جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱
رئیس جمهور در افتتاحيه شانزدهمين اجلاس سران نم:

مدیریت مشترک جهانی؛ خلاصه آرزوهای بنیانگذاران نم

پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 241965
رييس جمهور با بيان اينكه امروز روز ملتها و روز باز تعريف و پيگيري آرمانهاي اصلي جنبش عدم تعهد و برنامه ريزي براي تحقق همه آرمانها و اهداف انساني است، تاكيد كرد: باور من اين است كه تحقق مديريت مشترك جهاني كه تضمين صلح پايدار بر اساس عدالت، آزادي و كرامت انساني است، خلاصة آرزوهاي بنيانگذاران فقيد جنبش عدم تعهد است؛ مسئوليت خطيري كه اينك بر دوش يكايك ما سنگيني ميكند.
به گزارش جهان به نقل از دكتر محمود احمدي نژاد پيش از ظهر امروز (پنجشنبه) در افتتاحيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد، با بيان اينكه در اين مكان گرد هم آمده¬ايم تا با بررسي شرايط و روند تحولات به منظور ساختن آينده بهتر براي ملت هايمان و براي جامعه بشري هم انديشي و اقدام نمائيم، گفت: شك نداريم كه همه ما و بلكه همه ملتها از وضع موجود ناراضي اند و هنوز آرزوها و آرمانهاي تاريخي و مشترك بشري يعني رفع فقر، تبعيض، تهديد، تحقير، جنگ  و كينه ورزي  و استقرار زندگي سعادتمند سرشار از زيبايي و عشق و نشاط و سلامت در سايه عدالت و آزادي و كرامت و صلح پايدار فرصت تحقق مناسب پيدا نكرده است.

دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه صدها سال پي در پي، رنج نوع انسان و ملتها ادامه يافته است و در دوره اخير پس از عبور از برده داري و استعمار، مشابه همان شرايط اما به شكلي ديگر بر سر ملتها سايه انداخته است، اظهار داشت: بخش عمده ثروت و مراكز اصلي اقتصادي جهان در اختيار چند گروه سرمايه دار از چند دولت قرار دارد و اكثريت ملت ها ضمن اينكه در فقر به سر مي برند و بايد تاوان سوء‌استفاده ها و سوء مديريت هاي آنان را نيز بپردازند.

رييس جمهور ادامه داد: قريب به اتفاق كشورهاي سرمايه داري، داراي بدهي هاي خارجي بيش از توليد ناخالص داخلي اند و اين يعني اينكه در واقع ورشكسته اند و به طور گسترده و بدون اجازه از منابع ساير ملت ها استفاده مي كنند در حالي كه خود آن ملت ها به اين منابع نيازمندترند و با خلق دارائيهاي كاغذي، تورم مستمر را به همه ملتها تحميل و بدون زحمت ثروت آنها را تصاحب مي كنند؛ برخي گزارش ها از 32 هزار ميليارد دلار دارائي كاغذي خلق شده توسط دولت آمريكا حكايت دارد.

دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه اكثر معادن غني و اصلي افريقا و آمريكاي لاتين در اختيار چند شركت وابسته به سرمايه داران جهاني است، در حالي كه مردم اين مناطق از حداقل منافع اين ثروت خدادادي نيز برخوردار نيستند، خاطرنشان كرد: ساز و كار اقتصادي حاكم بر جهان به گونه اي است كه به طور سيستماتيك دائماً مشكلات چند دولت سرمايه داري به ساير كشورها و در مقابل ثروت آنان به آن چند كشور منتقل مي شود.

رييس جمهور اضافه كرد: علوم و فنآوري هاي پيشرفته به صورت انحصاري در اختيار گروهي خاص است و در بسياري مواقع به ابزار تحميل اهداف سياسي مبدل شده است و فرهنگ هاي بومي و انساني كه حاصل هزاران سال تلاش و مبتني بر فطرت الهي انسانها و در عمق و مباني، مشترك بين همه ملت ها و از زيبايي هاي جامعه بشري است، به طور سازمان يافته مورد هجوم گسترده قرار دارد تا با تحميل بي هويتي زمينه تسلط بر ملت ها فراهم گردد.

دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه در همين راستا، شخصيت زن و بنياد خانواده در معرض انهدام قرار دارد و تلاش گسترده اي براي تحميل نوع خاصي از زندگي بي هويت فردي و اجتماعي به همه ملت ها در جريان است، گفت: به لحاظ سياسي نيز، حقوق اساسي و استقلال ملت ها دائماً در معرض تهديد است و به بهانه هاي گوناگون كشورها اشغال مي شوند و آشكارا با پيشرفت و اقتدار ملت هاي مستقل دشمني و در برابر آن مانع تراشي مي شود.

رييس جمهور تبديل فروش سلاح به عنوان تجارتي پردرآمد، به امري عادي و تحميل جنگ ها و اختلافات به ملت ها و كشورها براي پر رونق باقي ماندن بازار سلاح را مورد اشاره قرار داد و افزود: قاچاق انسان، كشت و توزيع مواد مخدر و تروريسم، آشكارا مورد حمايت و تقويت و گسترش قرار مي گيرند و بدين ترتيب صلح و امنيت پايدار را به آرزوي دست نيافتي مبدل كرده اند؛ روشن است كه براي تشريح ابعاد خسارت ها و مشكلات و نابساماني ها به وقت بيشتري نياز هست.

دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه براي اصلاح اين روند، بارها و بارها، عدالت¬طلبان و آزادي¬خواهان و مصلحان از جمله رهبران فقيد جنبش عدم تعهد قيام كرده¬اند و خيزش¬هاي متعدد برپا شده و تلاش¬هاي فراواني انجام

گرفته است، اظهار داشت: عليرغم آثار بسيار ارزشمند و مثبت اين تلاش هاي مقدس، هنوز روند امور به طور اساسي به نفع ملت ها و در جهت عدالت و صلح پايدار تغيير نكرده است.

رييس جمهور با طرح اين سئوال كه علت اين رخدادها چيست؟ تصريح كرد: برخي اصرار دارند كه فريبكارانه علت را به ضعف ملت ها نسبت دهند، اما آيا غير از اين است كه علت عدم تحقق صلح پايدار و آرمانهاي بشري را بايد در مباني انديشه و عملكرد مديريت حاكم بر جهان جستجو كرد.

دكتر احمدي نژاد خاطرنشان كرد: عليرغم تشكيل سازمان ملل كه اميدهاي فراواني ايجاد كرد و همچنين تلاش هاي گسترده دلسوزان، مديريت حاكم بر جهان مانع از آن بوده است كه شرايط بهبود يابد و با استقرار صلح و امنيت پايدار زندگي بهتري براي مردم دنيا فراهم شود.

رييس جمهور مديريت حاكم بر دنيا به عنوان عامل اصلي وضع موجود جهان را، در سده اخير داراي دو ويژگي بسيار مهم و اثر گذار انحصاري بودن و خودخواهي و سلطه طلبي دانست و گفت: بسيار روشن است كه انحصار مديريت بر مراكز اصلي قدرت و اقتصاد جهان در اختيار چند دولت خاص و بلكه چند گروه سرمايه دار است و به طور مثال عليرغم حضور همه كشورها در صندوق بين المللي پول و بانك جهاني، فشارها و تحميلات چند دولت خاص مانع از اعمال نظرات عادلانه و كارشناسيِ مديران و كارشناسان مستقل اين دو نهاد مهم مي گردد به طوري كه در عمل در بسياري مواقع صندوق و بانك جهاني بالاجبار توجيه كننده سياستهاي يك جانبه و سودجويانه همان دولت ها مي شوند.

دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه انحصار در مديريت شوراي امنيت نيز كاملاً روشن است، افزود: بعد از 65 سال و عليرغم اذعان همه ملتها به حقوق حقه ملت فلسطين، رفتار شوراي امنيت در عمل به تثبيت و گسترش اشغالگري و ظلم و جنايات رژيم جعلي و تحميلي صهيونيستي منجر شده است.

رييس جمهور اظهار داشت: در افغانستان و عراق و پاكستان مردم به طور گسترده و سازمان يافته كشته مي شوند و شوراي امنيت سازمان ملل متحد فقط توجيه كننده اين وضع است، چرا كه طرف اصلي اين حوادث، عضو دائم شوراي امنيت با امتياز ناعادلانة وتو است.

دكتر احمدي نژاد با طرح اين سوال كه كدام ملت مستقل توانسته است بدون نگراني و يا دادن امتياز، حقوق اساسي خود را با اتكاء‌ به شوراي امنيت استيفا نمايد، تصريح كرد: اصولاً چگونه مي توان تصور كرد كه با وجود امتياز انحصاري وتو در دست دولتهايي مثل آمريكا و انگليس كه همواره يك طرف تمام مناقشات بوده اند، امكان عمل مستقل و عدالت مدار براي شوراي امنيت باقي بماند. دولت ها و ملت هاي مستقل مرجعي براي احقاق حق خود ندارند و شوراي امنيت حتي اختيارات مجمع عمومي را نيز تصاحب كرده و سلطه خود را بر آن تحميل نموده است.

رييس جمهور با بيان اينكه همه مي دانيم كه حاكمان امروز بر امور جهان، همان برده داران و استعمارگران ديروزند كه با روش و شعارهاي جديد بر مراكز قدرت و ثروت جهان مسلط شده اند بدون اينكه برنامه ها و روحيه سلطه طلبي و خودخواهي آنان تغيير كرده باشد، خاطرنشان كرد: مستكبران خود را اصل و نژاد برتر و ديگر ملت ها را برده و نژادِ پست مي شمارند و به خود اجازه مي دهند با ايجاد اختلافات و درگيريهاي قومي، نژادي و مذهبي منابع ملت ها را نابود و زمينه سلطه خود را بر آنان فراهم نمايند.

دكتر احمدي نژاد اضافه كرد: حاكمان امروز جهان خود را مجاز مي دانند ملت ها را تحقير و حقوق آنان را تضييع كنند و براي حل مشكلات اقتصادي خود جنگ راه بيندازند و كثيري از مردم جهان را قتل عام نمايند، همچنين به خود حق مي دهند مانع پيشرفت ساير جوامع شوند، ثروت ملت¬ها را تصاحب كنند و شخصيت و استقلال آنان را لگدمال نمايند.

رييس جمهور با بيان اينكه كساني كه امروز بر امور جهان مسلط هستند، حتي به مردم خود نيز رحم نمي كنند، گفت: با نگاهي به وضعيت مردم آمريكاي شمالي و اروپا مي بينيم كه مردم در اين كشورها اسير چند حزب انحصاري و سلطه طلبند و فرياد آنها در اعتراض به مديريت هاي انحصاري و سلطه طلب به جايي نمي رسد.

دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه مبناي مديريت مستكبران به جاي گسترش محبت و عشق و علاقه به انسانها و ملتها، كينه ورزي بر آمده از خودخواهي و ترويج اختلاف و دشمني در جهان است، ادامه داد: اينان فقط و فقط به منافع مشروع و نامشروع خود مي انديشند و در انديشه آنان ارزش هاي الهي و انساني و از جمله عدالت، آزادي، كرامت انساني و حقوق اساسي ملت ها فاقد اصالت و جايگاهي بوده و بايد قرباني سود و منافع نامحدود آنها شوند.

رييس جمهور با بيان اينكه معلوم است كه اين مديريت به ضرر همه ملت ها و حتي خود آنان و ادامة‌ آن قطعاً ناممكن است، اظهار داشت: بايد تغيير مهمي اتفاق بيفتد و شرايط به نفع انسان تغيير كند، بايد براي برپايي دنياي جديد با سازوكارهاي منصفانه، منطق فراگير برمبناي همزيستي مسالمت آميز و از طريق تفاهم و همكاري و مشاركت در تصميمات مهم جهاني همگي بپا خيزيم.

دكتراحمدي نژاد مهمترين موضوع و مسئله اصلي، در اين راستا را مديريت جهاني عنوان كرد كه بايد به طور مبنايي و اصولي اصلاح شود و تصريح كرد: اگر سال ها همگي بنشينيم و بدون اصلاح اساسي مديريت حاكم بر جهان هزاران تصميم كوچك و بزرگ خوب بگيريم و براي اجراي آنها تلاش نمائيم، دوره ما هم به سر خواهد رسيد، بدون آنكه تغييري اساسي و تعيين كننده اتفاق بيفتد.

رييس جمهور خاطرنشان كرد: بايد در مديريت جهاني به نفع ملت ها و در جهت عدالت تغييرات اساسي صورت پذيرد و روشن است كه مديريت آينده بايد حائز دو ويژگي اساسي يعني عشق به ارزش هاي مشترك الهي و انساني مانند عدالت، آزادي، كرامت انساني، احقاق حق، احترام متقابل و مهرورزي به نوع انسان در سراسر جهان باشد.

دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه بدون ترويج محبت و بدون مبنا قرار دادن عشق و جايگزيني دوستي به جاي خودخواهي و سلطه طلبي در روابط بين انسانها، امكان استقرار صلح، آرامش، پيشرفت و رفاه وجود ندارد، گفت: برده داري، استعمار، چپاول و سلطه طلبي و جنگ افروزي حاصل خالي شدن قلب هاي عده اي معدود لكن قدرتمند از محبت و جايگزيني كينه و خودخواهي است.

رييس جمهور افزود: همه بايد به دنبال ترويج دوستي و عشق باشيم و مديريت جهاني بايد در دست انسانهايي باشد كه قلب آنان سرشار از عشق به انسانها و خوبيها و عدالت و آزادي و كرامت انساني است؛ كساني كه با غم ملت ها غمگين و با شادي آنان شاد باشند، همه را دوست بدارند و همه نيز آنان را دوست بدارند و به دنبال منافع شخصي و گروهي و حزبي و تسلط بر ديگران نباشند، بلكه حقوق و منافع انسانها را بر هر امري ترجيح دهند.

دكتر احمدي نژاد نكته مهم ديگر را مشاركت همگاني در مديريت جهان عنوان كرد و اظهار داشت: تجربه نشان داده است انحصار در هر امري و مهمتر از همه در مديريت جهاني فسادآور است. بايد ساز و كاري طراحي شود كه همگان در فضايي عادلانه و دلسوزانه و بر مبناي محبت و عشق در مديريت جهان مشاركت نمايند؛ انحصار در مديريت جهاني بايد در هم شكسته شود.

رييس جمهور تصريح كرد: اگر همه در مديريت جهان مشاركت فعال داشته باشند، امكان و فرصت تبعيض، تحميل و سلطه-گري به حداقل مي رسد و فرصت برخورداري از امكانات براي همگان فراهم مي آيد.

دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه واضح است كه بايد مباني انديشه و تعاملات اجتماعي، از خودخواهي و سلطه جويي به عشق و محبت و تعامل بر پايه عدالت و احترام تغيير يابد، تحقق اين آرمان بزرگ انساني را ماموريت همگاني و به ويژه اعضاي جنبش عدم تعهد به عنوان سردمداران استقلال طلبي جهان توصيف و خاطرنشان كرد: اين در واقع درمان ريشه اي دردهاي چند صد ساله جامعه بشري و البته امري شدني است.

رييس جمهور با اشاره به اينكه كشورهاي عضو اين جنبش داراي توانمنديهاي فراوان هستند، گفت: مي توانيم با مشاركت همگاني، سازوكارهاي لازم از جمله مرجع داوري سياسي، صندوق پول، بانك، بيمه و ساختارهاي اقتصادي مستقل داشته باشيم و با ابداع روش هاي جديدي از تجارت، مانند تهاتر، مبادله با ارزهاي ملي و حذف سلطه يك واحد ارزي خاص از مبادلات جهاني، شرايط بهتري براي ملت هايمان فراهم نمائيم و بر سازوكارهاي مديريت جهاني تاثير بيشتر و سازنده تري داشته باشيم.

دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه مي توانيم در صيانت از فرهنگ مان و براي بالندگي جوانان و زنانمان برنامه هاي بهتري را به موقع اجرا بگذاريم، ادامه داد: جنبش عدم تعهد براي تضمين استمرار وجودي و براي تسريع در دستيابي به اهداف بلند خود بايد با بنيانگذاري و تاسيس نهادهايي از ظرفيت هاي جوانان و زنان براي شكوفايي جهاني جنبش بهره برداري كند.

رييس جمهور تاكيد كرد: باور من اين است كه تحقق مديريت مشترك جهاني كه تضمين صلح پايدار بر اساس عدالت، آزادي و كرامت انساني است، خلاصة آرزوهاي بنيانگذاران فقيد جنبش عدم تعهد است؛ مسئوليت خطيري كه اينك بر دوش يكايك ما سنگيني مي كند.

دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه ظرفيت جنبش عدم تعهد و كشورهاي عضو و ناظر بسيار گسترده است، اظهار داشت: جنبش عدم تعهد مي تواند نقشي تعيين كننده در مناسبات جهاني به نفع اعضا و به نفع صلح و عدالت ايفا نمايد.

رييس جمهور تصريح كرد: مي توان با راه اندازي دبيرخانه موقت، نهادهاي لازم براي سازماندهي و هم افزايي توان اعضا در زمينه هاي گوناگون سياسي، اقتصادي و فرهنگي و همكاريهاي دو و چند جانبه براي ساختن دنيايي بهتر و استقرار صلح پايدار ايجاد نمود.

دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه جنبش عدم تعهد مي تواند به طور سازمان يافته، به سازمان ملل و نهادهاي وابسته در جهت اصلاح ساختار و رويكرد مديريتي كمك شاياني بنمايد، خاطرنشان كرد: ملت بزرگ ايران با تجربيات فراوان تاريخي و توفيقات بزرگ در مواجهه با مشكلات و فشارهاي ستمكارانة‌ قدرت ها آمادگي دارد تا در كنار اعضاي جنبش و با مشاركت آنان براي اصلاح مديريت جهاني و استقرار مديريت صالح در جهان همة ظرفيت هاي خود را بكار گيرد.

رييس جمهور گفت: خوشبختانه امروز در نقطه عطف تاريخي قرار داريم؛ نظام ماركسيستي برچيده شده و نظام سرمايه داري سلطه گر نيز به پايان راه خود رسيده و دوره تاريخي آن به سر آمده است. اين حقيقت نشان از درستي تصميم ملت هاي غير متعهد است كه با پيوستن به اين جنبش انحراف تاريخي نظام هاي لجام گسيخته مذكور را تشخيص داده و مطرود دانستند.

دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه امروز روز ملت ها و روز باز تعريف و پيگيري آرمانهاي اصلي جنبش عدم تعهد و برنامه ريزي براي تحقق همه آرمانها و اهداف انساني است، افزود: بي ترديد اگر از ظرفيت هاي اين جنبش عظيم جهاني بهره كافي برده شود، مي توان روند گذر از شرايط موجود به دورة‌ جديد را با عافيت بيشتر، خسارت كمتر و مدت كمتري تدبير كرد و فصل تازة‌ زيبايي را در افق جهاني پيش روي بشريت گشود.

رييس جمهور اظهار داشت: خوشبختانه اهداف ما در مديريت مشترك جهاني، همان آرمان مشترك انبياء‌الهي و صالحان در استقرار عدالت، عشق و صلح پايدار در تمام گيتي است. خداوند بزرگ وعده داده است، روزي كه ملت¬ها آماده بشوند و اراده كنند، اين آرمان بزرگ توسط موعود ملل، عاشق حقيقي انسانها و عدالت گستر حقيقي حضرت مهدي(عج) با همراهي حضرت عيسي (ع) و همه صالحان و عدالت طلبان و آزادي خواهان در جهان مستقر خواهد شد.

دكتر احمدي نژاد لازمه رسيدن به دوران مذكور را، عشق و همدلي، نگاه جهاني و همكاري و مديريت مشترك و فعال همه ملتها و دولتها دانست و تصريح كرد: اين راه درست و در واقع تنها راه پيش پاي بشريت امروز براي آزادي از دوران ستم و تباهي و درك روزگار رهايي و فرداي روشن بشري است؛ راهي كه صد البته مردان و زنان جهان به موازات فزوني آگاهي ها، مشتاقانه تر و استوارتر در آن گام خواهند گذاشت، اكنون سرآغاز راه است.

رييس جمهور در ابتداي سخنان خود خطاب به حضار و ميهمانان اجلاس گفت: از جانب ملت ايران حضور شما را در خانه خودتان، ايران گرامي مي دارم و از حسن اعتماد شما به ملت و دولت ايران و برادرتان قدرداني مي نمايم.

دكتر احمدي نژاد با گراميداشت ياد و خاطره بنيانگذاران فقيد جنبش عدم تعهد مرحوم جواهر لعل نهرو از هند، جمال عبدالناصر از مصر، تيتو از يوگوسلاوي سابق، احمد سوكارنو از اندونزي و نكروما از غنا و همچنين رؤساي جمهور فيليپين، نيجريه، غنا و رهبر كره شمالي، رييس جمهور اسبق الجزاير و همچنين رييس جمهور و نخست وزير شهيد ايران، آقايان رجايي و باهنر كه 31 سال قبل در چنين روزهايي، توسط تروريست ها به شهادت رسيدند، از حضار خواست كه ايستاده و با يك دقيقه سكوت براي آرامش روح آنان دعا كنند.

رييس جمهور با تشكر از حضور و سخنراني ارزشمند مقام معظم رهبري در اجلاس، از كشور مصر و محمد مرسي رييس جمهور اين كشور به خاطر تلاش¬هاي سازنده در دوره مديريت جنبش صميمانه سپاسگزاري كرد.

دكتر احمدي نژاد همچنين از همه كساني كه تلاش كردند تا اين نشست برپا و موفق شود، سپاسگزاري كرد و گفت: دست همكاري و برادري همه شما را به گرمي مي فشارم و اميدوار به پشتيباني و همكاري همه شما هستم.

رييس جمهور همچنين براي هوگو چاوز و ونزوئلا كه رياست دوره بعدي اجلاس سران جنبش عدم تعهد را بر عهده دارند، آرزوي موفقيت كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دست درد نکنه دکترجون اجلاس خوبی برگزار کردی