کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحلیل نظریه‌پرداز مشهور جهان و نیکلاس‌برنز درباره ایران، اسرائیل را خشمگین کرد

27 مرداد 1391 ساعت 11:59

یک تئوریسین مشهور سیاست بین‌الملل در ضمن گزارشی که به بررسی مواضع اخیر نیکلاس برنز در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اختصاص دارد، بار دیگر از تهدید نظامی اسرائیل علیه ایران تحت عنوان «بلوف» یاد کرد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، تقریبا تمام دانشجویان رشته روابط بین‌الملل در سراسر جهان دست‌کم در یکی از سرفصل‌های درسی خود در دوران تحصیل، با نظریات تئوریسینی آشنا می‌شوند که اکنون در مقاله‌ای در فارین پالیسی از تهدیدات اسرائیل بر ضد ایران همچون یک بلوف یاد کرده است.
 
«استفان والت»، متفکر نورئالیستی که برای اولین بار عوامل غیرمادی را وارد تحلیل‌های نورئالیستی کرده و اکنون از سرشناس‌ترین اساتید دانشگاه هاروارد محسوب می‌شود، در مقاله‌ای کوتاه به استقبال نظرات اخیر نیکلاس برنز در خصوص نحوه مواجهه با ایران توسط ایالات متحده و لزوم پرهیز از جنگ رفته است.
 
به باور والت، نظراتی که اخیرا از سوی برنز در نشریه بوستون گلوب منتشر شده است آن‌قدر موجه هستند که از سوی «ایپک» و سایر تندروهای حامی اسرائیل مردود تلقی شوند. این‌گونه گروه‌ها در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل قصد دارند آن‌قدر از جنگ گفتگو کنند که سرانجام ایالات متحده هم در عمل انجام شده قرار گیرد.
 
بر اساس این گزارش، اتخاذ سیاست مزبور یک دلیل واضح دارد و آن اینکه نیروی هوایی اسرائیل بدون کمک ایالات متحده توان وارد آوردن ضربه‌ای سخت به برنامه هسته‌ای ایران را ندارد.
 
به نوشته این استاد سیاست بین‌الملل، سخن گفتن از «بسته شدن پنجره دیپلماسی»، «خطوط قرمز »و «منطقه مصونیت»، تنها با هدف شکست دیپلماسی، افزایش تحریم‌ها و نزدیک کردن تدریجی ایالات متحده به جنگ با ایران انجام می‌شود. اسرائیلی‌ها می‌دانند که خود از پس این کار برنمی‌آیند و می‌خواهند مطمئن شوند که اگر چنین جنگی درگرفت، ایالات متحده بار را از دوش آنها خواهد برداشت.
 
والت در پایان تاکید کرد: «به بیان کوتاه، تمام این صحبت‌ها از جنگ یک بلوف است؛ اما کسی نمی‌تواند اسرائیل را به‌خاطر به‌کار گرفتن تاکتیکی که خوب جواب می‌دهد، سرزنش کند. این تقصیر ماست که به آن اهمیت می‌دهیم.»

نیکلاس‌برنز: مستقیما با ایران مذاکره کنیم

به گزارش جهان، اشاره والت به سخنان برنز،‌ اظهاراتی است که نیکلاس برنز اخیرا به مقامات کاخ سفید پیشنهاد کرده است.

به گزارش بوستون گلوب نوشت، نیکلاس برنز که زمانی از طراحان سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران بود، سه گام را در خصوص حل مناقشه هسته‌ای با ایران پیشنهاد کرده است.
 
وی که معتقد است باید اسرائیل از هرگونه حمله به ایران بازداشته شود، به برنده انتخابات نوامبر در آمریکا توصیه کرده است که در گام اول، کاری را که روسای جمهور آمریکا پس از جیمی کارتر از انجام آن عاجز بوده‌اند، انجام دهد.
 
این گام عبارت است از برقراری کانال ارتباط و مذاکره مستقیم با ایران و بحث و تبادل نظر در خصوص تمام مسائل فی‌مابین.
 
به اعتقاد برنز، اگر ایالات متحده پیش از آنکه برای اولین بار به‌طور جدی با ایران پس از سال 1979 به مذاکره نشیند، دست به حمله نظامی علیه این کشور بزند، دست‌کم کاری کوته‌بینانه انجام داده است.
 
این مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا در گام دوم پیشنهاد کرده است، ایالات متحده پیشنهاداتی را در مذاکره به ایران ارائه کند که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را به رسمیت می‌شناسد و در عین حال از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند.
 
برنز در حالی این نکته را مورد اشاره قرار داده است که ایران بارها اعلام کرده که هرگز به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیست.
 
و اما در گام سوم، برنز به دولتمردان آمریکایی توصیه کرده است که زمام امور اداره بحران را در عین حفظ منافع اسرائیل، از دست سران این رژیم بگیرند. به نوشته برنز، طی سال آینده این ایالات متحده است که باید مواجهه با ایران را هدایت کند، نه اسرائیل. ایالات متحده نباید «گروگان» برنامه زمانی عجولانه نتانیاهو باقی بماند.
 
وی همچنین تاکید کرده است که هم اوباما و هم رامنی، رقیب جمهوری‌خواه وی بر این باورند که در حال حاضر، گفتگو مسیری بهتر از جنگ است.
 
برنز در پایان توصیه کرده که به‌ درس‌های جنگ با عراق توجه شود، به‌خصوص به این نکته که جنگ می‌تواند تبعات غیرقابل پیش‌بینی برای منطقه دربر داشته باشد.


کد مطلب: 239876

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/239876/تحلیل-نظریه-پرداز-مشهور-جهان-نیکلاس-برنز-درباره-ایران-اسرائیل-خشمگین

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com