چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۲

اجازه تهدید منافع ایران را به كسی نمی‌دهیم

تنگه‌هرمز را پشت سر گذاشته‌ایم
پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 240775
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: ما امنیت خطوط مواصلاتی را برقرار می كنیم و اجازه نمی دهیم كه به مسائل اقتصادی كشور كوچكترین آسیبی وارد شود. امروز فرزندان همین مردم هستند كه در جای جای دنیا برای امنیت كشورشان تلاش می كنند. غیر از این موارد باید بگویم كه تولیدات و تجهیزات نیروی دریایی در سال هم انشالله رونمایی خواهد شد.
اجازه تهدید منافع ایران را به كسی نمی‌دهیم
جهان نيوز - امیر حمزه نژاد: در دنیای امروز، دریا برای ملت‎‎ها عامل مهم زندگی است و هیچ كشور دارای ساحلی نیست كه منافعی در دریا نداشته باشد. سی درصد از مرزهای كشورمان را مرزهای آبی تشكیل می دهند و این موضوع فرصت خوبی برای بهره برداری از دریاها برای ایران فراهم كرده است. از سوی دیگر نیروی دریایی از دیرباز به‎عنوان یكی از عوامل مهم نظامی و اقتصادی، مورد توجه بوده است؛ به‎ویژه آن‎كه در سده‎‎های اخیر، ابرقدرت‎‎ها به‎منظور حفظ سلطه خود بر جهان، سعی كرده‎اند تا با ایجاد یك نیروی دریایی قوی، امور نظامی و اقتصادی جهان را تحت سیطره خود قرار دهند.

اهمیت دریاها تا بدانجا برای ما مطرح است كه  مقام معظم رهبری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یك نیروی راهبردی معرفی می كنند. نیروی دریایی دستاوردهای فراوانی در چند ساله اخیر چه در حوزه فناوری وچه در حوزه حضور در آب های بین المللی به دست آورده است. این نیرو در حوزه فناوری موفق به ساخت ناوشكن جماران شد و از سوی دیگر با عبور از كانال سوئز وارد آب های آزاد گردید. برای كشوری دریایی مانند ایران كه منافع، اقتصاد و امنیت آن با دریا‎ها پیوند خورده است، برخورداری از راهبرد دریایی مناسب، حیاتی و الزامی است.
 
بدین منظور برای تببین هر چه بیشتر راهبرد نیروی دریایی در  دریاهای آزاد به سراغ امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی رفتیم. امیر  مكررا به ضرورت توجه و استفاده از منابع و توان دریایی كشور اشاره می كند و اذعان می دارد كه در گذشته از توان و منابع دریایی كشور غافل بوده ایم. حضور ناوهای آمریكایی در خلیج فارس، ادعای مالكیت اماراتی ها بر جزایر سه گانه ایران، جایگاه فناوری ایران در دنیا و منطقه از جمله محورهای اصلی گفت وگوی سایت مرکز اسناد با فرمانده نیروی دریایی را تشكیل می دهد است كه شرح آن در ادامه می آید:
 
خلیج فارس و تنگه استراتژیك هرمز همواره مورد توجه ابرقدرتهای جهان بخصوص آمریكا بوده و حضوری نسبتا مداوم در این آبهای جنوبی كشورمان داشته اند. نظر شما در خصوص این تنگه و اهداف آمریكا در خصوص حضور دائمی در خلیج فارس چیست؟ آیا حضور آنها خطری برای منافع  كشور ما محسوب می شود؟
 
انقدر به تنگه هرمز توجه نكنید ما كه این تنگه را در اختیار داریم و آن را پشت سر گذاشته ایم و در دریاهای آزاد حضور داریم. ما امروز در تنگه باب المندب هستیم. آنجا كه بودیم من گفتم كه كنترل كامل منطقه در دست ماست. حضور در دریاهای آزاد مطابق با قوانین بین المللی حق همه كشورهاست. آمریكایی ها هم اگر در خلیج فارس حضور دارند در دریاهای آزاد هستند. ما اگر در شمال اقیانوس هند یا دریای سرخ حضور داریم در آبهای آزاد هستیم.

كسی هم نمی تواند جلوی ما را بگیرد. آمریكایی ها هم برابر قوانین بین المللی در آبهای آزاد حركت می كنند. اینكه بخواهیم این مساله را خیلی بزرگ كنیم ما خیلی اینگونه نگاه نمی كنیم.ما این را عنوان می كنیم كه ما كنترل منطقه را در دست داریم و تحرك تمام ناوهای هر كشوری كه در منطقه باشد را تحت كنترل داریم. تحركاتشان را رصد می كنیم. اجازه نزدیك شدن به منابع و منافع و مرزهای دریایی مان را به هیچ كس نه داده ایم و نه می دهیم.
 
اگر آنها به كشور حاشیه خلیج فارس می روند به سبب روابطی است كه با این كشورها برقرار كرده اند. آمریكایی ها با بحث ایران هراسی این كشورها را به خود وابسته كرده اند تا به طور كاذب در دل آنها ترسی بیاندازند و به ظاهر برای كمك رسانی و در باطن برای كسب منافع به آنها نزدیك شوند. مسیر اینها مسیر بسیار غلطی است، چون آقا فرمودند كه اقتدار كشور با ریختن پول تو جیب دیگران بدست نمی آید بلكه با روی پای خود ایستادن و پشتیبانی مردم است كه كشوری می تواند مقتدر شود. اینكه با طرح ایران هراسی كشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت آمریكا گرایش پیدا كرده اند و ناوهای آنها در آبهای آنها تردد می كنند تا امنیت آنها بر قرار كنند، ما این مسائل را خیلی ساده نگاه می كنیم و اینها را از بدبختی آنها می دانیم. اما این رو بدانید كه كنترل منطقه دست ماست، همه تحركات را رصد می كنیم و اجازه نزدیك شدن هیچ كسی به منابع و منافعان و مرزهایمان را نه داده ایم و نه می دهیم. ما به كشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان كرده ایم كه افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران برای ضربه زدن به شما نیست. ما حتی می توانیم از شما دفاع كنیم. دیگران دلشان به حال ما نسوخته – ای برادر من در حاشیه جنوبی خلیج فارس- آمریكایی ها به دنبال منافع نامشروع خودشان هستند، با استفاده از قوانین مشروع بین المللی ما هم می توانیم در همه آبهای آزاد دنیا حضور پیدا كنیم.
 
تعاملتان با این كشورها به چه صورت است؟
 
ما با همه تعامل مثبت داریم اگر آنها آویزان كشورهای فرا منطقه ای می شوند واقعا اشتباه می كنند. ما همیشه در رزمایشهایمان نیز. می گوییم كه اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریاها برای شماها پیام صلح و دوستی دارد و می گوییم كه ما و شما بای دامنیت منطقه را برقرار كنید نه اینكه برویم به دنبال كسی دیگر خارج از منطقه و بگوییم كه شما بیا و امنیت ما را تامین كن. حضور دیگران در منطقه باعث ناامنی می شود. مگر در عراق و افغانستان باعث ناامنی نشد. آنها باید این را بفهمند.
 
جایگاه ایران در بحث فناوری در دریا به چه صورت است؟
 
ما در بحث فناوری در دریا در منطقه جایگاه اول را داریم . دلیل آن هم این است كه وقتی ناوشكن های ما در دریاهای آزاد دریانوردی می كند، معنی و مفهومش این است كه ما از توانمندی و فناوری این كار برخوردار هستیم. وقتی ما دردریای سرخ حضور پیدا می كنیم به این معنی است كه فناوری روز دنیا برای حضور در دریاهای آزاد را برخوردار هستیم.
 
ما این ها را نداشتیم و به بركت انقلاب اسلامی به اینجا رسیده ایم. همه چیزمان ساخته و پرداخته دیگران بود حتی ادمهایمان كه آموزش دیده خارج از كشور بوده اند. امروز آموزش دیده ی داخل هستند و ویژگی هایی كه می خواستم در نیروهایمان پیاده كرده ایم. ناوشكن هایمان مال خودمان است و ادوات و تجهیزات و ... را نیز از خود داریم. هیچكدام از اینها را نداشتیم و همه اینها وارداتی بود اما امروز همه اینها را بومی سازی كرده ایم. در عمل هم ثابت كرده ایم. هم اكنون ناو ما در دریای سرخ قرار دارد. زیر دریایی ما پارسال در دریای سرخ حضور پیدا كرد. خواستند این اقتدار ایران را بایكوت خبری كنند، اما نتوانستند. این یعنی اینكه ما توانمند هستیم. ما در عرصه فناوری در جایگاهی هستیم كه نیاز خودمان را خودمان تامین می كنیم اما هیچ وقت نباید به آنچه كه داریم بسنده كنیم چون دنیای فناوری دنیای رو به رشد با سرعت زیاد است. ما نه تنها در نیروی دریایی و نه تنها در صنایع دفاعی، بلكه در دانشگاه ها از علم بالایی برخورداریم. جوانان ما در دانشگاه ها امروز از علم بالایی برخوردارند و به ما كمك می كنند. چون ما اگر از پشتوانه علمی برخوردار نباشیم، نمی توانیم نیازمان را برآورده سازیم.
 
در خبرآمده بود كه تفاهم نامه هایی را با دانشگاه های صنعتی و مهندسی برقرار كرده اید. این تفاهم نامه ها به چه صورت است و چه تاثیراتی بر افزایش توان فناوری دریایی كشور گذشته است؟
 
با همه دانشگاه ها تفاهم نامه امضاء كرده ایم. با دانشگاه صنعتی شریف، مالك اشتر، دانشگاه تهران، علم و صنعت و اصفهان و ... تفاهم نامه داریم . فناوری به دانش روز نیاز دارد. این دانش را كجا باید پیدا كنیم. بیشترین دانش فناوری كه می توان پیدا كرد را در همین دانشگاه ها ست. ما مرتب با دانشگاه های مختلف و دانشجویان تعامل داریم و جلسات زیادی برگزار می كنیم.
 
بومی شدن علم كار دسته جمعی است و این پتانسیل در كشور وجود دارد. ما اخیرا با دانشجویان نخبه دانشگاه تهران جلسه داشته ایم. اینها مردان با غیرتی هستند كه به دنبال این هستند كه علمشان را در عرصه دریاها نشان بدهند. منتها چون بحث دریاها یك مساله نو و تازه ای است ما در جلساتی كه می گذاریم انها را توجیه می كنیم كه این عرصه به چه صورتی است و آنها كمك می كنند به ما در راه پیشرفت علم و فناوری دریایی كشور.
 
بحث مالكیت جزایر ایرانی خلیج فارس همواره از سوی كشورهای حاشیه ای بخصوص امارات مطرح می شود؟ پاسخ ایران در این زمینه به چه صورت است، چرا هر از گاهی شاهد این نوع اظهار نظرهای كذب از سوی آنها هستیم؟ آیا نباید برای همیشه پاسخ محكمی در خصوص این ادعا به آنها داده شود؟
 
مگر قرار است كه ما به هر كسی كه حرفی را زد پاسخ دهیم. اگر دیوانه ای حرفی به ما بزند ما به سبب ناقص العقل بودن وی تنها با خنده ای از حرف وی می گذریم. حالا كسانی اینها را جلو می فرستند و حرفی می زنند و جالب اینجاست كه می داند كه این حرف انها بی پایه و اساس است اما چون دیگران از وی خواسته اند این حرف را می زند. ما برقرار هستیم و نمی گذاریم كسی به مالكیت و مرز كشورمان حتی فكر كند. بهترین جواب به این یاوه گویی ها بی توجهی است. ما در خصوص سرزمین جمهوری اسلامی ایران با كسی حرفی نداریم كه بزنیم.
 
هر چند وقت یكبار در خصوص درگیری میان نیروی دریایی ایران و دزدان دریایی سومالی اخباری در رسانه ها منعكس می شود، نظر شما در مورد دزدان دریایی سومالی چیست؟ چه عوملی سبب شده است كه چنین اتفاقاتی در دریاها بیفتد ، چه عواملی سبب ایجاد چنین شرایطی در آب های اقیانوس هند شده است؟
 
كشور سومالی كشور بسیار فقیری است. شما بروید تاریخ سومالی را مطالعه بكنید و ببینید كه طی 40 سال گذشته چه بلایی بر سر كشور سومالی آورده اند. حكومتش به چه صورت است. استعمار و استثمار در آنجا چه كرده است.منابع این كشور را چگونه به غارت برده اند. ممكن است، چگونه زباله های اتمی را در سواحل این كشور دفن كرده باشند. ممكن است، منابع ماهی و شیلات این كشور را چگونه مورد تهاجم قرار داده اند و چه عواملی باعث شده است كه مردم سومالی فقیر بشوند. این موضوعات بسیار مهم هستند. باید ببینید كه چطور شده است كشور سومالی اینقدر فقیر شده كه مردم سومالی به جایی رسیده اند كه برای تامین نیازمندی اولیه شان دزدی دریایی به راه بیاندازند. اولین عامل برای رسیدن به این پاسخ توجه به همین موضوع است . این موضوع را من در كنفرانس « برقراری امنیت در اقیانوس هند» كه در فروردین ماه امسال در آفریقای جنوبی برگزار شد، رسما برای مسئولان 46 كشور دنیا مطرح كردم. گفتم اول بیایید ببینید كه چرا این اتفاق افتاده است و آنهایی كه در این كار مقصر بوده اند را پیدا كنیم - كه پیدا و مشخص است كه چه كسانی چنین شرایطی را بوجود آورده اند- و بیاییم آنها را معرفی كنیم. خوب حالا اینها به این شرایط رسیده اند كه دزدی دریایی می كنند. این دزدان دریایی ماهیگیر، نظامی و ... بوده اند و عدم وجود دولت مركزی و فشار طبیعت  و قحطی دست به دست هم داده تا به دزدی دریایی رو آورده اند. البته كسانی هم اینها را تقویت می كنند و قایق و تسلیحات در اختیار اینها قرار می دهند. اینها از جان گذشته و گرسنه به دنبال تامین نیازهای اولیه در عرصه دریاها حضور پیدا می كنند و به دنبال این هستند كه كشتی تجاری از كشوری بدزدند و در سواحل خودشان نگه دارند و چیزی بگیرند و كشتی را آزاد كنند. این واقعیتی است كه اتفاق افتاده است. اما امروز امنیت منطقه با این شرایط به خطر افتاده است.
 
آیا توافق یا تفاهم بین المللی برای جلوگیری از دزدی دریایی صورت گرفته است؟
 
در همان كنفرانس آفریقای جنوبی پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی ایران این بود كه كشورهای منطقه، یعنی كشورهای حاشیه اقیانوس هند می توانند با برقراری پیمان های چند جانبه امنیت منطقه را برقرار كنند و برای برقراری امنیت نیازی به دیگران نیست كه از خارج منطقه وارد شوند. ما این موضوع را پیشنهاد داده ایم و این موضوع را دنبال می كنیم كه با همكاری كشورهای منطقه امنیت منطقه را برقرار كنیم.
 
برای آخرین سئوال، چه خبر خوشی برای مردم دارید؟
 
خبر خوش برای مردم این است كه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در عرصه دریاهای آزاد حضور دارد و پرچم كشور را با اقتدار كامل به اهتزاز در آورده است. در آب های آزاد مثل اقیانوس هند كه 40 كشور دنیا در آن حضور دارند مانیز حضور مستمر و تعیین كننده داریم و هر روز تلاشمان این است كه به اقتدارمان بیفزاییم. دوم اینكه ما امنیت خطوط مواصلاتی را برقرار می كنیم و اجازه نمی دهیم كه به مسائل اقتصادی كشور كوچكترین آسیبی وارد شود. امروز فرزندان همین مردم هستند كه در جای جای دنیا برای امنیت كشورشان تلاش می كنند. غیر از این موارد باید بگویم كه تولیدات و تجهیزات نیروی دریایی در سال هم انشالله رونمایی خواهد شد.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مگه ترور دانشمندان هسته ای تهدید منافع ما نیست؟ مگر دخالت آسوده و بدون مزاحمت کشورهای عربی و ترکیه در سوریه تهدید منافع مانیست؟ پس نشسته ایم به نظاره برای چی؟ پس کو جواب دندان خرد کن ما؟
Germany
دوست عزیز
اینهایی که گفتی درسته ولی قرار نیست همه چیزو به روش دعوا و جنگ حل کنی این مسائل بیشتر شبیه جنگ سرده