پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

طلاي كم‌عيار تركيه در بازار!

سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 233039
بر اساس آمارهای اعلامی هم‌اکنون کشور هندوستان سالانه از تراش سنگ‌های قیمتی 50 میلیارد دلار درآمد دارد که 80 درصد این کار توسط مشاغل خانگی صورت می‌گیرد.
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز، جام مارلیک را جواهرسازان ایرانی حدود 2500 سال پیش ساختند، با این حال طلا و جواهرسازی در ایران قدمت 7 هزار ساله دارد چرا که اولین جواهرسازان جهان، ایرانی بوده‌اند. در این میان گنجینه جواهرسازی ایران در موزه بانک مرکزی بهترین نمونه برای این ادعاست. حال کشوری که سرآمد جواهرسازی در دنیا بوده و هم‌اکنون نیز بهترین جواهرسازان و اساتید بنام و زبردست در این صنعت را داراست،

چند سالی است که از مصنوعات طلای خارجی آن هم نه از نوع مرغوب که از نمونه‌های بی‌کیفیت و کم‌عیارش استفاده می‌کند طوری که عیار برخی طلاهای خارجی موجود در بازار به 9 گرم هم نمی‌رسد.
 
سهم 5/2درصدی مصرف از واردات طلا
 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران به این اعداد، میزان گردش مالی سالانه صنعت طلا و جواهر جهان را هم اضافه می‌کند و با بیان اینكه حجم گردش مالی این صنعت هر سال حدود یکهزار میلیارد دلار است سهم بازار مصرف ایران را از آن 5/3 درصد عنوان مي‌كند.

به گفته حسین پنداروند، بازار ایران در خوشبینانه‌ترین حالت جزو 5 مصرف‌کننده اول طلا و جواهر دنیاست. پنداروند از تسخیر بازار مصرف ایران از سوی مصنوعات طلای خارجی کشورهای ترکیه، تایلند، هندوستان و هنگ‌کنگ خبر می‌دهد.

بر اساس آمارهای اعلامی هم‌اکنون کشور هندوستان سالانه از تراش سنگ‌های قیمتی 50 میلیارد دلار درآمد دارد که 80 درصد این کار توسط مشاغل خانگی صورت می‌گیرد. علاوه بر این، اروپا 40 درصد از درآمدهای خود را از این محل تامین می‌کند و چین نیز یکصد میلیون شغل خانگی در بخش تراش سنگ راه‌اندازی کرده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با بیان اینکه واردات انگیزه را از تولیدکننده ایرانی گرفته و 70 درصد بازار مصرف کشور در اختیار مصنوعات طلای خارجی است، اضافه می‌کند: صنعت طلا و جواهرسازی ایران به تنفس مصنوعی رسیده و در این میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید فرصت را از دست ندهد و حداقل در سال تولید ملی از ادامه این روند جلوگیری کند.

وی با استناد به نظر کارشناسی شهرام میرآخورلو، مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید: مصنوعات طلای وارداتی فاقد عیار استاندارد هستند طوری که طلاهای 750یا همان 18 عیار تنها از عیار 300 برخوردار بوده‌اند که در بازار به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود.
 
طلاها بی‌کیفیت می‌شوند
 
به گفته پنداروند، اگرچه واردات مصنوعات طلای خارجی با عیار پایین و قیمت ناچیز برای فروشنده خارجی از یکسو و واردکنندگان منفعت‌طلب، سود آنچنانی دارد اما چون اینگونه طلاها پس از مدتی از چرخه مصرف به چرخه تولید بازمی‌گردند روی عیار طلاهای داخلی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با تصریح اینکه ورود مصنوعات طلای خارجی به هر شکل و عنوان ممنوع است، سهم تولید داخلی از بازار مصرف را یک درصد بیان می‌کند که آن هم در حال منفی شدن است. به گفته این استاد جواهرساز، از آنجا که نگاه مصرف‌کننده ایرانی به طلا و جواهر نگاه سرمایه‌ای است، دولت موظف است علاوه بر حمایت از تولیدکننده داخلی و ساماندهی بازار از ورود و فروش مصنوعات طلای خارجی جلوگیری کند.

به اعتقاد پنداروند، کشش برای خرید مصنوعات طلای خارجی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده که البته فروشندگان ایرانی هم بی‌تقصیر نیستند.

وی با اشاره به اینکه ترکیه، ایران را بازار هدف طلاهای بی‌کیفیت خود قرار داده، خاطرنشان می‌کند: این کشور کار چندانی روی مصنوعات طلا انجام نمی‌دهد بلکه به کمک تکنولوژی و تیراژ بالای تولید، بازار ایران را در اختیار گرفته و مصنوعات با عیار پایین خود را سوی ایران گسیل می‌کند.
 
جواهرسازان ایرانی ماشین ندارند
 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران در ادامه گفت‌وگوی خود با «وطن‌امروز» از وجود 6 هزار واحد تولیدی طلا، جواهر و نقره در کشور خبر می‌دهد که صنایع جانبی دیگری نیز از جمله آبکاری، قابسازی، تجزیه طلا، قلمزنی، مرصع‌کاری و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با آن در ارتباط کامل هستند.

پنداروند دست‌ساخته‌های جواهرسازان ایرانی را در دنیا بی‌نظیر و کم‌نظیر می‌داند که طرح‌های ابتکاری و خلاقانه آنها در جهان عرضه می‌شود طوری که توانمندی‌های داخلی و بین‌المللی این صنعت بر اساس تحقیقات میدانی به اثبات رسیده و مسؤولان‌ امر نیز بازار مصرف را بازدید کرده‌اند.

وی سپس نبود تکنولوژی و ماشین‌آلات را پاشنه آشیل صنعت طلا و جواهرسازی کشور برمی‌شمرد و تاکید می‌کند: جواهرسازان ایرانی چنانچه به تکنولوژی و دستگاه‌های روز طلا و جواهرسازی دنیا تجهیز شوند، این صنعت در کشور تحول عظیمی پیدا می‌کند.

پنداروند اعتقاد دارد با آورده 15 میلیون تومانی می‌توان یک شغل جواهرسازی راه‌اندازی کرد.

وی با اشاره به ورود طلای سفید و ماشین‌آلات صنعت طلا و جواهرسازی از سال 1345 به ایران تصریح می‌کند: جواهرسازان ایرانی تا دهه 60 شمسی صادرکننده مصنوعات خود به جهان بودند، آن هم زمانی که ترکیه چیزی به نام صنعت جواهرسازی نداشت.
 
صدور 1244 کدرهگیری استاندارد
 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران درباره ساماندهی واحدهای تولیدی این صنعت هم اظهار می‌دارد: از ابتدای کار تا امروز (17 تیرماه) یکهزار و 244 کدرهگیری استاندارد برای تولیدکنندگان صنعت طلا و جواهرسازی صادر شده است.

پنداروند صدور این کد را به منزله پالایش و شناسایی دقیق تولیدکنندگان می‌داند که از سوی انجمن صنفی به اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران معرفی می‌شوند.

به گفته وی، واحدهای تولیدی دارای کدرهگیری مسؤول‌ همه گارانتی‌ها، مصنوعات و محصولات طلا و جواهر خود هستند در حالی که هیچ‌یک از مصنوعات طلای خارجی کدرهگیری نداشته و قاچاق هستند.

پنداروند با اشاره به رقم 15 هزار واحد فروش طلا و جواهر در کشور که با جمع تولیدکنندگان این صنعت، جمعیت زیادی را تشکیل می‌دهند، اعتقاد دارد در صورتی که تعامل خوبی میان این صنف صورت گیرد به‌طور‌ قطع هیچ مصرف‌کننده‌ ایرانی، طلای قاچاق بی‌کیفیت خارجی را نخواهد خرید.

این جواهرساز ایرانی از ارائه‌ پیشنهادی خبر می‌دهد که در صورت تحقق آن، واحدهای تولیدی طلا و جواهر ایرانی بتوانند با ساخت مصنوعات طلای با عیار 9 و 14 همچنان که در دنیا مرسوم است، از ورود مصنوعات بدلی طلا به کشور جلوگیری کنند.

پنداروند با گله‌مندی از عدم مستندسازی دستاوردها و طرح‌های ماندگار این صنعت که البته آن را متوجه انجمن زیرمجموعه خود می‌داند، از مسؤولان‌ می‌خواهد همچون گذشته به این رسته، نگاه تزئینی در حد یک گل‌فروشی نداشته باشند بلکه باور کنند این رسته یکی از بخش‌های مهم صنعتی کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *