جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بدترین اقتصاد آمریکا +اینفوگراف

شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۵
کد مطلب: 242353
بحران اقتصادی امروز اگر شانسی برای انتخاب مجدد اوباما نداشته باشد، می تواند فرصتی برای رامنی و تاختن به حریف دمکراتش باشد.
بیش از 60 سال از جنگ جهانی دوم می گذرد و ایالات متحدۀ آمریکا در میان کشورهای جهان در این مدت بزرگترین اقتصاد طبقۀ متوسط را ساخته است و جالب اینکه خودِ این کشور نیز طی دهه های اخیر آن را از بین برده است. اگر به نمودار ذیل بنگرید متوجه می شوید که درآمد خانوارها طی سالهای 1950 تا 2010 چه سیری را در این مدت طی کرده است. 
به گزارش جهان، خبر به نقل از پایگاه اینترنتی کانترپوینت نوشت، بعد از جنگ جهانی دوم، سرعت بالای اقتصاد آمریکا، رشد طبقۀ متوسط را به دنبال داشت. در آن زمان فقیرترین خانوارهای آمریکایی نیز متعاقب رشد سریع اقتصاد آمریکا از آن تغییر و تحولات منتفع شدند. سپس در دهۀ 1970 و دقیقاً بین دو شوک بزرگ نفتی که با تورم بالا نیز همراه بود، اقتصاد آمریکا در وضعیت بدی قرار گرفت.

در نتیجه دولت آمریکا ناتوان از پذیرش اجماع میان چپ و راست سیاسی، اقتصاد ریگانی را جایگزین آن نمود، در حالی که جملۀ معروف ریچارد نیکسون: "ما همگی کینزی هستیم" گویای واقعیت دیگری بود. متعاقباً گسترش تکنولوژی و رقابت خارجی، بازار کار، دستمزدها و بورس را مجدداً رونق بخشید و رشد اقتصادی بار دیگر به کشور بازگشت. در نتیجۀ بازگشت رشد اقتصادی، طبقه ای که سرمایه گذاری کرده بودند، بیشتر منتفع شدند یعنی 20% ثروتمندها. در نتیجه این تغییرات چندان به نفع طبقۀ متوسط و فقیر جامعه نبود. دهۀ 2000 نیز برای خانوارهای آمریکایی بدترین سالها بود و هیچ تضمینی وجود ندارد که آینده از روزهای امروز روشن تر باشد. 

کارشناسان اما می گویند بحران اقتصادی امروز اگر شانسی برای انتخاب مجدد اوباما نداشته باشد، می تواند فرصتی برای رامنی و تاختن به حریف دمکراتش باشد. در حالیکه داشتن شغل به اولویت شمارۀ یک آمریکایی ها تبدیل شده است.

به گزارش روزنامۀ اکسپرس نرخ بیکاری در آمریکا رقم 8.3% را نشان می دهد و بدهی آمریکا از مرز 100% تولید ناخالص داخلی عبور کرده و جمهوریخواهان و دمکراتها ماههاست که ناتوان از دستیابی به اجماع بر سر بودجه هستند.  گفته می شود از سال 1930 تنها یک رییس جمهور با این نرخ بیکاری بالا شانس انتخاب مجدد را داشته است. 

نمودار ذیل تغییرات در میزان درآمد خانوارهای آمریکایی را به تصویر کشیده است. در آمریکا طبقات جامعه براساس درآمد به 5 دسته تقسیم می شوند. در نمودار ذیل 5 درصد بسیار ثروتمند نیز به آن اضافه شده است. 

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000242/nf00242353-1.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *