پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

هشدار به کسانی که از رستوران‌ غذا می‌گیرند

چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب: 233287
سرو غذای داغ در فومهای شیمیایی و سرطان زا درحالی ادامه دارد که دولت استفاده از ظروف یک بارمصرف بر پایه گیاهی را اجبار کرده است اما همچنان تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف پلیمری از بی‌تفاوتی مسئولان در ارائه تسهیلات و حمایت از این صنعت بی‌بهره‌اند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، شاید چربیهایی را که روی مایعات داغ داخل لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی قرار می گیرد بارها و بارها دیده اید. این چربی همان پلی استایرن سمی خارج شده از پلاستیک است که روی سیستمهای عصبی، قلب و گوارش انسان تاثیر منفی می گذارد. کم اشتهایی، عصبانیت و بروز بیماریهایی اعم از سرطان، جهش ژنتیکی در جنین و بیماریهای ریوی از مهمترین تاثیرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است.
 
ظروف پلاستیکی سرطانزاست
 
محسن فرهادی کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به غیر بهداشتی بودن ظروف یکبار مصرف می گوید: ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در صورت تماس با مایعات و مواد غذایی بالای 40 درجه، ماده ای شیمیایی به نام استایرن از خود خارج می کنند که موجب تلخی غذا شده و بیش از 77 نوع بیماری سرطانزا را به همراه دارد. همچنین میکروب عضو اصلی ظروف پلاستیکی یکبار مصرف است که متاسفانه تولیدات غیرقانونی و بدون نظارت این ظروف سلامتی خانواده ها را در معرض خطر قرارداده است ولی استفاده از ظروف گیاهی این خطرات را ندارد.
 
ظروف پلیمری سازگار سلامت بدن و محیط زیست
 
سید امیررضا هاشمی مبتکر و تولید کننده مواد و ظروف پلیمری (گیاهی) در ایران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ظروف یکبار مصرف تولید شده از پلیمرهای گیاهی نشاسته ذرت در مدت حداکثر 6 ماه به خاک بازمی گردند در حالی که دوره بازگشت ظروف پلاستیکی میانگین 300 تا 500 سال است. همچنین یکی از ویژگیهای ظروف یکبار مصرف گیاهی تبدیل ظروف بعد از مصرف به خوراک دام و طیور است ولی متاسفانه سازمان محیط زیست با توجه به وظایف و رسالت خود در این زمینه حمایتی از این صنایع نکرده است.
 
ماموران خرید سازمانها تمایلی به خرید ظروف گیاهی ندارند
 
همچنین مهدی اللهیاری تولید کننده ظروف یکبار مصرف گیاهی هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود مافیای پلاستیک در بازار ایران گفت: ماموران خرید سازمانهای دولتی به دلیل ارزان بودن و سود بالای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تمایلی به خرید ظروف گیاهی نداشته و بر اهداف سودجویانه مافیای پلاستیک دامن می زنند. شاید به جرات بتوان گفت که تنها شهرداری تهران حمایتهای خوبی از این صنعت دارد و تمامی فروشگاههای شهروند و میادین میوه و تره بار را ملزم به عرضه و استفاده از کیسه های گیاهی کرده است ولی در سایر ارگانها چیزی ندیدیم.
 
تبلیغات ظروف گیاهی ممنوع است؟
 
این تولید کننده ظروف گیاهی گفت: انتقاد من به تمامی مسئولان و همچنین صدا و سیما هم هست چرا که هیچ نهادی برای ترویج فرهنگ استفاده از ظروف گیاهی و ویژگیهای آن با ما همکاری نمی کند و حتی یک بیلبورد تبلیغاتی یا یک تیزر هم تاکنون برای مردم نمایش داده نشده است. انگار تبلیغات ظروف گیاهی در کشور ممنوع است!  به خدا در هیچ کجای دنیا از فوم برای ظرف غذا و خورشت استفاده نمی کنند، چون فوم عایق حرارتی است و وقتی غذای داغ در آن ریخته می شود مواد شیمیایی و نفتی و سرطان زا وارد غذا می شود. وقتی به راحتی حتی سازمانهای دولتی هم می گویند بی خیال و غذای کارکنان و مردم را در همین ظروف ارزان قیمت نفتی به نام فوم سلف می کنند این خیانت به مردم است. با این حال دیگر جایی برای گلایه ها مانند نپرداختن یارانه انرژی از سوی دولت و عدم پرداخت وام و... صحبتی نمی کنم.
 
سازمان محیط زیست: استاندارد ملی پلاستیکهای زود تجزیه پذیر تدوین شد
 
اظهارات تولیدکنندگان در حالی است که محمد شاعری قائم مقام سازمان محیط زیست می گوید: این سازمان حمایت صد در صدی از محصولات پایه گیاهی کرده است. همچنین فرهاد پورسخا مدیر دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: استاندارد ملی پلاستیکهای زود تجزیه پذیر تدوین شد و تا پایان شهریورماه امسال به دستگاههای مسئول و تولید کنندگان ابلاغ می شود.
 
وی افزود: تولید پلاستیک به وسیله نشاسته و سلولز تاکنون موفق نبوده و آن طور که باید، این محصول به عنوان محصول جایگزین موفقیت کسب نکرده است ولی با همکاری بخش خصوصی موفق به فناوری تولید پلاستیکهای زود تجزیه پذیر شده ایم که در حال حاضر این نوع محصول در کشور تولید می شود اما هنوز به آن حدی نرسیده که جوابگوی نیاز کشور باشد. همچنین استانداردهای تدوین شده، تولید کنندگان را ملزم می کند حداقل یک تا دو سال بعد از ابلاغ، تمام ظروف یک بار مصرفی را که تولید می کنند، زودتجزیه پذیر باشد.
 
سازمانهای دولتی از ظروف گیاهی استفاده نمی کنند
 
حسن امامی رضوی معاونت سلامت وزارت بهداشت هم پیش از این در گفتگو با خبرنگاری مهر با تاکید بر سلامت ظروف یکبار مصرف گیاهی گفته بود: در اواخر سال 88 دولت نامه ای به دستگاههای دولتی ارسال کرد تا از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنند اما متاسفانه تاکنون به این نامه عمل نشده است.  
 تولیدکنندگان پلاستیک ساماندهی درستی نشده است
 
سید رحیم مقیمی رئیس اتحادیه صنف پلاستیک، مشمع و نایلون تهران که دو سالی است بر صندلی ریاست تکیه زده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت مواد پلیمری و گیاهی در ساخت ظروف یکبار مصرف گفت: بالابودن هزینه تولید و عرضه، بازار ظروف گیاهی را دچار مشکل کرده است. معمولا خریدار، لیوان پلاستیکی 35 تومانی را به لیوان گیاهی 300 تومانی ترجیح می دهد. البته مشکل این نیست زیرا امروز این صنعت ساماندهی درستی نشده و هنوز هم تولیدکنندگان ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف غیرمجاز فعالیت می کنند و من این موضوع را به وزیر صنایع و رئیس اصناف کشور هم بارها و بارها گفته ام. قبلا بازار دست گروههای فامیلی بود ولی امروز آقایان در بورس و با سرمایه های زیاد نبض بازار را در دست دارند.  تا زمانی که وزارت بهداشت و شهرداری مواد ضایعاتی خود را به مزایده می گذارند، ما نمی توانیم با تولید کنندگان محصولات غیربهداشتی و غیر استاندارد مبارزه کنیم چرا که آنها می گویند ما مجوز داریم و در مناقصه برنده شدیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عفت عطائی بای
Iran, Islamic Republic of
....