پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

به دنبال پلیسی کردن جو شهر نیستیم

چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 234515
سردار بهمن کارگر در جلسه ماهیانه انصار حزب الله با اشاره به وظایف پلیس در مقوله گشت اخلاقی گفت: ما به دنبال پلیسی کردن فضای شهر نیستیم.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار بهمن کارگر در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله که با موضوع طرح گسترش امنیت اخلاقی، اهداف، دستاوردها و موانع برگزار شد شرکت کرد و در حاشیه این نشست به پرسش‌های برخی از حضار پاسخ داد.
 
مشروح پرسش و پاسخ این جمع در زیر می‌آید:
 
چرا در نیروی انتظامی از کمک بسیج استفاده نمی‌شود؟
 
ما با بسیج‌ تفاهم‌نامه‌های خوبی داریم و همکاری می‌کنیم و بسیج در کارهای ایجابی وارد شده و فکر می‌کنیم در این کار خیلی می‌تواند موثر واقع شود البته نیروی انتظامی هم با تفکر و نیروی بسیجی توانست تا الان مقاومت کند و از این به بعد هم ان‌شاءالله مقاومت خواهد کرد.
 
چرا از برخورد نیروی انتظامی با کنسرت‌های زیرزمینی خبری نیست؟
 
نیروی انتظامی با شدت در حال برخورد است منتها باید توجه کرد که خیلی از این برخوردها را نمی‌توان خبری کرد چون خودش موجب ایجاد احساس ناامنی و بعضا موجب اشاعه فحشا می‌شود و درشان مردم هم نیست.
 
فکر می‌کنید امت حزب‌الله برای یاری رساندن به نیروی انتظامی در مقوله بدپوششی چه کار می‌توانند انجام دهند؟
 
به نظر بنده بهترین کار، کار ایجابی است. واقعا ما از مساجد غافل شده‌ایم در حالی که امام (ره) فرمودند مسجد سنگر است. باید مساجد را فعال‌تر کنیم و در مورد مدارس هم بی‌تفاوت نباشیم. همین‌طور امر به معروف و نهی از منکر نباید از بین مردم رخت ببندد. هرکس در فامیل و محله خودش اگر واقعا همت بگذارد و کسانی را که در جامعه بعضا ناهنجاری‌هایی دارند، کمکشان کنند و آنان را هدایت کنند، واقعا کمک بزرگی کرده‌اند.
 
امیدواریم روزی آنقدر دستگاه‌های دارای ماموریت ایجابی و مردم در این زمینه همت کنند که ما نیاز نداشته باشیم که پلیس به این گستردگی وارد عمل شود.
 
به نظر می‌رسد تعداد گشت‌های امنیت اخلاقی در سطح شهر اندک هستند؟ چرا؟
 
ما به دنبال این نیستیم که جو شهر را پلیسی کنیم زیرا این یک مساله بسیار حساسی است. باید طوری عمل کنیم که مردم احساس ناامنی نکنند و از طرفی هم کاری کنیم که ناامنی‌ها از سطح جامعه کمتر شود.شما نباید انتظار داشته باشید که جو جامعه یک جو پلیسی شود، چرا که برای همین هم مورد انتقاد قرارمی‌گیریم. مردم باید به ما کمک کنند تا پلیس به صورت نامحسوس باشد. اگر بتوانیم در جامعه به صورت نامحسوس حضور داشته باشیم وضعیت خیلی بهتر شده و مشکلات هم مرتفع می‌شود.
 
چرا رفتار نیروی انتظامی در برخوردهایی که با بعضی از هنرپیشه‌ها یا افراد مشه0ور می‌کند با افراد عادی متفاوت است؟
 
به هر حال ما اعمال قانون می‌کنیم اما شما این را هم قبول کنید که بالاخره جامعه نسبت به یکسری چهره‌ها حساس است. این به معنای مجوز تبعیض در برخورد نیست. البته باید در انجام ماموریت‌ها ملاحظاتی هم صورت گیرد.
 
در مورد ارتقای اخلاقی پرسنل نیروی انتظامی چه کارهایی انجام شده است؟
 
البته استانداردسازی رفتار پلیس یکی از کارهایی است که در نیروی انتظامی صورت می‌گیرد و از طرفی تداوم و استمرار آموزش به ویژه مسایل اخلاقی یکی از مسایل فوق‌العاده مهم در نیروی انتظامی است. ما دو دوره در نیروی انتظامی داریم؛ 1 ـ دوره کوثر که برای کارهای تخصصی نیرو است
 
 2 ـ دوره بصیرت که این در مورد مسایل اخلاقی در نیرو است و به صورت مرتب این روزها انجام می‌شود.
 
به نظر می‌آید درحال حاضر نیروی انتظامی در مقابله با مظاهر فساد تنهاست. نظر جنابعالی در این مورد چیست؟
 
نه این چنین نیست، چرا که اولا خداوند تبارک و تعالی به این کار راضی است. همین‌طور علمای بزرگ از جمله رهبر معظم انقلاب و مردم متدین و اکثریت جامعه در برخورد با مفاسد و حتی بداخلاقی‌ها و بدپوششی‌ها، موافقت دارند؛ چرا که به خصوص در نظام اسلامی برای مردم مسایل اخلاقی مهم است و نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای دارند. بنابراین نیروی انتظامی تنها نیست و الحمدلله مردم و حتی اکثریت مسئولان با نیروی انتظامی هم نظر هستند و نیروی انتظامی هم با کمتر مانعی در انجام وظایف مواجه بوده است.
 
آیا به نظر شما عملکرد نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر جدید که خود یکی از بخشهای عمده جنگ نرم دشمن محسوب می‌شود، ضعیف نیست؟
 
مبارزه با موادمخدر یکی از اولویت‌های اصلی نیروی انتظامی است چرا که تعداد زیادی از کارکنان نیروی انتظامی در این راه شهید، جانباز و مجروح شده‌اند. از زمانی که فرماندهی مرزبانی در نیروی انتظامی تشکیل شده است واقعا وضعیت مرزهای ما مناسب‌تر شده است؛ چه در ورود موادمخدر و چه در ورود تجهیزات و لوازم جانبی مخرب.
 
ما باید این را هم بپذیریم که در برخورد با تهیه و توزیع موادمخدر کار بیشتری باید صورت گیرد و بالاتر از اینها کار فرهنگی است. چون یک طرف موادمخدر عرضه است و طرف دیگر تقاضا است. بنابراین باید بیشترین توان را در کشور بر این قرار دهیم که تقاضا را پایین بیاوریم اگر تقاضا پایین بیاید، عرضه خود به خود کم خواهد شد.
 
از آنجایی که برخورد با تهیه و توزیع موادمخدر همت بالایی می‌طلبد، همه باید کمک کنند. اخیرا در گزارشی که مهندس طاهری جانشین ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کردند که با ایجاد اردوگاه‌هایی که در استان‌ها شکل می‌گیرد، وضعیت بهتر شده است. مثلا الان در استان مرکزی و شهر اراک حتی یک معتاد پیدا نمی‌شود. علت این است که با ایجاد اردوگاه‌ها، افراد معتاد در سطح شهر به آنجا منتقل شده‌اند و چهره جامعه مناسب و پاک شده است.
 
از نحوه تعامل پلیس و نیروی انتظامی با مردم راضی هستید؟
 
نیروی انتظامی ارتباط بسیار خوبی با مردم دارد. در هیچ زمانی این قدر بین نیروی پلیس و مردم نزدیکی وجود نداشته است. پلیس اجتماع‌محور عمل می‌کند و افتخار می‌کند که مشارکت مردمی داشته باشد؛ چرا که موفقیت ما در ماموریت‌ها جز با مشارکت مردم میسر نبوده است.
 
اعتقاد ما این است که پیشگیری اجتماعی مقدم بر پیشگیری انتظامی است و به همین دلیل به دنبال این هستیم که مسایل اجتماعی را از طریق راهکارهای اجتماعی آن حل و فصل کنیم. حتی در مورد معضلات امنیت هم معتقد به راهکار اجتماعی به جای انتظامی هستیم.
 
از طرف دیگر مردم با کلانتری‌ها ارتباط دوستانه‌ای دارند و کلانتری ها هم با مساجد ارتباط دارند و رئیس کلانتری محل در نماز جماعت‌های مساجد شرکت می‌کند و از نزدیک با مردم در ارتباط است و بعضا در مساجد سخنرانی دارد. این برنامه‌ای است که برای ما در سراسر کشور معین شده است.
 
در مورد ارتباط پلیس با رسانه‌ها باید گفت که زمانی بود خبرنگاران را به حوزه پلیس راه نمی‌دادند، اما الان خبرنگاران به راحتی رفت و آمد می‌کنند و هفته‌ای حداقل یک‌بار یکی از فرماندهان نیروی انتظامی در صدا و سیما حاضر می‌شود چرا که نیروی انتظامی یک نیروی پاسخگو است واهمه‌ای از آن ندارد که اشکالات خودش را بپذیرد.
 
در این نیرو اصل بر این است که به مردم دروغ نگوییم و اگر چیزی را هم ندانیم به آن اقرار می‌کنیم. از طرف دیگر ما باید به دنبال پلیس مقتدر باشیم؛ چرا که یک پلیس مقتدر می‌تواند امنیت ایجاد کند. البته همانطور که به ما توصیه شده است، اقتدار همراه با رفات باید مدنظر باشد.
 
چرا در برخورد با بدحجابی شل و سفت عمل می‌کنید؟
 
ما طرح‌های امنیت اجتماعی و اخلاقی را در طول سال داریم. آمارها کار ما را تصدیق می‌کنند، اما این را هم بدانید بیشتر کار ما اعمال بوده است تا اعلام. پرواضح است که در بعضی فصول از جمله تابستان که بدحجابی نمود بیشتری پیدا می‌کند هم باید اعمالی و هم اعلامی باشد. نباید اینگونه به نیروی انتظامی فشار آورد که در طول 12 ماه سال حضور گسترده و وسیع داشته باشند.
 
مسلما در زمستان وضعیت بدپوششی خیلی کمتر می‌شود، آیا در آن فصل هم نیروی انتظامی با همان شدت به میدان بیاید؟ به نظر می آید این انتقاد عاقلانه نیست. البته توان ما هم محدود است؛ چرا که از نظر تجهیزات و سازمان بیشترین استهلاک را داریم به طوری که حتی یک وسیله نقلیه در این نیرو نداریم که ذخیره شده باشد و همگی در حال کار هستند. این در حالی است که نسبت به گذشته از نقطه نظر تجهیزات وضعیت به مراتب بهتری داریم. من به شما بگویم هیچ شغلی در کشور مثل نیروی انتظامی سختی و دشواری ندارد.
 
نیروی انتظامی چه اقداماتی در حوزه سایبری و اینترنت انجام داده است؟
 
ما با تشکیل پلیس فتا که اختصاص به فضای مجازی و سایبری دارد، بسیار فعالانه در این حوزه‌ها وارد شده‌ایم، به طوری که در طول یک سالی که از عمر این پلیس می‌گذرد بسیار پیشرفت کرده است و یکی از پلیس‌های سایبری قوی در منطقه و حتی دنیا است.
 
در مورد برخورد نیروی انتظامی با توزیع‌کنندگان لباس‌های ناهنجار توضیح دهید؟
 
در مورد توزیع‌کنندگان لباس‌ها یکی از وظایف اداره اماکن نیروی انتظامی رصد و پایش اصناف است. در حوزه پوشاک وضع بهتر شده است.اما طراحی، تولید و توزیع هر سه نقش دارند. در طراحی لباس، وزارت ارشاد یک بنیاد مد و لباس تشکیل داده است، از طرف دیگر تولید البسه و پوشاک به وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد.
 
توزیع هم به اصناف مربوط می‌شود. در حوزه تقاضا هم که مردم هستند و باید کار فرهنگی انجام دهیم.ما باید لباس مناسب تولید کنیم که با فرهنگ اسلامی ایرانی ما تطابق داشته باشد و در ضمن از نظر قیمت هم در حدی باشد که همه اقشار بتوانند آن را تهیه کنند. البته فرماندهان ما با اصناف جلسات مختلفی دارند و آنها را توجیه می‌کنند و از طرف دیگر با متخلفان هم برخورد می‌شود.
 
در مورد جلوگیری نیروی انتظامی از پخش مستقیم مسابقات فوتبال در سینماها که با حضور مختلط زن و مرد صورت می‌گرفت، توضیح دهید؟
 
این یکی از وظایف نیروی انتظامی است، چرا که پیشگیری از جرم محسوب می‌شود و برای آن قانون مصوب داریم. ما با توجه به عملکردی که سال‌های گذشته بود و در سینماها فوتبال پخش می‌شد، این اقدام را انجام دادیم و این هم یک کار قانونی بود و به قانون عمل کردیم و به نظر بنده کار بسیار خوبی بود که در جامعه صورت گرفت. اینکه حالا بعضی از کسانی که ممکن است اطلاعاتشان کم بوده باشد، نقدی هم داشته باشند، آنها را توجیه می‌کنیم و قرار شده که از این به بعد جلسات بیشتری بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی در این موارد باشد.
 
البته پخش فوتبال در سینما مخالف نیستیم بلکه با اختلاط زن و مرد مخالف بودیم، چون عملکرد سال‌های گذشته، عملکرد نامناسب و غیرمطلوبی بود بنابراین ما جلوگیری کردیم که ان‌شاءالله به نفع مردم خواهد بود.
 
چرا برخورد نیروی انتظامی با ماهواره‌ها ضعیف شده است؟
 
نیروی انتظامی در این زمینه محکم در حال برخورد است و به وظیفه‌اش عمل می‌کند منتها خیلی تبلیغات صورت نمی‌گیرد.
 
برنامه شما برای برخورد با روزه‌خواری در ملاء عام در ماه مبارک رمضان چیست؟
 
ما همچون سال‌های گذشته عمل خواهیم کرد. الان اطلاعیه‌های نیروی انتظامی در این زمینه آماده شده است که به زودی اعلام خواهد شد. ولی واقعا مردم سال به سال بهتر شده‌اند. مردم ما مردم متشرعی هستند.
 
حریم الهی را رعایت می‌کنند. ولی باید با تذکر از مواردی که پیش می‌آید جلوگیری کرد. در برخورد با روزه‌خواری در سال‌های گذشته ما به آدم‌های مغرض برنخورده‌ایم خیلی از آنها غافل بوده‌اند و هیچ یک هم مقاوممتی برای روزه‌خواری نداشته‌اند.
 
ظاهرا در ساخت بعضی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های مساله‌دار، نیروی انتظامی مشارکت دارد؛ نظر شما چیست؟
 
اینکه در یک فیلم از موسسه ناجی هنر که مربوط به نیروی انتظامی است، در پایان فیلم تشکر شود به این معنا نیست که در ساخت فیلم مشارکت داشته است.
 
موسسه ناجی هنر اداره سینمایی ما و جایی است که هر کس بخواهد فیلمی بسازد و در رابطه با پلیس سکانس‌هایی را بیاورد، در آنجا بررسی می‌شود و تجهیزات پلیسی هم با ضوابطی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
 
مشارکت نیروی انتظامی در یک فیلم منوط به آوردن « با مشارکت نیروی انتظامی» است و صرف تشکر در فیلمی دلیلی بر مشارکت نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *