کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسابقه هجمه به فقيه مجاهد از تريبون مجلس ششم؛

تاوان صراحت در دفاع از ولايت

8 مرداد 1391 ساعت 15:34

اوج فضاسازي ها عليه رئيس مجلس خبرگان رهبري به زماني برمي گشت كه ايشان در آستانه انتخابات مجلس هفتم به شوراي نگهبان توصيه كرد كه در بررسي صلاحيت كانديداهاي نمايندگي مجلس نهايت دقت را به كار ببرد.


جهان نیوز: صراحت و شجاعت آيت الله مشكيني تنها مربوط به دوره هاي مبارزه با رژيم طاغوت و سالهاي ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در برابر جريانهاي ضد انقلاب از جمله غائله حزب خلق مسلمان يا ماجراي عزل منتظري از قائم مقامي رهبري نيست، بلكه اين فقيه آل محمد (صلوات الله عليهم) كه در مكتب اهل بيت محاسن سفيد كرده و تمرين مجاهدت نموده است، در سالهاي پاياني عمر شريف خود و در 80 سالگي نيز كه بسياري حتي در ميان علما گوشه نشيني و صرفاً اشتغال به درس و بحث و پرهيز از ورود به مسائل اختلافي را اختيار مي كنند، با روحيه اي سرشار از عشق به ولايت، در اين سالها كه دوره جولان باطل در برخي مسندهاي اجرايي و تقنيني كشور است، مردانه در ميدان دفاع از ولايت حاضر شده و در اين مسير آماج طعنه هاي افراد نالايق و هم آوازه با دشمنان اين مرز و بوم قرار مي گيرد.

اگرچه هجمه ها به آيت الله مشكيني در دوره تسلط جريان دوم خرداد در رسانه هاي منسوب به اين جريان، رسانه هاي بيگانه و ضد انقلاب و از زبان شخصيتهاي اين جريانها كم نيست، اما به عنوان نمونه در ادامه تنها به بخشي از حملات عليه رئيس مجلس خبرگان از تريبون رسمي مجلس شوراي اسلامي اشاره مي شود. در اين هجمه هاي سازمان يافته، محسن آرمين، عضو سازمان منحله مجاهدين و نماينده وقت مجلس ششم كه نقش مؤثري نيز در فتنه 88 داشت، محور است و جالب اينجاست كه مهدي كروبي نيز در مواردي به جاي تأكيد بر حرمت نگاه داشتن آن فقيه مجاهد با آن مراتب كم نظير علمي، اخلاقي و مبارزاتي خود آتش‌بيار معركه مي شود و در بي حرمتي به آيت الله مشكيني با دوستانش مسابقه مي گذارد.

از نگاه برخي افراد، شأن آيت الله مشكيني اين نبود كه در دوره سيطره جريان موسوم به دوم خرداد، مطالبي را بيان كند كه برخي دون پايگان با هجمه به ايشان به زعم خود اعتبار آن فقيه بي بديل را مخدوش كنند اما او آبروي خويش را در راه ولايت كف دست گرفت و اين آبرو را مال التجاره معامله با خداي خود قرار داد و امروز، او در جوار رحمت الهي متنعم است و در اين دنيا نيز از بزرگان انقلاب و حوزه گرفته تا مردم، كسي جز به نيكي از او ياد نمي كند و در مقابل، افراد كم مايه اي كه با هدف گرفتن او به مثابه بازوي پر قدرت ولايت، در واقع اصل ولايت فقيه را هدف قرار داده بودند، چند سالي بيشتر نگذشت كه نقاب از چهره انداختند. البته آنها نيز معامله كردند اما نه معامله با خدا، بلكه معامله با شيطان و ربح اين معامله نيز براي آنها، خواري دنيا و آخرت بود.

آيتالله مشكيني در پاييز سال 81 در يكي از اظهارنظرهاي خود از اهميت «مجمع تشخيص مصلحت» ياد كردند و با بيان لطيف خود كه براي تعابيرشان، عمدتاً از مثال استفاده مي كردند، با اشاره به راهگشا بودن مجمع، تأكيدات امام راحل و بن بست زدايي از طريق اين نهاد، اهميت مجمع را در حد ساير قوا دانستند كه همين اظهارنظر، حجم انبوهي از حملات را عليه ايشان روانه كرد، به طوري كه مهدي كروبي نيز در مقام رياست وقت مجلس با تحريف اظهارات آيتالله مشكيني، بخشي از وقت جلسه 10 آذر سال 81 را به تقويت اين فضاسازي جريان برانداز داخلي اختصاص داد.

كروبي: بنا شد كه قانون اساسي اصلاح بشود، چند مورد امام براي اصلاح قانون اساسي تعيين كرد، لذا آمد يكي از مواردي كه خواست ديگر قانوني بشود و در قانون اساسي باشد مسئله مجمع مصلحت را هم تعيين كرد و مرقوم فرمود كه آنجا هم اصلي يا اصولي تحت عنوان مجمع مصلحت هم در قانون اساسي بيايد كه به اين عبارت هم نگاه كنيد اين آخرين عرض من در آن جهت براي نتيجه گيري است. وقتي مي گويد قانوني بشود، مي فرمايد مجمع تشخيص مصلحت براي حل معضلات نظام و مشورت رهبري به صورتي كه قدرتي در عرض قواي ديگر نباشد. يعني آن پير روشن ضمير توجه به مسائل و روزگار داشته و اين نكات را توجه دارد. ضمن حفظ حرمت همه عزيزان، همه شخصيتها، همه بزرگاني كه در رأس اين نهادها هستند، قواي سه گانه، سه تاست و ديگر قوه چهارم نداريم. اين در قانون اساسي طبيعي است و اگر خداي ناكرده از بزرگاني اين حرفها طرح و مطرح بشود، كم كم ممكن است قوه پنجم، قوه ششم اينها هم شروع بشود. خود آيت الله مشكيني سلمه الله الان رئيس خبرگان است، نمي خواستند بيايند با اصرار هم ايشان را آوردند، خوب دنياست و حوادث است فردا او نخواست يا بعد از 120 سال مرگ و مير براي همه ماست و يك عنصر سياسي شد رئيس قوه خبرگان اصلاً او مي گويد، ديگر من قوه اولم، نمي گويد كه جزو قوه پنجم هستم، براي اينكه مي گويد من، مني هستم كه رهبر تعيين مي كنم، مني هستم كه ناظر رهبرم، مني هستم كه مي توانم رهبر را عزل كنم. بنابراين بايد بدانيم فردا سپاه مي گويد، ديگري مي گويد هر كدام مي گويد. . . من اصلاً دستاورد انقلاب را حفظ مي كنم اصلاً اساس با من است. بنابراين بايد ضمن حفظ حرمتها، من از بزرگان استدعا مي كنم خودشان اصلاح بفرمايند عنايت بكنند كه قوا (سه) و امام هم توجه به اين قضيه داشته و از زحماتي كه آن عزيزان مي كشند، صميمانه تشكر مي كنم.

اين فضاسازي البته ادامه پيدا كرد و حدود سه ماه بعد، اكبر اعلمي، نماينده وقت مجلس ششم در اظهاراتي مجدداً سخنان آيت الله مشكيني را تحريف كرد و در ضمن بحث خود كه به انتقاد از مجمع تشخيص مصلحت نظام اختصاص داشت، بار ديگر تريبون مجلس در تاريخ 25 اسفند سال 81 را به فضاي تعرض به يك عالم برجسته تبديل كرد:

اعلمي: عرضم به حضورتان زماني كه جناب آقاي هاشمي رفسنجاني از تهران رأي لازم را براي ورود به مجلس نياوردند و زماني كه جناب آيت الله مشكيني نور چشم ما از مجمع تشخيص مصلحت به عنوان قوه چهارم ياد كردند، ما پيش بيني مي كرديم كه مجمع تشخيص مصلحت در مقام مجلس سنا عمل بكند...

اما اوج فضاسازي ها عليه رئيس مجلس خبرگان رهبري به زماني برمي گشت كه ايشان در آستانه انتخابات مجلس هفتم به شوراي نگهبان توصيه كرد كه در بررسي صلاحيت كانديداهاي نمايندگي مجلس نهايت دقت را به كار ببرد. آيت الله مشكيني با خواندن روايت شريفه اي مبني بر اينكه «مؤمن از يك سوراخ دو بار گزيده نمي شود» در واقع به خسارت هاي فراواني اشاره كرد كه مجلس ششم براي كشور ايجاد كرده بود و وقت اين مجلس بهجاي وضع قوانين و نظارت بر اجراي آنها عمدتاً به دعواهاي بي نتيجه سياسي و درگير شدن با نهادهاي قانوني كشور مي گذشت. رئيس مجلس خبرگان در نماز جمعه قم پس از يادآوري اين روايت، همچنين خاطرنشان كرده بود كه در قديم در روستاها آرد را الك مي كردند كه فضله با آرد مخلوط نباشد و شوراي نگهبان نيز بايد در تأييد صلاحيت ها به مانند «الك»، مانع از ورود افراد ناباب به نهاد مهم قانونگذاري كشور شود. آيت الله مشكيني در اين مورد نيز با يادآوري يك مثال قصد داشت در مورد نقش مهم شوراي نگهبان سخن بگويد اما جريان ناجوانمردي كه هتاكي به بازوان ولايت را جزو دستور كارهاي ثابت خود قرار داده بود، اين بار نيز با مغلطه عجيبي، اين شانتاژ رسانه اي را به راه انداخت كه آيت الله مشكيني به نمايندگان مجلس، صفت «فضله موش» را داده است. اين در حالي بود كه آيت الله مشكيني صرفاً يك مثال زده بود و اگر قرار بر اين بود كه صفت عين موصوف باشد، حتماً نمايندگان لايق در كلام ايشان بايد به «آرد» تشبيه مي شدند! كه چنين چيزي به ذهن هيچ شنونده عاقلي متبادر نمي شود.

با اين حال، جريان هوچي گر كه بارها در رسانه هايش هجمه به بزرگان نظام با تحريف سخنان آنان را تمرين كرده بود، اين بار نيز توپخانه خود را عليه آيت الله مشكيني در رسانه هاي خود گشود و در مجلس نيز محسن آرمين در دو روز پياپي اين خط تخريب و مغلطه را كليد زد.

جالب اينجاست كه وي در قالب تذكر آيين نامه اي به آيت الله مشكيني حمله مي كرد و مهدي كروبي رئيس مجلس نيز نه تنها به او يادآور نشد كه تذكر آيين نامه اي صرفاً مربوط به اعتراض به نحوه اداره جلسه است، بلكه زماني كه حجت الاسلام ابوترابي فرد اين موضوع را يادآوري كرد، خود نيز فصل جداگانه اي را در حمله به رئيس مجلس خبرگان رهبري آغاز كرد.

نكته قابل توجه ديگر اينكه آيت الله مشكيني در اظهارات خود از هيچ فردي نام نبرده بود و صرفاً خواستار انجام دقيق وظيفه از سوي شوراي نگهبان براي فيلتر كردن افراد فاقد صلاحيت شده بود، اما گويا ضمير مرجع خود را به سرعت پيدا كرده بود و اگرچه آن روز آيت الله مشكيني با يادآوري يك مثال، قصد توهين به هيچ كس را نداشت، افرادي كه كارنامه سياه آنان در فتنه 88 اكنون پيش چشم مردم قرار دارد، از اين فرصت براي تخريب فردي كه حداقل 50 سال در حوزه هاي علميه به معلم اخلاق شهرت داشت، دريغ نكردند.

مجلس شوراي اسلامي دوره ۶ جلسه ۳۷۹ رئيس جلسه: مهدي كروبي تاريخ: ۱۳۸۲/۰۹/۱۲

آرمين: آقاي كروبي! واقعاً من نمي دانم، اينها اگر فكر آبروي رهبري را نمي كنند، فكر آخرت خودشان را بكنند. آخر اين اتهامات حد شرعي دارد، اين اتهامات مستوجب عقاب دنيا و آخرت است، ولي من نمي دانم آيا ما هم واقعاً حق داريم چنين كاري كنيم (رئيس: وقتتان تمام است) آقاي كروبي! وقت من تمام نيست، آقاي كروبي! خواهش مي كنم، اين درد دل است، من خواهش مي كنم اجازه بدهيد. آقاي مشكيني در نماز جمعه مي گويند مردم! اگر تحقيق نكنيد و به افراد رأي بدهيد اين طوري ميشود كه در مجلس است. من نمي دانم ما هم مي توانيم راجع به مجلس خبرگان اين را بگوييم؟ ما هم مي توانيم در مورد شوراي نگهبان اين حرفها را بزنيم؟
نكته دوم كه تذكر دوم بنده است، باز شبيه تذكر دفعه قبل من است. جناب آقاي كروبي! آيت الله مشكيني رئيس محترم مجلس خبرگان و امام جمعه شهر قم روز جمعه در خطبه هاي نماز جمعه مطالبي را درمورد مجلس و داوطلبان و بررسي صلاحيت نامزدهاي مجلس گفتند. ايشان فرمودند كه «به شوراي نگهبان توصيه مي كنم براساس آن حديث معروف كه يك مؤمن دو بار از يك سوراخ گزيده نمي شود، اين بار دقت بكنند» و بعد خاطره اي نقل كردند كه «زماني كه من بچه بودم در روستا اين زنان روستايي آردها را الك مي كردند تا فضله هاي موش قاطي اين آردها نشود و جدا بشود.» مجلس ششم از نظر آقاي مشكيني در واقع مثال مصداق آن حديث شريف است كه يك مؤمن دو بار گزيده نميشود، كانه شوراي نگهبان يكبار گزيده شده است، عدهاي ناباب به مجلس آمدهاند، اينبار نبايد گزيده شود و آن تعبير ديگري كه بنده واقعاً ابا دارم از اينكه آن تعبير را مجدداً تكرار كنم.
آقاي مشكيني در گذشته سالها به معلم اخلاق معروف بوده اند، سالها درس اخلاق مي دادند و اكنون نيز مي دهند، كتاب اخلاق هم دارند و امروز اينگونه بي محابا به برگزيدگان ملت و كساني كه اعتقاد خود را به اسلام و التزام خود را به مصالح ملت مسلمان در عرصه هاي مختلف (چه قبل و چه بعد از انقلاب) به اثبات رسانده اند، اينگونه اهانت مي كنند. من واقعاً از ايشان خواهش مي كنم در آن كتاب اخلاق خودشان يك مورد نشان بدهند كه با چه استنادي مي شود به يك عده مسلمان اينگونه سخن گفت و اينگونه هتك حرمت كرد؟ واقعاً ما هم بدانيم اگر اخلاقاً ميتوانيم چنين كاري كنيم و به لحاظ اخلاق اسلامي مجاز هستيم، تكليف خودمان را بدانيم.
آقاي كروبي! واقعاً من نمي دانم (رئيس: وقتتان هم تمام است) اين چه روزگار فتنه و ابتلايي است كه حتي معلمان اخلاق ما و بزرگان ما، كساني كه براي ما محترم بوده و هستند اينگونه سخن مي گويند و اينگونه حرف مي زنند؟! به هر حال شايد واقعاً قدرت، اخلاق خاص خودش را دارد.

سيدمحمدحسن ابوترابي فرد:

بسم الله الرحمن الرحيم
تذكر حقير يكي اشاره به سوگندي است كه هيئت رئيسه ياد كرده اند و يكي هم مفاد مواد (۱۸۱) و (۱۸۲) است.
حاج آقا ببينيد! به نظر حقير و بعضي از دوستان كه ديدند و تأكيد مي كنند، من شاهد بوده ام، جناب آقاي مزروعي هم روي اين چند بار تأكيد كرده اند. انصافاً عدم رعايت مفاد آيين نامه داخلي مجلس، چهره مجلس شوراي اسلامي را در نزد مردم بسيار مشوش جلوه مي دهد. متن مواد (۱۸۱) و (۱۸۲) در اين است كه نماينده مي تواند يا اخطار قانون اساسي داشته باشد يا تذكر آيين نامه اي. اجازه بدهيد من درمورد تذكر آيين نامه اي بخوانم (اين را دارم براي همكاران عزيز و خودم تلاوت مي كنم كه شما را در محذورات اخلاقي قرار مي دهيم). درصورتي كه نمايندگان نسبت به اجراي آيين نامه داخلي مجلس تخلفي را كه مربوط به همان جلسه باشد، مشاهده نمايند، حق دارند بلافاصله مورد تخلف را با استناد به ماده مربوطه بدون خروج از موضوع حداكثر ظرف (۵) دقيقه تذكر دهند و اگر مربوط به آن جلسه نباشد بعد از نطق قبل از دستور و قبل از شروع دستور جلسه انجام بدهند. الان دو جلسه است جناب آقاي آرمين، همكار محترم ما نسبت به يكي از علماي بزرگوار و يكي از شخصيت هاي برجسته علمي حوزه علميه قم حضرت آيت الله مشكيني بدون آنكه هيچ ارتباطي به موضوع جلسه داشته باشد، متعرض مي شوند. اگر سخن ايشان سخن حقي است، چرا از وسيله باطل براي سخن حقشان استفاده مي كنند؟ اگر سخن باطل است، چرا با روش باطل، باطلي را در جامعه گسترش بدهيم؟ به خدا قسم اگر اينگونه حركتها نبود، الان اينگونه چهره مجلس در جامعه مطرح نمي شد و دوستان ما اينگونه مورد بي مهري قرار نمي گرفتند. اگر قانون مداري ملاك ماست، بزرگواري، شخصيتي مطلبي را مطرح فرمودند كه به نظر بنده قطعاً مراقب هستند كه از موازين و حدود تجاوز نكنند.
شما هم در يك تريبوني كه داريد، روزنامه ها و مجلاتي كه هست، مطلب را مورد نقد قرار بدهيد. وقتي موضوعي ارتباط به اين ماده (۱۸۲) ندارد، بنده هم اگر اين را عرض مي كنم براي اينكه در همين جلسه مي بينم به استناد اين ماده آيين نامه مجلس زير پا گذاشته شده است والا خداشاهد است كه بنده هم تذكر نمي دادم.
(رئيس:شما اجازه بدهيد، وقتي مطلب آقاي ابوترابي تمام شد، اتاق كنترل تريبون آقاي ابوترابي را قطع نكند، من يك سؤال از آقاي ابوترابي دارم، به من جواب بدهند) اين عرض حقير است كه اين مورد توجه قرار بگيرد و بعد با يك بياناتي، حضرت عالي هم نمي دانم، آن روز بنده به يكي از برادرهايي كه شايد از نظر سياسي به ما نزديكتر هستند تذكر دادم، «امروز دست امريكا و مافيا از آستين قوه قضائيه بيرون آمده است»، خدا شاهد است اين مطالب به شأن و منزلت مجلس لطمه ميزند. من در خدمت حضرت عالي هستم.

اما مهدي كروبي رئيس جلسه به تذكر منطقي محمد حسن ابوترابي فرد مبني بر اينكه تذكر آيين نامه ابزار اعتراض به اداره جلسه است و نبايد از آن براي پرداختن به مسائل خارج از اين موضوع و به مثابه ابزاري براي حمله به شخصيت ها استفاده كرد، توجهي نكرد و خود در حرمت شكني عليه آيت الله مشكيني گوي سبقت را از آرمين نيز ربود. 

كروبي: راديو را قطع نكنيد. آقاي ابوترابي ببينيد! من كه طرفدار فرمايش شما هستم، بارها هم گفته ام، اين با ما و شماست، ما و شما يعني شخص حضرت عالي را نمي گويم، كل ما كه اين آيين نامه را رعايت كنيم. جز ما حدود ۲۹۰ نفر كه كس ديگري نمي آيد در آيين نامه ما دخالت كند يا حق حرف زدن ندارد. من خواهش مي كنم همه رعايت كنند، اميدوارم من هم در حد توانم، البته با مسئوليت سنگين تري كه دارم اينجا بتوانم رعايت كنم كه من هم حتماً تخلف، اشتباه، قصور و تقصير بيش از همه دارم، اين نكته اول.
نكته دوم، آقاي آرمين همين طور كه امروز گفت، آن روز به ايشان اعتراض هم كردم، اعتراض دوستانه، بعد هم آمدم در نطق صحبت كه مي كردم از سه تا بزرگواران اسم بردم. آيت الله اميني، آيت الله جوادي و به خصوص آيتالله مشكيني را تعبير استاد آيت الله مشكيني داشتم و گفتم ما مي خواهيم به ائمه جمعه توصيه كنيم كه به مجلس حمله نكنند. آقاي آرمين از اين نكته استفاده مي كند كه مجلس مورد حمله است و من صميمانه قدرداني مي كنم از آيت الله اميني كه در جمعه (قبل از اين جمعه اي كه تازه گذشت، به قول خودمان اسبق) با آن ادبيات صحبت كردند و از شوراي محترم نگهبان سعه صدر و اينها. . . خواستند، همان مطالبي كه منعكس شد.
من سؤالم از جناب عالي اين است، آقاي مشكيني، آيت الله مشكيني، سلمه الله براي همه ما خيلي عزيز و محترم است. اما اين عبارت هايي كه آقاي مشكيني فرموده، من از (طريق) راديو سؤال مي كنم، شما قبول داريد؟ بگويد الك و موش و فضله موش اينها را قبول داريد؟ نه، من سؤال مي كنم، من كه مي گذارم همه تان حرف بزنيد، آخرش مي روند مي گويند فلاني هنوز نمي گذارد انعقاد كلام بشود. من گذاشتم حرف هايش تمام شده، يك انعقاد كلامي هم از حائري در دادگاه كرباسچي بلد شدند، نامه مي نويسند انعقاد كلام نگذاشته بشود، من كه مي گذارم همه شما حرف بزنيد. من مي خواهم ببينم اين نحوه بيانات آقاي مشكيني كه پريروز در نماز جمعه داشته شما قبول داريد؟

ابوترابي فرد: بنده شخصاً فرمايشات ايشان را گوش نكردم (همهمه نمايندگان) چرا؟ خنده اي ندارد آقا! مگر لازم است انسان. . . آقايان شما نماينده ايد، همه شما هم تحصيل كرده ايد. عرض مي كنم اين تذكر آيين نامهاي از حدود آيين نامه خارج است. اگر كلام آقاي مشكيني ايرادي دارد، اين جايش طرح در تريبون مجلس نيست، در جاي ديگري بايد مطرح بشود.

كروبي: ما هم كه همه جا تجليل مي كنيم، قبول داريم. اما من مي خواهم بين فرمايش شما يك پيام هم براي آيتالله مشكيني ـ دامت بركاته ـ داشته باشم كه آقا! شما هم در صحبت خودت مواظب باش. اينكه نمي شود قضيه يك طرفه باشد. هم من بايد مواظب باشم، هم همه شما، هم همه آيات، هم همه روشنفكرها، هم همه دانشجويان. آخر اين هم بايد بشود. وقتي مي گوييم به همه بگوييم، بفرماييد. من مي دانم آقاي انصاري، همه هم به من اعتراض مي كنند اين اداره جلسه نيست، راست هم مي گويند. اما شما حالا هر چه مي خواهيد بگوييد.

ابوترابي فرد: انشاءالله كه موفق باشيد بالاخره اين رعايت قانون مسائل ما را حل مي كند.

اما حملات محسن آرمين عليه آيتالله مشكيني به جلسه روز 12 آذر سال 82 محدود نماند و در شرايطي كه شوراي نگهبان به توصيه دلسوزان نظام از جمله رئيس مجلس خبرگان توجه كرده و افراد نالايق را رد صلاحيت كرده و بخش عمدهاي از جريان همسو با دشمن از ورود به مجلس هفتم شوراي اسلامي باز مانده بودند، وي با يك عصبانيت خاص خود در آخرين ماه هاي نمايندگي اش يعني در جلسه 24 اسفند سال 82 بار ديگر متعرض فقيه مجاهد آيتالله مشكيني شد و بدون بهانه به ايشان هجمه كرد. مهدي كروبي نيز كه در دور قبل، خود نسبت به آرمين اهانت هاي بيشتري عليه آيتالله مشكيني كرده بود، اين بار سكوت كرد و به وي در مورد اظهارات خارج از دستورش تذكري نداد.

آرمين: آقاي جنتي مي تواند اين انتخابات را با آن رد صلاحيت هاي غيرقانوني و عدم مشاركت ۷۰ درصد مردم شهرهاي بزرگ و حدود ۱۰درصد رأي باطله و سفيد، آزادترين انتخابات پس از انقلاب اسلامي بنامد. آقاي مشكيني مي تواند ۵۰ درصد شركت كننده را ۶۰  درصد اعلام كند و بگويد انتخابات باعث تقويت و تضمين انقلاب شد و جاي شكرگزاري دارد.


کد مطلب: 236580

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/236580/تاوان-صراحت-دفاع-ولايت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com