کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه نشست صميمي دانشجويان با مقام معظم رهبري ؛

از کج‌فهمی آموزش عالی دولت سازندگی تا تنگ‌نظری امروز

21 مرداد 1391 ساعت 10:22

هر سال ماه مبارک رمضان در کنار فرصت‎‎های بسیار خود، فرصت دیدار دانشجویان و نخبگان اقشار مختلف را با رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) نیزدارد که در آن بدون واسطه، بی‎تعارف، بدون تکلف و در نهایت صراحت، محبت و صداقت اهل علم و عمل به طرح مباحث و دیدگاه‎‎های خود پرداخته و نقطه‎نظرات و رهنمود‎های رهبر فرزانه انقلاب را در حوزه عمومی و تخصصی خویش می‎شنوند و در محیطی سرشار از صفا و صمیمیت، ساعاتی را با مراد خود سپری میکنند.


سرویس سیاسی جهان- دکتر علیرضا زاکانی: بی‎شک یکی از ظرفیت‎‎های بسیارمفید نظام، همین هم‎نشینی‎‎ها و ارتباط مستقیم و بدون واسطه است که خاصه همه ساله در جمع دانشجویان و اساتید، در کنار فیض زیارت خلف صالح روح الله به آخرین دغدغه‎‎های برخواسته از این محیط پرداخته شده و با گوش جان سپردن به رهنمود‎های پیرامون آن، توشه‎ راه و چراغ هدایتی برای حرکت پرشتاب دانشگاه و جامعه ساخته می‎شود؛ امسال نیز افطار دانشجویی با حضوری پرنشاط و پرشور برگزار شد و با بیان دقیق نقطه نظرات نمایندگان طیف‎ها و سلایق مختلف دانشجویان ادامه یافت و در آخر به ارایه نظرات صریح و پرمغز حضرت آقا ختم شد.

توجه در فرمایشات امسال و سال‎‎های گذشته معظم له، ما را به انتظاری بزرگ از جریان دانشجویی کشور می‎رساند که به گوشه‎ای از آن اشاره می‎کنم. 

1. جنبش دانشجویی موفق، حرکت جمعی دانشجویانی است که در کنار بحث علم آموزی با دغدغه‎‎های سیاسی و اجتماعی به‎دنبال اصلاح گری هستند و دغدغه‎‎های خود را از یک نگاه حداقلی و توجه به مطالبات صنفی به خواسته حداکثری و پیگیری مطالبات و آرمان‎های اعتقادی، اجتماعی و سیاسی-که همانا اهداف اساسی انقلاب است- معطوف ساخته و فعالیت‎‎های خود را فراتر از مجموعه دانشگاه در عرصه اجتماع جست‎وجو می‎کنند، البته حتی فراتر از مرز‎های جغرافیایی مطالبات جهانی را سرلوحه درخواست‎های خود قرار می‎دهند. 

با توجه به اهمیت موضوع، اعضاء جریانات دانشجویی برای عمل درست به وظایفشان در کنار علم آموزی باید به خودسازی پرداخته و از نظر اعتقادی، اخلاقی و سیاسی خود را تقویت نموده و به نمایندگی صادقانه دانشجویان، مطالبات انقلابی خود را پیگیری کنند. با حفظ استقلال نسبت به احزاب و گروه‎ها در مواقع عملکرد منفی آن‎ها ایشان را نقد کرده و در جهت مثبت نقش آوانگاردی و جهت دهی به افکار عمومی را برعهده گیرند.

در قبال حاکمیت و حکومت مسئولیت پذیرفته و ضمن فهم خواسته‎‎های امام (رحمت‎الله‎علیه) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی برای تحقق آن‎ها اقدام نمایند و در ارتباط با قوای سه گانه و مسئولان کشور با رعایت قانون و اخلاق، نقد قدرت را در دستور کار خود قرار داده و با مطالبه و نقد سازنده بر مبنای آرمان‎های انقلاب نسبت به تقویت آن‎ها درمواضع انقلابیشان بپردازند. پیشتازان جنبش دانشجویی می‎بایست با تکیه بر صداقت و صفای همراه خلوص بالای دانشجویان، با آرمانگرایی و کمال خواهی، با عدالت جویی و مبارزه با سرمایه‎داری مذموم وانواع مفاسد درجامعه، با استقلال‎طلبی و عدم وابستگی به جریانات، با آزادی خواهی و آزاداندیشی وتقابل با ارتجاع و جمود فکری به مقابله با خودباختگی و التقاط بپردازند و با استکبارستیزی و تقابل با خواسته‎‎های نامشروع نظام سلطه جهانی، مسئولیت‎‎های بزرگ خویش را بپذیرند تا از پس آن از جنبش دانشجویی مجموعه‎ای ارزشمند و تأثیرگزاری ساخته شود. 

2. جنبش دانشجویی باید با مشاهده هست‎ها و واقعیات موجود به فاصله‎ آن‎ها با باید‎های مطلوب پرداخته و با فهم معضلات کشور نسبت به مطالبه گری از مسئولین اقدام کند تا با روشن‎گری در جامعه، اسباب بصیرت بخشی عمومی را فراهم آورده و با کسب خط پیشرو جریانات اجتماعی، مطالبات خاص خود را که در جهت اسلام، آرمان‎‎های انقلاب و مردم است دنبال کند.
 
جنبش دانشجویی با عنایت به عدم وابستگی و داشتن خصوصیات خوبی همچون پیراستگی و خلوص، استقلال طلبی و آزادی خواهی و عدالت جویی باید امروز، آمال و آروزی‎‎های این ملت را در تحقق آرمان‎های انقلاب وجامعه اسلامی در دستور کار خود قرار دهد و به‎صورت ملموس نسبت به امور مختلف جامعه وحرکت‎‎های اساسی آن عکس العمل مناسب نشان داده و با پیشرفت جویی و عدالت خواهی، تمام موانع (چون فقر و فساد و تبعیض و...) را مدنظر قرار داده و مطالبات اساسی خویش را برای زدودن سیاهی‎ها و تحقق جامعه اسلامی به‎کار بندد. 

بالطبع آرمان‎‎های جنبش دانشجویی باید فراتر از حرف در جامعه، قابل تحقق و دست یافتنی باشند. چرا که پیگیری این کار، دانشجو را زبان گویای خواسته‎‎های مردم و انقلاب قرار داده و مسئولین از طریق دانشجویان مخاطب قرار می‎گیرند تا همواره به‎سمت تحقق عدالت اجتماعی و آرمان‎هاي انقلاب اسلامي حركت كنند.

3. شرایط سیاسی دانشگاه‎ها بسیار مهم بوده و هست تا جایی که در اثر کج فهمی برخی از متولیان آموزش عالی در سال‎‎های 71 و 72 و با این تفکر که دانشجو باید کار علمی کند و کمتر سیاسی باشد، مقام معظم رهبری در سال 72 فرمودند، خدا لعنت کند کسانی که می‎خواهند دانشگاه را غیر سیاسی کنند. اما دغدغه معظم له درست درک نشد و بخشی از جریانات دانشجویی ابزار دست دیگران قرار گرفتند و این روند سوء‎استفاده از جنبش دانشجویی توسط برخی گروه‎های خارج ازدانشگاه  را موجب شد. در نتيجه شرایط به‎سمتی پیش رفت که بخشی از جریانات دانشجویی دچار نوعی سرخوردگی و عقب‎گرد شدند. 

امروز نیز برخی از مسئولان دانشگاه‎‎ها می‎کوشند محیط دانشگاه را با تنگ نظری بر فعالین دانشجویی محدود کنند و یا در دستگاه قضایی با کم حوصلگی و بی‎صبری راه را بر فعالین دانشجویی سخت نمایند که بیان صریح حضرت آقا مفری شد تا برون رفت از شرایط فعلی را فراهم آورد و این‎جاست که باید فعالین دانشجویی شرایط را ارج نهاده و دچار افراط نگردند تا به بلایی که در دهه هفتاد و ابتدای دهه هشتاد گریبانگیر دانشگاه شد، گرفتار نشوند؛ باید خود را مخاطب این فرمایش رهبر انقلاب نیز ببینند که باید حرف صواب و منصفانه را زد و به دور از بی‎اخلاقی و پرخاش‎گری مواظب بود که دشمن از بیان‎مان سوء‎استفاده نکند و گفته مانیز مایه نقار در جامعه و سبب یاس مردم نشود. 

4. امروز کار‎های بزرگی در دستور کار جنبش دانشجویی است و همانگونه که قبلا رهبرمعظم انقلاب نسبت به بی‎توجهی مسئولان به مشکلات وقت و ضرورت مبارزه با مفاسد به‎ویژه مفاسد اقتصادی این جنبش را به حضور و مطالبه فراخواندند، امروز نیز فهرست بلندی از مطالبات و کار‎های بزرگ را در کنار جهاد علمی از دانشجویان طلب کردهاند که توجه و دقت در آن‎ها توفیقات مکرری را برای جنبش دانشجویی رقم خواهد زد.

به‎ویژه اينکه امروز تقابل با نظام اسلامی توسط نظام سلطه و ایادی او شکل بسیار جدی و پیچیده‎ای را به خود گرفته و برای برون رفت از شرایط بدشان به‎خصوص فرار از خشم ملت‎های بیدار در منطقه و جهان به هر وسیله‎ای چنگ خواهند زد و از همه ظرفیت‎‎های خود از جمله؛ راهبرد‎های تغییر ساختار‎های کشور‎های منطقه حتی از طریق نبرد سخت، تغییر رفتار از طریق دیپلماسی عمومی و محروم سازی، تحریم بی‎رحمانه و ایجاد مضیغه برای کشور، استحاله از درون توسط برخی نخبگان داخلی و توده‎‎های مردم، مهار، به‎خصوص در گسترش قدرت منطقه‎ای نظام جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت هسته‎ای و... استفاده میکند و به ویژه از راهبرد مبارزه نرم با هدف جذب به‎جای اجبار و تغییر در الگو‎های رفتاری مردم – حکومت، ایجاد فشار و یاس و ناامیدی در مردم و مسئولان استفاده میکند و امیدوار است شرایط را به‎سمت رویگردانی عمومی در داخل راهبری کند.

این‎جا نیاز به حضور پرشور و شعور دانشجویان و اساتید است و به تعبیر زیبای ذکر شده، افسران جوان این جنگ و فرماندهان آن در دانشگاه‎ها رسالت جدی برعهده خواهند داشت که امید است با تلاش مضاعف خود به وظیفه خویش عمل نمایند. ان‎شاءالله
منبع:پنجره


کد مطلب: 238877

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/238877/کج-فهمی-آموزش-عالی-دولت-سازندگی-تنگ-نظری-امروز

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com