شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

قیمت مسکن متعادل شد؟

شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۲۷
کد مطلب: 239974
آخرین اطلاعات موجود از فایل‌های ارائه شده در بازار مسکن حاکی است هم اکنون میزان معاملات خرید و فروش و همچنین اجاره مسکن در متراژ‌های بالا به حالت رکود درآمده است و مشتریان بازار مسکن بیشتر در پی واحدهای ارزان قیمت با متراژ پایین هستند.
به گزارش جهان به نقل از دنیای صنعت، به این ترتیب مشاهده برخی فایل هایی که ظرف دو روز گذشته به بازار خرید و اجاره عرضه شده‌اند نشان می دهد که در آستانه ورود به شهریور ماه، در برخی مناطق فروشندگان تا حدی قیمت‌ها را پایین آورده‌اند تا امکان فروش واحد خود را در تابستان امسال و در شرایطی که بازار خرید و فروش راکد شده است، از دست ندهند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، هم اکنون نسبت قابل توجه فایل‌های ارزان قیمت کوچک متراژ در دو بخش خرید و اجاره، در مقایسه با متراژهای بیش از ۷۰ متر، نشان می‌دهد بیشتر مشتریان این روزهای بازار مسکن کسانی هستند که به دلیل قدرت پایین خرید، ترجیح می‌دهند در واحدهای کوچک ساکن شوند که بیشتر مشتریان خرید این واحدها هم همان افرادی هستند که پس از چند سال اجاره‌نشینی در واحدهای کوچک، به دنبال خرید این واحدها وارد بازار شده‌اند.
اما در بازار اجاره هم این روزها در مقایسه با تابستان سال‌های اخیر شاهد چند تحول اساسی هستیم؛ در حالی که در تابستان سال گذشته شاهد افزایش نسبت دریافت اجاره در مقایسه با رهن کامل بودیم، امسال در نتیجه افزایش میزان سود بانکی و داغ شدن بازار سرمایه‌گذاری طلا و ارز، اغلب موجران تمایل به دریافت رهن کامل از مستاجران خود دارند؛ این در حالی است که برخی دیگر از موجران محتاط هم به رغم اینکه نسبت دریافت ودیعه خود را در مقایسه با اجاره افزایش داده‌اند، اما همچنان به خاطر اطمینان بیشتر مبلغ اندکی را به عنوان اجاره از مستاجران دریافت می‌کنند. بازه قیمتی اجاره‌های محدود در اغلب موارد از ۱۵۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کند.

دنیای اقتصاد: از سوی دیگر به‌رغم اینکه در بازار اجاره هم این روزها در مقایسه با نیمه اول تابستان با مقداری تعادل قیمتی مواجه هستیم، اما به نظر نمی‌رسد که قیمت‌های اجاره به میزان مبلغ خرید کاهش یافته باشد اما آن طور که از شواهد بازار بر می‌آید مطابق عرف بازار مسکن، اجاره بها نیز در روزهای پایانی فصل جابه‌جایی به حد تعادل نزدیک می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من نمی دونم این باشگاه خبرنگاران و روزنامه دنیای اقتصاد از جون خریداران مسکن چی می خوان؟