جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بیمارستان‌ها رتبه‌بندی می‌شوند

شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب: 232473
برخی از بیمه‌ها پذیرفته‌اند که نتایج اعتباربخشی بيمارستان ها را در پرداخت‌هایشان تاثیر بدهند اما هنوز نتیجه قطعی دراین زمینه حاصل نشده است.
به گزارش جهان به نقل از ایلنا، دبیر علمی کنگره بین اللمللی اعتبار بخشی گفت: فرایند اعتباربخشی بیمارستان‌ها از شهریور۹۱ تا شهریور ۹۲ در۸۶۰ بیمارستان انجام می‌شود نتایج آن تا پایان نیمه اول سال ۹۲ اعلام خواهد شد.

سید محمد صادق مهدوی در نشست خبری اولین کنگره بین المللی اعتباربخشی با بیان اینکه از طریق نظام اعتباربخشی، ایمنی و رضایتمندی بیمار و ارتقا کیفیت در خدمات درمانی افزایش می‌یابد گفت: استانداردهای ملی اعتباربخشی بعد از ۴ سال کارکردن برروی آن از سوی یک تیم تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه از امسال بیمارستان‌ها براساس استانداردهای اعتباربخشی ارزیابی می‌شود افزود: از طریق نظام اعتباربخشی ساختار‌ها، فرایند‌ها و پیامد‌ها در ارزیابی لحاظ می‌شود و براساس آن بیمارستان‌ها رتبه بندی و بیمارستان‌های بر‌تر بیشترین امتیاز را می‌گیرند.

مهدوی ۲۵ درصد از موضوعات اعتباربخشی را مربوط به جمع آوری اطلاعات لازم دانست و گفت: برهمین اساس اطلاعات لازم در مورد خطاهای پزشکی در بیمارستان‌ها کسب و این نقطه ضعف در اعتباربخشی حل می‌شود.

دبیر علمی کنگره بین اللمللی اعتبار بخشی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای جهانی به طور متوسط هر روز روی یک بیمار یک خطا اتفاق می‌افتد که البته همه خطا‌ها منجر به آسیب نمی‌شود.

مهدوی در واکنش به این اظهار نظر که معلوم است بیمارستان‌های خصوصی رتبه بهتری از بیمارستان‌های دولتی را در اعتباربخشی از آن خود می‌کند افزود: معلوم نیست نتیجه این باشد و ممکن است برعکس آن پیش آید یعنی در اعتباربخشی بیمارستان‌های خصوصی نسبت به ایمنی بیمار و استاندارد‌ها رتبه پایین تری را نسبت به بیمارستان‌های دولتی کسب کنند.

وی تصریح کرد: مدیران بیمارستان‌ها باید بدانند به ازای هر تخت آی سی یو یک پرستار نیاز داریم که به ازای هر یک نفر کاهش پرستار، ۱۵ در صد مرگ و میر دراین بخش افزایش پیدا می‌کند.

مهدوی در پاسخ به این سوال که آیا استانداردهای اعتباربخشی منجر به کاهش هزینه‌های بیماران نیز می‌شود افزود: مطالعات نشان می‌دهد که هر جا که اعتباربخشی ملی انجام شده باشد بهره وری در نظام سلامت افزایش پیدا کرده است که در این صورت کاهش هزینه‌های بیماران را نیز به دنبال خواهد داشت.

دبیر علمی کنگره بین اللمللی اعتبار بخشی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بعد از رتبه بندی بیمارستان‌ها چه برخوردی با بیمارستان‌هایی که رتبه‌های پایینی به خود اختصاص داده اندصورت می‌گیرد افزود: هنوز تصمیم گیری شفافی در این زمینه نشده است اما برخی از بیمه‌ها پذیرفته‌اند که نتایج اعتباربخشی بيمارستان را در پرداخت‌هایشان تاثیر بدهند با این وجود هنوز نتیجه قطعی دراین زمینه حاصل نشده است.

به گفته وی اگر با اجرای اعتباربخشی در بیمارستان‌ها، هیچ اتفاقی هم رخ ندهد اما انگیزه رقابت بین بیمارستان‌ها به وجود می‌آید که این خود موضوع کم اهمیتی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *