شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ستاره‎‎های روزه‎دار جهان فوتبال

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 236155
بعید است یک انسان خردگرا با این موضوع مشکلی داشته باشد که هر چیزی باید بر سر جای خودش قرار بگیرد و هیچ عرصه‎ای در سایر عرصه‎‎ها دخالت بیجا نداشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از پنجره، در این میان اما کدام پدیده را می‎شناسید که به‎صورت خالص و دست‎نخورده باقی مانده و هیچ دخالت یا نفوذی را لمس نکرده باشد؟ ورزش عاری از سیاست؟ سیاست عاری از اقتصاد؟ فوتبال عاری از نژادپرستی؟ و یا المپیک عاری از مافیا؟ 

به هر حال هر میدان بزرگی هواداران چند بعدی و منحصر به فرد خود را دارد و فوتبال به‎عنوان موضوع مورد بحث و زیر تیغ این مقاله نیز، یکی از بزرگترین میادین انسانی و اجتماعی و دارای ابعاد گوناگون تولید و نشر افکار و فرهنگ‎‎ها و عقاید است. 

ماجرای شوم نژادپرستی آن‎قدر که بر پیکره زخمی فوتبال تکیه دارد حتی بر گروهک‎‎های زیرزمینی معتقد به خود تکیه نداشته و نخواهد داشت. چه میدانی بهتر از فوتبال سراغ دارید که بتوان از طریق آن افکار خاصی را منتشر کرد یا ناگفته‎ای را گفت؟ بر همین اساس جای تأسف دارد که مقامات فیفا و خصوصا مسئولان یوفا زشتی‎‎های وارد شده بر فوتبال را می‎بینند و دم نمی‎زنند اما مقابل زیبایی‎‎های تزریق شده به فوتبال جبهه می‎گیرند! 

یکی از همین زیبایی‎‎ها حضور پررنگ بازیکنان مسلمان در عرصه فوتبال است که هر رفتار کوچک و بزرگشان تأثیری شگرف بر جا می‎گذارد. دعای زین‎الدین زیدان قبل از یک بازی مقابل دوربین‎‎های مستقر در یک استادیوم به مراتب از دعای یک نمازگزار عادی در یکی از مساجد لندن مقابل یک یا دو دوربین غیررسمی مؤثرتر است. حضور فرانک ریبری در مراسم حج، احترام تحسین برانگیز و قابل تأمل کاکا به مساجد ترکیه و از این دست موارد ارزشمند تأثیر بسیار عمیقی در گسترش افکار ناب و مثبت اسلامی در جهان دارد. 

ماه رمضان نیز یکی از فرصت‎های ناب و عزیز در عرصه ورزش محسوب می‎شود و صحنه‎‎های به یاد ماندنی و جالبی توسط بازیکنان مسلمان در این مدت ثبت می‎شود. یکی از مهم‎ترین مثال‎ها در این مورد حضور پررنگ و عجیب کانوته (کانوت) بازیکن مسلمان تیم فوتبال باشگاه سویای اسپانیا است. این بازیکن که کم‎کم وارد بخش سوم زندگی خود شده و با فوتبال حرفه‎ای خداحافظی خواهد کرد، در دوران اوج خود هرگز ماه رمضان و ارزش‎هایش را تنها نگذاشت و با زبان روزه در سخت‎ترین تمرینات سویا شرکت کرد. 

بسیاری از مسلمانان اندلس به‎خصوص نسل جدید اسپانیایی‎‎های این منطقه به‎شدت تحت تأثیر این رفتار‎ها قرار می‎گیرند و تلاش بازیکنان مسلمان در طول یک ماه روزه‎داری واقعاً تحسین بر‎انگیز است. 

در فوتبال فرانسه نیز بازیکنان مسلمان کم نیستند و الجزایری‎ها، سودانی‎ها، مراکشی‎ها و به‎طور کلی بازیکنان خانواده‎‎های مهاجر مسلمان در فوتبال این کشور معمولا ماه رمضان باشکوهی را تجربه می‎کنند. 

در این میان مربیانی هستند که با بازیکنان مسلمان خود مدارا کرده و در طول این ماه مبارک ضمن هماهنگی با مدیران باشگاه، بازیکن روزه‎دار را کمتر در تمرینات و بازی‎های رسمی به‎کار می‎گیرند اما متأسفانه اکثر مربیان در باشگاه‎‎های اروپایی رفتار شایسته‎ای با بازیکنان مسلمان نداشته و حتی سختی وارده بر دوش این مسلمانان راستین را چند برابر می‎کنند. دو سال پیش فردریک کانوته تا مرز تهدید به اخراج از باشگاه سویا هم پیش رفت اما هرگز در مورد روزه گرفتن در ماه رمضان کوتاه نیامد و میدان مسلمانی خود را خالی نکرد. 

این بازیکن که دو فصل پیش حتی با زبان روزه مقابل اوساسونا یک گل به ثمر رساند می‎گوید: «همیشه در ماه رمضان چالش‎‎های زیادی میان بازیکنان با مربیان وجود دارد. بازیکنان علاقه‎مند هستند که به فریضه خود عمل کنند اما مربیان به‎خاطر کسب نتیجه و بالابردن شانس موفقیت تیم خود تمایلی برای انجام این کار توسط بازیکنان خود ندارند. آن‎ها فکر می‎کنند در صورتی که بازیکن روزه بگیرد دچار افت قوا می‎شود و این موضوع روی عملکردش تأثیر منفی می‎گذارد ولی من چنین باوری ندارم.»

بسیاری از کشور‎های مسلمان نیز در ماه مبارک رمضان تلاش می‎کنند دل دو طرف را به‎دست آورده و هم روزه‎داران را ارج بنهند و هم از دنیای فوتبال حرفه‎ای عقب نیفتند. به‎عنوان مثال کشور اردن سال‎هاست که در ماه رمضان لیگ فوتبال خود را به‎صورت منظم اما در زمان بعد از غروب آفتاب برگزار می‎کند. بر همین اساس لیگ فوتبال کشور اردن طبق تصمیم کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال این کشور از ماه مبارک رمضان کلید می‎خورد و در این ماه دیدار‎ها از ساعت 11 شب آغاز می‎شود. 

در بسیاری از باشگاه‎‎های بزرگ اروپایی نیز تعدد بازیکنان مسلمان و اتفاقا تأثیرگذار باعث به فکر افتادن مقامات شده و اکثرا تلاش می‎کنند تا شرایط مناسبی را برای بازیکنان خود فراهم آورند. به‎عنوان مثال بیشتر بازیکنان مؤثر منچسترسیتی مسلمان هستند؛ مانند یحیی توره، کولو توره، سمیر نصری فرانسوی و ادین ژکوی بوسنیایی. 
این بازیکنان در فضای آکنده از ماجرای شوم نژادپرستی فوتبال انگلیس و در حالی‎که جایزه بهترین بازیکن میدان در هر بازی یک بطری شراب است، نه تنها بهترین بازیکن میدان می‎شوند بلکه از بهترین مسلمانان روزگار خود نیز محسوب می‎شوند.

پافشاری این بازیکنان مسلمان باعث شد تا منچسترسیتی بالأخره برایشان یک نمازخانه در نظر بگیرد و در ماه مبارک رمضان نیز روزه‎دار بودن این بازیکنان مسلمان باعث می‎شود که بسیاری از هواداران این تیم قدیمی و ریشه‎دار در شهر منچستر درباره اسلام و مسأله روزه در ماه رمضان به فکر فرو رفته و از یکدیگر در این‎باره سؤال کنند و چه تبلیغی بهتر از این برای اسلام در قلب اروپا؟ 

در کشور اسپانیا نیز مسأله روزه‎داری در ماه مبارک رمضان با توجه به تعداد قابل توجه مسلمانان در این کشور کاملا پذیرفته شده است؛ هرچند که پزشکان برخی تیم‎‎های حاضر در لیگ فوتبال اسپانیا با روزه گرفتن بازیکنان مسلمان مشکل دارند و معتقدند که رژیم غذایی آن‎ها به هم می‎ریزد اما ماه رمضان جزئی از لیگ این کشور است که از سوی مردم و باشگاه‎های اسپانیا مورد قبول واقع شده است. 

روزنامه ایندپندنت چاپ لندن نیز اخیرا با انتشار گزارشی از وضعیت بازیکنان مسلمان در ماه رمضان نوشته است: «باید قبول کنیم که مسلمانان شاغل در فوتبال اروپا در این ماه هرگز کم‎کاری نکرده‎اند بلکه با انگیزه بیشتری در خدمت تیم خود هستند. آن‎ها مزاحم هیچ‎کس نبوده و تنها علاقه دارند که به اعتقادات خود عمل کنند. مربیانی که با این ‎روند مشکل دارند، باید برای حل مشکل به خودشان مراجعه کنند چرا که هیچ نمونه‎ای در سال‎های اخیر وجود ندارد که ثابت کند یک بازیکن مسلمان به‎خاطر روزه‎داری توان کمک به تیمش را نداشته است.»    
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *