پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

طرح جدید کاهش بار مالی قبوض گاز

جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 234778
با مصوبه جدید دولت و آغاز فعالیت شرکتهای خدمات انرژی، مشترکان خانگی، تجاری و اداری با دریافت خدماتی رایگان می‌توانند بار مالی قبوض گاز خود را ماهانه تا مرز 50 درصد کاهش دهند.
 
به گزارش جهان به نقل از مهر، پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش متوسط قیمت هر متر مکعب گاز خانگی از 10 به بیش از 70 تومان، صدور قبوض نجومی گاز هم به جمع مشکلات اقتصادی خانورهای ایرانی اضافه شد.
با گذشت نزدیک به 20 ماه از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها و اعمال تغییرات جدیدی در فرمول محاسبه گازبهای مشترکان به‌منظور کاهش بار مالی قبوض گاز هنوز برای حدود 20 تا 30 درصد مشترکان خانگی و تجاری قبوض قرمز و زرد رنگ صادر می‎‌شود.
 
با این وجود اخیرا محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور مصوبه جدیدی را به تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ کرده است که مطابق با این مصوبه، ظهور و فعالیت شرکتهای خدمات انرژی در ایران ساز و کار قانونی پیدا کرده است.
 
بر اساس مصوبه دولت، هدف از تاسیس و فعالیت شرکتهای خدمات انرژی در ایران بهبود کارآیی انرژی با طراحی و اجرای پروژه‌های جدید بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی در مجتمع‌های خانگی، تجاری، مسکونی، اداری، صنایع و نیروگاه‌ها اعلام شده است.
 
از سوی دیگر برآوردهای دولت نشان می‌دهد در صورت اجرای این مصوبه جدید علاوه بر کشیده شدن ترمز مصرف انرژی و به ویژه کاهش مصرف گاز طبیعی ایران، امکان کاهش بار مالی قبوض گاز خانوارهاف کاهش آلودگی هوا، افزایش صادرات گاز و درآمدهای نفت و گاز در کشور فراهم شود.
 
 
طرح جدید کاهش بار مالی قبوض گاز
 
با آغاز رسمی شرکتهای خدمات انرژی در ایران، ابتدا مشترکان مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی قراردادهایی را با این شرکتها امضا می کنند و سپس شرکتهای خدمات انرژِی به طور رایگان تجهیزاتی را به منظور کاهش مصرف گاز طبیعی نصب و راه اندازی می کنند.
 
تورج بطحایی عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های خدمات انرژی در گفتگو با مهر درباره جزیئات ساز و کار فعالیت این بنگاه‌های تازه نفس اقتصادی، گفت: پس از انجام مطالعات اقتصادی، قراردادی به منظور کاهش مصرف گاز با مشترکان خانگی و نجاری امضا می‌شود.
 
وی با اعلام اینکه پس از امضای قرارداد تمامی تجهیزات مورد نیاز به‌طور رایگان توسط شرکتهای خدمات انرزِ نصب و راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: در این مرحله حتی هزینه ایاب و ذهاب هم از مشترکان خانگی و تجاری گاز دریافت نمی‌شود.
 
این فعال اقتصادی در خصوص نوع تجهیزات راه‌اندازی شده در ساختمان‌ها به منظور کاهش بار مالی قبوض گاز، اظهار داشت: برای یک آپارتمان حدود 100 متری تجهیزاتی همچون شیرهای برقی، سامانه کنترلی موتورخانه هوشمند، عایق بندی، رسوب گیری منابع آب گرم موتورخانه و تاسیسات گرمایشی انجام می شود.
 
بطحایی با یادآوری اینکه انجام این اقدامات و نصب تجهیزات حدود 2 میلیون تومان هزینه به همراه دارد، تاکید کرد: با این وجود هیچگونه هزینه ای از مشترکان دریافت نمی شود و تمامی این خدمات به طور رایگان ارائه می‌شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های خدمات انرژی با بیان اینکه پس از انجام اقدامات کاهش مصرف انرژی، وضعیت قبوض گاز مشترکان خانگی و تجاری از یکسال گذشته مورد بررسی قرار می گیرد، اعلام کرد: با صدور اولین قبوض گاز بهای گازبهای مشترکان بین 30 تا بیش از 50 درصد کاهش می یابد.
 
وی با تاکید بر اینکه در برخی از مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری با انجام این اقدامات هزینه قبوض گاز از 5 به 2 میلیون تومان در هر دوره صدور قبوض کاهش یافته است، تبیین کرد: این کاهش بار مالی قبوض گاز در حالی انجام می گیرد که مشترکان حتی یک ریال هم برای خرید و راه اندازی تجهیزات هزینه نمی کنند.
 
این فعال اقتصادی با بیان اینکه تمامی این اقدامات با این شرط انجام می شود که حتی کوچکترین محدودیتی در رفاه و آسایش مشترکان گاز در فصول سرد سال ایجاد نخواهد شد و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید علاوه بر بهینه سازی مصرف انرژی و حفظ رفاه امکان کاهش بار مالی قبوض گاز مشترکان هم فراهم می‌شود.
 
هزینه شرکتهای خدمات انرژی چگونه باز می‌گردد؟
 
به گزارش مهر، با کاهش بار مالی قبوض گاز این سوال مطرح است که هزینه شرکتهای خدمات انرژی که از دولت حتی یارانه ای هم دریافت نمی کنند، از چه منابع مالی تامین می شود؟
 
بطحائی با بیان اینکه پس از اجرای طرح‌های مدیریت مصرف انرژی و کاهش بار مالی قبوض گاز، هزینه شرکتهای خدمات انرژی از محل میزان صرفه جویی محاسبه و توسط مشترکان پرداخت می شود.
 
به گفته وی اگر در یک دوره کاهش حدود یک میلیون تومانی در قبوض گاز نسبت به مدت مشابه سال قبل حاصل شود، 50 درصد این کاهش بار مالی که معادل 500 هزار تومان بوده توسط مشترک به حساب شرکت خدمات انرژی واگذار می‌شود.
 
این کارشناس اقتصادی با یادآوری اینکه 50 درصد سهم کاهش بار مالی قبوض سهم مشترکان و 50 درصد سهم شرکت خدمات انرژی است، تبیین کرد: به عبارت دیگر مشترکان بدون کوچکترین هزینه‌ای بار مالی قبوض گاز خود را کاهش می‌دهد و تنها 50 درصد از منابع کاهش بار مالی به حساب شرکتهای خدمات انرژی واریز می‌شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های خدمات انرژی با اشاره به اینکه شرکتهای خدمات انرژی در قالب قرارداد حداقل به مدت 3 سال به ارائه سرویس رایگان به مشترکان گاز ادامه خواهد داد، اعلام کرد: در طول این مدت سعی می‌شود برای افزایش حاشیه سود شرکتهای خدمات انرژی متوسط مصرف گاز مشترکان نسبت به ماه‌های ما قبل آن کاهش بیشتری یابد.
 
حمد الله محمدنژاد معاون وزیر نفت هم با اشاره به برنامه وزارت نفت برای کاهش مصرف انرژی در ساختمانها همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به مهر گفت: شرکتهای خدمات انرژی (ESCO) به‌منظور ممیزی و تعیین راهکارهای کاهش مصرف انرژی در صنایع عمده، غیر عمده و ساختمانها تاسیس شده اند.
 
معاون مهندسی و ساخت داخل وزیر نفت با بیان اینکه شرکتهای خدمات انرژی در قبال دریافت هزینه راهکارهایی را برای کاهش مصرف حاملهای مختلف انرژی ارائه می کنند، تصریح کرد: مشترکان با استفاده از راهکارهای مختلف می‌توانند در کوتاه مدت مصرف انرژی خود را به میزان قابل توجه‌ای کاهش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *