پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
رییس كل سازمان امور مالیاتی كشور:

مشخص شدن جمع بدهی های معوقه مالیاتی

سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۲۵
کد مطلب: 233112
'علی عسكری' رییس كل سازمان امور مالیاتی كشور مجموع بدهی های معوقه مالیاتی كشور را ۷۲ هزار میلیارد ریال اعلام كرد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، عسكری عصر سه شنبه در مشهد در نشست خبری افزود‌: از این میزان ۴۳ هزار میلیارد ریال جریمه پرداخت نشدن مالیات است كه ۱۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به سوء استفاده برخی افراد از كارت های بازرگانی برای واردات كالا است.

 وی اظهار داشت:‌ برخی افراد با نوعی كلاهبرداری از دارندگان كارت های بازرگانی و سوء استفاده از كارت های آنان مبادرت به واردات كالا می كردند.

وی گفت:‌ در بررسی های انجام شده مشخص شد كه صاحبان واقعی این كارت های بازرگانی حتی در برخی موارد در شرایط ضعیف اقتصادی هم قرار داشتند.

وی افزود: ۳۰ هزار میلیارد ریال از بدهی های معوقه مالیاتی كشور نیز مربوط به وزارت نفت است.

وی بیان كرد: وزارت نفت طی سنوات گذشته مبادرت به واردات بنزین با قیمت پایه كشورهای خلیج فارس به كشور و فروش آن به قیمت داخلی كرد.

عسكری گفت: مالیات مابه التفاوت این قیمت خرید و فروش بنزین در داخل كشور ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد و با وزات نفت برای پرداخت این بدهی های معوقه مذاكره شد.

رییس كل سازمان امور مالیاتی كشور گفت: میزان مالیات دریافتی سالانه در كشور هفت درصد مجموع تولید ناخالص ملی را تشكیل می دهد.

عسكری افزود: این درحالی است كه در كشورهای دانمارك،‌ تركیه و پاكستان به ترتیب ۴۷، ۲۴ و ۱۳ درصد تولید ناخالص ملی آنها، مالیات دریافت می شود.

وی گفت: فرار مالیاتی تنها مختص به ایران نیست، بلكه در كشورهای توسعه یافته هم وجود دارد.

وی اظهار داشت: به طور متوسط ۲۰ الی ۲۳ درصد مودیان مالیاتی كشور از دادن مالیات امتناع می كنند كه این میزان در كشورهای توسعه یافته ۱۰ الی ۱۴ درصد است.

وی مسلط كردن نظام مالیاتی به ابزار مدرن و یكپارچه كردن سیستم مالیاتی كشور برای شناسایی مودیانی كه از دادن مالیات خودداری می كنند را از عوامل جلوگیری و یا كاهش فرار مالیاتی در كشور دانست.

وی گفت: باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم اعتماد مردم و مودیان مالیاتی در پرداخت مالیات را افزایش و نگاه آنها را برای پرداخت مالیات تغییر داد.

رییس كل سازمان امور مالیاتی كشور افزود: زمانی كه هزینه كردهای مالیات در بخش های مختلف برای مردم تشریح شود،‌ اعتماد آنان برای پرداخت مالیات افزایش می یابد.

وی خاطر نشان كرد: اگر در كنار فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مودیان مالیاتی و آحاد مردم ، كاركردهای نظام مالیاتی افزایش یابد،‌ مشاركت مردم در پرداخت مالیات افزایش و به طبع آن فرار مالیاتی كاهش می یابد.

عسكری اظهار داشت:‌ در این شرایط میزان وابستگی دولت از درآمدهای نفتی كاهش و درآمد های مالیاتی افزایش می یابد.

وی بیان كرد: سازمان امور مالیاتی كشور به فرهنگ سازی و اعتماد سازی مردم در زمینه پرداخت مالیات عنایت خاصی دارد.

عسكری گفت: با فعالیت های انجام شده میزان مشاركت مودیان مالیاتی در پرداخت مالیات طی سه ماهه ابتدای امسال و سنوات اخیر افزایش و فرار مالیاتی كاهش یافته ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی رشد ۱۳ درصدی درآمدهای مالیاتی در كشور طی سه ماهه ابتدای سال جاری را از نتایج این امر مهم دانست و پیش بینی كرد كه‌ ۸۴ درصد از درآمدهای مالیاتی كشور طی سال جاری محقق شود.

این مسوول گفت: ۴۵ درصد مردم از پرداخت الكترونیكی اظهارنامه های مالیاتی طی پارسال و در سال نخست اجرای این طرح استقبال كردند و این میزان در سال جاری به بیش از ۷۰ درصد افزایش می یابد.

وی خاطر نشان كرد: یكی از موارد اصلاحات در طرح تحول اقتصادی كشور اصلاح نظام مالیاتی می باشد و برای تحقق آن پنج طرح توسط سازمان امور مالیاتی در حال انجام است.

وی اجرا و توسعه مالیات بر ارزش افزوده را یكی از بخش های مهم اهداف نظام مالیاتی در كشور دانست و گفت: از مجموع ۳۳۰ هزار میلیارد ریال مالیات دریافتی در سطح كشور طی سال گذشته،‌ ۱۱ هزار میلیارد ریال معادل یك سوم آن را مالیات بر ارزش افزوده تشكیل می داد.

وی گفت:‌ میزان درآمدهای مالیاتی وصولی در كشور در سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن ۳۶ درصد افزایش یافت.

عسكری ‌اصلاح قانون مالیات ها را از دیگر برنامه ها در مورد نظام مالیاتی در كشور دانست و گفت:‌ بر این اساس لایحه مالیات های مستقیم به دولت ارجاع شده و بعد از بررسی های لازم به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

وی همچنین به اجرای طرح نرم افزاری طرح جامع مالیاتی اشاره كرد و گفت: سه فاز این طرح تاكنون به اتمام رسیده و فاز چهارم آن در مرحله اجرای آزمایشی قرار دارد.

او اظهار داشت: اجرای آزمایشی طرح جامع مالیاتی در استان های تهران، ‌اصفهان و كرمانشاه انجام می شود و در نیمه دوم سال جاری به تدریج در سایر استان ها آغاز خواهد شد.

عسكری ایجاد زیرساخت های لازم برای وصول مطلوب مالیات را دیگر بخش های نظام مالیاتی ذكر كرد و گفت: ۸۲ درصد زیرساخت های لازم در سطح كشور ایجاد شده است.

وی اصلاح ساختار نیروی انسانی ادارات امور مالیاتی و تغییر آرایش كاری آنها از پیمانكاری به وظیفه ای را از دیگر موارد نظام مالیاتی ایران عنوان كرد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *