شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

نوبت درخشش كشتي گیران آزاد فرا رسید

پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۲۲
کد مطلب: 238677
پس از درخشش بی نظیر كشتي فرنگي در المپیک لندن ، نوبت افتخارآفريني‌ كشتي گیران آزاد کار فرا رسید ،عملكرد بسيار خوب تيم ملي كشتي فرنگي ايران در المپيك لندن اين اميدواري را ايجاد كرده كه آزادكاران هم بتوانند با درخشش در اين رقابت‌ها تعداد مدال‌هاي طلاي كاروان ورزش ايران را به بيش از شش مدال برسانند.
به گزارش جهان به نقل از «تابناک»،فردا در اولین روز رقابت کشتی گیران آزاد کار ،حسن رحيمي و صادق گودرزي دو نماينده كشورمان بايد روي دايره طلايي به ميدان بروند. 

در وزن ۵۵ کیلوگرم حسن رحیمی در دور نخست به مصاف ناران باتار کشتی گیر کهنه کار مغولستانی می‌رود و در صورت پیروزی بر این حریف در دور بعد با آمیت کومار از هندوستان مبارزه می‌کند. در گروه رحیمی رادوسلاو ولیکوف کشتی‌گیر مطرح بلغارستانی حضور دارد.

همچنین در وزن ۷۴ کیلوگرم صادق گودرزی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم به مصاف کریل ترزیف از بلغارستان می‌رود و در صورت پیروزی در این مسابقه در دور بعد با برنده کشتی گیران یونان و ازبکستان روبرو می‌شود. در طرف دیگر این گروه نیز جردن باروفس قهرمان جهان از آمریکا به همراه دنیس چارگوش قهرمان جهان از روسیه حضور دارند که تا دیدار فینال با صادق گودرزی روبرو نخواهند شد.
اين دو كشتي گير خوب كشورمان فردا از ساعت ۱۶:۳۰ روي تشك مي‌روند تا يك نتيجه خوب را رقم بزنند.

حسن رحيمي دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۱ است كه مي‌خواهد حالا نام خود را در بين افتخارآفرينان المپيك به ثبت برساند. در وزن ۵۵ كيلوگرم كشتي گيران مطرح و نامداري حضور دارند كه در بين آنها مي‌توان به راديسلاو وليكوف اشاره كرد. اين كشتي گير ۲۸ ساله از سال ۲۰۰۵ مدال آوري خود را آغاز كرده و در جهاني ۲۰۰۵ بوداپست نايب قهرمان جهان شده است.

او يك سال بعد در جهاني ۲۰۰۶ گوانگ ژو قهرمان جهان شد و همين سال گذشته هم در جهاني استانبول مدال برنز را به گردن انداخت. اين كشتي گير در المپيك ۲۰۰۸ پكن هم مدال برنز را به دست آورد و در بين بزرگان المپك هم جا گرفت. از ديگر مدعيان اين وزن مي‌شود به احمت پكر ترك اشاره كرد كه عنوان جهاني دارد. كونگ ايل يونگ هم از كره شمالي كه نايب قهرمان جهان است يكي ديگر از مدعيان اين وزن است كه سال گذشته در جهاني استانبول مغلوب رحيمي شد.

عملكرد بسيار خوب تيم ملي كشتي فرنگي ايران در المپيك لندن اين اميدواري را ايجاد كرده كه آزادكاران هم بتوانند با درخشش در اين رقابت‌ها تعداد مدال‌هاي طلاي كاروان ورزش ايران را به بيش از شش مدال برسانند. در صورتي كه اين اتفاق رخ دهد بهترين عملكرد تاريخ كشتي و در عين حال ورزش ايران در المپيك رقم خواهد خورد. رقابت‌هاي كشتي آزاد از روز جمعه ۲۰ مرداد آغاز مي‌شود و تا ۲۲ مرداد ادامه خواهد داشت.

ارزیابی همه كشتي گیران آزاد کار در همه اوزان

۵۵ کیلوگرم: راه پرفراز و نشيب رحيمي

لبدوف روس، قهرمان ۲ سال اخیر جهان و رادوسلاو ولیکوف کشتی‌گیر کهنه‌کار بلغارها از اصلي‌ترين شانس‌هاي كسب مدال در اين وزن هستند. در کنار این دو کشتی‌گیر، حسن رحیمی از ایران و دولت نیازبیکوف از قزاقستان نفرات سوم جهانی ۲۰۱۱ استانبول از دیگر مدعیان این وزن محسوب می‌شوند. در واقع تمام کشتی گیران این وزن شانس رفتن روی سکوی قهرمانی را دارند و هر کشتی‌گیری که باهوش‌تر و کم اشتباه‌تر ظاهر شود بر سکوی قهرمانی خواهد ایستاد. حسن رحیمی کشتی‌های خوبی در مسابقات جهاني گرفت و نشان داد می‌توان روی او به عنوان یکی از شانس‌های رفتن روی سکوی المپیک حساب کرد. اما بايد پذيرفت كه كار بسيار دشواري را براي عبور از اين مسير پر فراز و نشيب پيش رو دارد.

۶۰ کیلو: در انتظارشگفتی اسماعیل‌پور

بسیک کودوخوف روس، قهرمان ۳ سال اخیر جهان به طور حتم شانس اصلی رفتن روی سکوی قهرمانی وزن دوم در المپیک لندن خواهد بود. در كنار كودوخوف، واسیلی فدوریشین اوکراینی که مدال نقره المپیک ۲۰۰۸ پکن و نقره جهانی ۲۰۱۰ جهان را در کارنامه دارد در ۳۱ سالگی به دنبال دومین مدال المپیکش در لندن است. مسعود اسماعیل‌پور كه یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک عنوان سومی در آسیا را در کارنامه‌اش دارد برای نخستین بار حضور در چنین میدان مهمی را تجربه می‌کند. به عقیده کارشناسان اگر او همان چیزی را که در تمرینات نشان مي‌دهد، در تشک مسابقه به نمایش بگذارد می‌تواند خالق یکی از شگفتی‌های ايران در لندن باشد.

۶۶ کیلو:مهدي تقوی، شانس مسلم طلا

مهدي تقوي پس از آنكه طلای جهانی ۲۰۰۹ دانمارک را بر گردن آویخت، یک سال ناموفق را در جهانی ۲۰۱۰ پشت سر گذاشت اما پس از آن بار دیگر در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۱ در ترکیه از سکوی قهرمانی بالا رفت. تاتسوهیرو یونیمیتسو ژاپنی که در فینال بازی‌های آسیایی گوانگژو

با پیروزی مقابل تقوی قهرمان شده بود در جهانی استانبول با شکست مقابل ستاره ایران به مدال نقره دست یافت. وی یکی از رقیبان اصلی تقوی برای رفتن روی سکوی قهرمانی محسوب می‌شود. در کنار این دو کشتی‌گیر جبرئیل حسن‌اف آذربایجانی، لیوان لوپز کوبایی و آلن گوگایف روس از دیگر مدعیان این وزن محسوب می شوند. با توجه به نتايج كسب شده در سال‌هاي اخير مهدی تقوی بخت نخست قهرمانی در این وزن است.

۷۴ کیلو:گودرزی به دنبال طلسم‌شکنی

جردن باروس از آمریکا و دنيس چارگوش از روسيه اصلي‌ترين رقباي گودرزي براي كسب مدال طلاي هستند. اين سه نفر مثلث اصلی قهرمانی در این وزن را تشکیل می‌دهند و باید ديد مدال طلا در نهايت به گردن كدام‌يك از آنها خواهد افتاد. گودرزي در دو سال گذشته دو بار به حريف آمريكايي باخته و اميدوار است در المپيك بتواند از او امتياز بگيرد. به طور حتم نه تنها غایب بزرگ این وزن بلكه شاید غایب بزرگ مسابقات کشتی آزاد المپیک لندن کسی نیست جز بووایسار سایتی‌یف، نابغه کشتی جهان و دارنده ۶ مدال طلای جهان و ۳ طلای المپیک‌های، آتلانتا، آتن و پکن.

۸۴ کیلو: ورود لشكری به دايره مدعيان

با نگاهی گذرا به قهرمانان این وزن در سال‌های اخیر متوجه مي‌شويم که در دهه اخیر هر سال کشتی‌گیر جدیدی صاحب عنوان قهرمانی شده است و هیچ کشتی‌گیری نتوانسته برای ۲ سال پیاپی از سکوی قهرمانی بالا برود. در اين ميان زائوربک سوخی‌یف ازبکستانی و برنده مدال نقره جهانی ۲۰۱۰، طلای ۲۰۰۹ و برنز ۲۰۰۷ جهان باثبات‌ترین کشتی‌گیر این وزن در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. احسان لشكری که عنوان نخست مسابقات قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد بعد از ناکامی در جهانی ۲۰۱۰ بار دیگر فرصت حضور در میدانی بزرگ را به‌دست آورده است.

دایره مدعیان اين وزن محدودتر به نظر می‌رسد و به احتمال زياد قهرمان از بین شریف‌اف، آلداتوف، ساریتوف، مارساگیشویلی و البته لشكری مشخص مي‌شود.

۹۶ کیلو: یزدانی، شانس اول طلا

یزدانی راه سختی را برای رفتن روی سکوی قهرمانی لندن دارد. عبدالسلام گادیسوف، نماینده روس‌ها جدی‌ترین رقیب يزداني در راه كسب قهرمانی محسوب می‌شود. اقتدار این وزن در سال‌های اخیر همواره در اختیار یکی از کشتی‌گیران روس بوده است، اما اكنون با قهرمانی گازیموف آذربایجانی در سال ۲۰۱۰ و رضا یزدانی در سال ۲۰۱۱ این اقتدار از بین رفته است. در شرايط فعلي شانس قهرمانی یزدانی، گاتسالوف، گازیموف، تیگی‌یف و گوشیلیدزه در المپیک لندن بیش از سایر کشتی‌گیران این وزن به نظر می‌رسد.

۱۲۰ کیلو: نخستين محك جدي قاسمي

با حضور کشتی‌گیری افسانه‌ای ازبک‌ها، آرتور تایمازوف، که متخصص صید مدال در المپیک است صحبت از گزینه دیگری برای رسیدن به عنوان قهرمانی در لندن بیهوده است. البته غول ازبک‌ها كه ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز جهان را در کارنامه دارد در جهانی ۲۰۱۱ استانبول عملکرد ضعیفی داشت و به عنوانی بهتر از هشتمی نرسید. اما با این شرایط هم به نظر می‌رسد قهرمان سنگین وزن المپیک لندن در کشتی آزاد از بین تایمازوف و ماخوف روس انتخاب خواهد شد. کمیل قاسمی در سال ۲۰۱۰ در فینال مسابقات قهرمانی آسیا با شکست مقابل تایمازوف به مدال نقره رسیده و اين تنها عنوان قابل اشاره كارنامه او محسوب مي‌شود.

با اين حساب مهدی تقوی در وزن ۶۶ کیلوگرم و رضا یزدانی در ۹۶ کیلوگرم از شانس‌های اصلی ایران برای رفتن روی سکوی قهرمانی هستند و صادق گودرزی در ۷۴ کیلو و حسن رحیمی در ۵۵ کیلو هم شانس بالایی برای رفتن روی سکوی المپیک دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *