سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

پدافندهوایی سوریه؛رتبه اول درمنطقه+جدول

يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 232683
نیروی پدافند هوایی سوریه از ارتش و نیروی هوایی سوریه نیز مستقل است، به تنهایی 40 هزار پرسنل دارد و توانسته با کمک های روسیه، به پیشرفته ترین سامانه های پدافندی مانند Tor و S-300 مسلح گردد.
 به گزارش جهان، شبکه ایران نوشت: مدل لیبی؛ این همان مدلی است که برخی دولت های غربی از تکرار آن اینبار برای سوریه سخن می گویند و سعی می کنند تا افکار عمومی خود را برای یک مداخله نظامی دیگر راضی کنند. اما بسیاری از کارشناسان نظامی، توان دفاعی سوریه را غیر قابل مقایسه با لیبی می دانند.
 
پس از اینکه کشورهای غربی از برانداری نرم حکومت بشار اسد در سوریه ناامید شدند و نیز با توجه به بی نتیجه ماندن کمک های نظامی به گروه های مسلح شورشی، به نظر می رسد که اکنون تنها دو گزینه برای غرب مانده است؛ پذیرش حاکمیت ملت سوریه بر سرنوشت خود و یا استفاده از مداخله نظامی برای سرنگونی بشار اسد.
 
غرب برای مداخله مستقیم نظامی در سوریه با موانع متعددی مواجه است. از جمله این موانع، توان نظامی سوری هاست، توانی که شمه ای از آن در ماجرای سرنگون کردن هواپیمای نظامی ترکیه، نشان داده شد. این هواپیما چندی قبل پس از ورود غیرمجاز به حریم هوایی سوریه و نادیده گرفتن اخطارهای مکرر پدافند هوایی سوریه، هدف قرار گرفته و سرنگون شد.
 
سوریه از لحاظ نظامی از قدرتمندترین کشورهای منطقه محسوب می شود. مهمترین بخش قدرت نظامی سوریه، نیروی هوایی و پدافند هوایی آن محسوب می شود که در طی چند سال گذشته به سرعت مدرنیزه شده است.
 
داشتن همسایه غیر مشروع و جنگ طلبی که از ابتدای تأسیس، بقای خود را در جنگ می داند باعث شده سوریه به تقویت سامانه های دفاعی خود بپردازد. با توجه به توان بالای نیروی هوایی ر‍ژیم صهیونستی، سوریه به تقویت پدافند هوایی خود روی آورده است. آنها با درس گرفتن از تجربه جنگ های لبنان در برابر رژیم صهیونستی و عدم توانایی لبنان در دفاع از حریم هوایی خود و در نتیجه متحمل شدن تلفات سنگین، بر آن شدند تا به تقویت سامانه های پدافندی خود روی آورند. تقویت سامانه های پدافندی سوریه با حملات جنگنده های رژیم صهیونیستی به سوریه در سال 2007 با هدف نابودی تاسیسات اتمی ادعایی رژیم صهیونیستی وارد فاز جدیدی شد و پس از آن بود که بار دیگر تقویت پدافند هوایی سوریه در دستور کار قرار گرفت.
 
اکنون سوریه در پدافند هوایی به مرحله ای رسیده است که از نظر میزان پراکندگی و گستره سامانه های پدافند هوایی، متمرکزترین کشور جهان محسوب می شود. نیروی پدافند هوایی سوریه که به دلیل اهمیت بالای آن، از ارتش و نیروی هوایی سوریه نیز مستقل است، به تنهایی 40 هزار پرسنل دارد و توانسته با کمک های روسیه، به پیشرفته ترین سامانه های پدافندی مانند Tor و S-300 - که قدرتمندترین سامانه پدافندی جهان است- مسلح گردد. سامانه پدافند هوایی سوریه از انواع بسیار گوناگونی از تسلیحات تدافعی از موشک های میان برد تا کوتاه برد و دیگر تجهیزات تشکیل شده است. از سوی دیگر، نیروی هوایی سوریه نیز با داشتن بیش از 30 هزار پرسنل، از بزرگترین نیروهای هوایی در سطح منطقه محسوب می شود که به انواع جنگنده های روسی پیشرفته مجهز است و می تواند برای هر نیروی مهاجمی دردسر آفرین باشد.
 

در این جدول توان پدافندی سوریه و رژیم صهیونستی با یکدیگر مقایسه شده است. لازم به ذکر است که این آمار توسط سیا اعلام شده است.

 

تعداد توپ های ضد هوایی

تعداد سامانه های پدافند هوایی

رتبه پدافند هوایی

نام کشور

بیش از 4000

3310

6

سوریه

460

200

41

رژیم صهیونستی

هر چند که طرف های غربی تلاش می کنند افکار عمومی خود را برای تکرار سرنوشت لیبی در سوریه آماده کنند، اما آنها به خوبی می دانند که لیبی فاقد پدافند هوایی توانمندی بود و از این رو این سناریو را نمی توان برای کشور قدرتمندی مانند سوریه تکرار کرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *