کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بحث داغ درباره ایمیل و موتورجستجوی ملی

26 تير 1391 ساعت 11:39

برنامه این هفته ثریا که به رصد پیشرفت های ایران در عرصه علم و فناوری می پردازد، شاهد بحثی داغ میان علی اصفر انصاری معاون توسعه سازمان فناوری اطلاعات ایران و از مدیران ارشد وزارت ارتباطات با مدیر عامل یکی از شرکت های خصوصی موفق در عرصه فناوری اطلاعات پیرامون وضعیت موتور جستجوی ملی و ایمیل ملی بود.


به گزارش جهان نیوز، مدیر عامل شرکت بیان که به گفته مجری برنامه تعداد زیادی از پرسنل آن از نخبگان و مدال آوران المپیادهای جهانی هستند، در پاسخ به نحوه ارزیابی سیاست های حمایتی دولت از بخش خصوصی گفت که اولا بیان تا به امروز محتاج کمک های دولتی نبوده و امیدوار است که از این به بعد هم محتاج این کمک ها نشود. وی ادامه داد که البته شرکت های متعددی و استعدادهای فراوان دیگری در کشور وجود دارند که اگر به آنها میدان داده شود و از آنها حمایت شود می توانند نیاز های کشور را تامین کنند و به مردم خدمت رسانی کنند و وظیفه قطعی و ذاتی دولت شناسایی اینگونه مجموعه ها و حمایت از آنهاست.

قدیری با گلایه از ضعف مدیریتی مسئولان افزود که متاسفانه تجربه این سالها نشان داده که وقتی بحث حمایت های دولتی مطرح میشود، هیچ وقت این حمایت ها به شرکت ها و مجموعه هایی که به آن نیاز دارند و توان فنی تبدیل حمایت ها به محصولات با کیفیت را دارند نمی رسد و در عمل افتخار حمایت کردن از شرکت ها برای مسئولین دولتی ثبت می شود ولی عمدتا نصیب افراد سودجویی میشود که بدون دانش فنی وارد عمل میشوند و با ارائه محصولاتی ضعیف و ناقص به اعتماد عمومی کاربران ایران لطمه می زنند و بودجه ها را هدر می دهند.

تردید در صحت ادعاهای مدیران وزارت ارتباطات

مدیرعامل بیان راجع به ارزیابی دستاوردهای اعلام شده از سوی مدیران وزارت ارتباطات گفت: "اگر تنها بخش کوچکی از ادعاهای مسئولین وزارت ارتباطات واقعیت می داشت، ایران امروز قطب آی تی جهان  شده بود!"

در این لحظه ارتباط تلفنی با مدیر عامل بیان قطع گردید و پس از حدود 10 دقیقه ارتباط تلفنی مجددا برقرار شد.

علی اصغر انصاری معاون توسعه سازمان فناوری اطلاعات در ادامه برنامه در پاسخ به ضعف های ایمیل ملی اعلام کرد که اصلا از ابتدا هیچ گاه قرار نبوده است که iran.ir به همه مردم ایمیل بدهد و گفت که این سرویس قرار است فقط برای مدیران دولتی باشد.

بلافاصله مهمان تلفنی برنامه از وی سوال کرد که پس چرا در آبان 90 به همه مردم ایران پیامک زدید و گفتید بهiran.ir  بیایند و برای ایمیل ثبت نام کنند که انصاری پاسخی برای ارائه کردن نداشت.

مدیرعامل بیان همچنین اعلام کرد که مجموعه وی اطلاعیه صادر کرده است و در آن نسبت به نا امنی سرویس های رسمی اعلام شده هشدار داده شده است.

کاستی های مدیریتی  تنها عامل وضعیت کنونی آی تی کشور

مجری برنامه پرسید که با وجود استعداد های فراوان کشور علت وضعیت فعلی کشور در حوزه فناوری اطلاعات چیست که قدیری پاسخ داد:" علت عقب افتادگی شدید ما در آی تی فقط و فقط کاستی های مدیریتی و عدم شناخت و تسلط کافی مدیران این حوزه به ابعاد آن است". او ادامه داد: این رفتاری که سازمان فناوری اطلاعات در پیش گرفته و سعی می کند با هیاهو و تبلیغات این یک سال آخر عمر خود که عمر دولت است را سپری کند واقعا مایه تاسف است.

پس از خداحافظی مهمان تلفنی برنامه، مهندس انصاری معاون توسعه شبکه سازمان فناوری اطلاعات گفت: در دنیا صدها و هزاران پست الکترونیکی و موتور جستجو وجود دارد ولی تعداد انگشت شماری از آنها فراگیر شده و همه کاربران دنیا از آن استفاده می کنند و در ایران هم به همین ترتیب است. وی با اشاره به اینکه اساسا تولید یک محصول نرم افزاری که بخواهد چنین سرویس حجیمی و با کاربران میلیونی را در حوزه پست الکترونیکی یا موتور جستجو ارائه کند کار پیچیده ای است گفت: سرویس دهنده های برتر جهانی دارای محصولات نرم افزاری خیلی پیشرفته و زیر ساختهای بسیار کاملی هستند  و از طرفی از مدل های قوی و موفق اقتصادی و کسب و کار استفاده می کنند که به بقای آنها کمک کرده است اما در در کشور ما اگر جستجو کنید در طی این سال ها، ارائه دهندگان متعددی برای سرویس دهی آمدند ولی نتوانستند هزینه های بالای کار را تحمل کنند و از طرفی هم هیچوقت نتوانستند مدل کسب و کار مشخصی برای کارشان داشته باشند.

* هدف پروژه دیتا سنتر ملی

پروژه دیتا سنتر یا مرکز ملی اطلاعات موضوع دیگری بود که انصاری در پاسخ به این سوال که چرا بخش زیادی از هاست های ما خارجی هستند  در صورتی که اگر پروژه دیتا سنتر ملی ما زود تر راه افتاده بود شاید خیلی از مشکلات حل می شد گفت: مراکز داده ملی اساسا کار تجاری قرار نیست انجام دهند و برای نگهداری اطلاعات و اسناد مهم کشوری هستند که هیچوقت هم به صورت انتفاعی قرار نیست کار کنند و مراکز داده ای که به عنوان استانی و ملی ساخته می شود هم برای بحث دولت الکترونیک هستند.

گفتنی است که قسمت بعدی برنامه ثریا نیز به بررسی وضعیت اینترنت در ایران خواهد پرداخت. برای مشاهده سایت برنامه ثریا می توانید به سایت  www.sorayatv.ir مراجعه کنید.


کد مطلب: 234141

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/234141/بحث-داغ-درباره-ایمیل-موتورجستجوی-ملی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com