود به یک جمع‌بندی بر سر اصلاحات سن و مدرک کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری رسید.

    ضعف قانون انتخابات در زمینه تعریف «رجل سیاسی» نیز یکی از مواردی است که از سوی کارشناسان مورد انتقاد قرار می‌گیرد. در زمینه تعریف «رجل سیاسی» چه برنامه‌ای دارید؟

- درباره تعریف «رجل سیاسی» باید فنی‌تر بحث شود. همه می‌گفتند اگر بخواهیم راجع به این مبحث وارد شویم ممکن است دست شورای نگهبان بسته شود و یک سری تنش‌ها ایجاد شود. احتمالاً مصلحت بر این باشد که موضوع «رجل سیاسی» را به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام بگذاریم تا در هنگام تعیین تکلیف سیاست‌های کلی، به این موضوع نیز بپردازند.

    نظر شخصی خودتان درباره کف و سقف سنی مناسب و مدرک تحصیلی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

- سقف 75 سال و کف چهل سال سن خوبی است. البته باید کار فنی‌تر در این زمینه صورت گیرد. مدرک تحصیلی هم حداقل فوق‌لیسانس باشد.

    آیا علاوه بر سن و مدرک تحصیلی کاندیداها، تغییر دیگری در قانون انتخابات ریاست جمهوری، مدنظر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم قرار دارد؟

- نظر شخص بنده این است که یک شرط دیگر به شرایط واجدین کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اضافه کنیم. پیشنهاد می‌کنم هر کس بخواهد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود این باشد که حافظ کل قرآن باشد. این پیشنهاد بنده است که در جلسه کمیسیون مطرح خواهم کرد.

    ضرورت اینکه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری «حافظ کل قرآن» باشد، چیست؟

- یکی از خواست‌های کشور ما این است که 10 میلیون حافظ قرآن در کشور باشند. حافظ قرآن بودن بر روی شخصیت، سلامت، ایمان و تقوایی که برای سطوحی نظیر ریاست جمهوری مورد نیاز است خیلی اثرگذار است.

    می‌توانید مصداق‌هایی نام ببرید که سن‌شان کمتر از 75 سال و بیشتر از چهل سال باشد، حافظ کل قرآن باشند و رجل سیاسی هم باشند تا بتوانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند.

- آقای ری شهری.

    یک مصداق دیگر ...

- الآن حضور ذهن ندارم ...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *