جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱
خدا بی‌بی‌سی را رسوا کرد

دسته‌گل جدید آقای ‌سخنگو!

چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب: 232001
سناریوی تکراری بی بی سی برای اعتبار زدایی از خبرگزاری فارس در مصر، بزرگترین رسوایی رسانه ای سال های اخیر را دامنگیر این بنگاه خبری رژیم سلطنتی انگلیس کرد.
به گزارش جهان، دوشنبه 5 تیرماه همزمان با روی کار آمدن محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر، خبرگزاری فارس مصاحبه ای همراه با فایل صوتی از وی منتشر کرد که به سرعت تبدیل به تیتر اول تمامی رسانه های جهان شد. این مصاحبه که خبرگزاری فارس در مقدمه آن تصریح کرده بود قبل از اعلام رسمی نتیجه انتخابات مصر انجام شده، بدون هیچ تردیدی در اصالت آن، در رسانه های دنیا و مطبوعات و شبکه های تلویزیونی مصر منعکس گردید. اما بعد از ظهر همان روز، بنگاه خبرپراکنی دولت انگلیس (بی بی سی) در مصاحبه با یک سخنگوی مرسی آن را تکذیب کرد.
 
این سخنگو که بی بی سی بعدا" از او با نام «یاسر علی» یاد کرد، دلیل موجهی برای رد مصاحبه فارس با مرسی ارائه نکرد اما بلافاصله پس از اظهارات او، بی بی سی و سایر رسانه های مخالف جمهوری اسلامی موج سنگینی از تخریب و هجمه علیه خبرگزاری فارس به راه انداختند. متاسفانه برخی رسانه های داخلی نیز بدون توجه به هدف پشت صحنه این دروغ گردانی(یعنی اعتبارزدایی از رسانه های ایرانی) و به دلیل برخی رقابت های داخلی در دام آن ها گرفتار آمده ، با تمام توان به تخریب خبرگزاری فارس اقدام کردند.   
 
اما از آنجا حقیقت هیچ گاه پشت پرده نمی ماند، روز گذشته ماجرایی در همان راستا رخ داد که به جرات می توان آن را در زمره کمیاب ترین پدیده های عالم رسانه یاد کرد و به همین دلیل چون ارزش خبری «شگفتی و استثنا» دارد قطعا" برای مخاطبان گرانقدر خواندنی خواهد بود. ماجرایی که البته با خواندنش ،بی اعتباری و دروغ پردازی بی بی سی بیش از پیش روشن خواهد شد و هشداری است به کسانی که چشم بسته، خطوط القایی این رسانه انگلیسی را می پذیرند و دنبال می کنند.
 
خبر سفر مرسی به تهران
 
روز گذشته 13 تیرماه در رصد روزانه اخبار بین المللی، خبرنگاران فارس به خبری در روزنامه لبنانی «السفیر» برخوردند که به نوعی موید محتوای مصاحبه مرسی با فارس بود. این روزنامه  به نقل از «عمرو رمضان» معاون وزیر امور خارجه مصر در امور کشورهای اسلامی نوشته بود که «محمد مرسی» رئیس جمهور این کشور بنا دارد هشتم و نهم شهریور ماه برای شرکت در کنفرانس جنبش عدم تعهد(NAM) به تهران سفر کند. 
 
این خبر از ابتدای روز گذشته (13 تیر) توسط خبرنگاران فارس رصد شده و آماده انتشار بود اما با توجه به حساسیت های موجود،تصمیم بر آن شد تا تعمدا" منتشر نشود و پس از انتشار در سایر رسانه های ایرانی، بر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گیرد.
 
ابتدا خبرگزاری ایرنا این خبر را منتشر و به عنوان تیتر نخست اخبار خارجی خود انتخاب کرد. سایر خبرگزاری ها و سایت های خبری ایرانی نیز به سرعت آن را منعکس کردند. شبکه انگلیسی پرس تی وی آن را روی خروجی سایت خود قرار داد و نهایتا" خبرگزاری فارس ساعت 14:53 خبر را منتشر کرد.
 
تکرار سناریوی تکراری بی بی سی
 
بلافاصله پس از انتشار خبر فوق در خبرگزاری فارس، سناریوی آشنا و تکراری بی بی سی علیه این خبرگزاری ایرانی آغاز شد.
 
رسانه سلطنتی انگلیس، پس از انتشار خبر فوق در فارس برای بار دوم در طول 10 روز  اخیر به  سراغ یک سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر به نام «یاسر علی» رفت و از زبان او گزارش داد که خبر فارس(!) درباره سفر مرسی به ایران دروغ است و گزارش بی بی سی بلافاصله در رسانه های مصری منعکس شد.
 
بی بی سی در ادامه گزارش کوتاه خود از مصاحبه با یاسر علی، شرح مفصلی از آنچه که سوابق دروغ پردازی فارس نامید، به عنوان سابقه خبر منتشر نمود. 
 
 پس از این خبرسازی بی بی سی، دیگر رسانه های ضد ایرانی همچون العربیه و یدیعوت آحارونوت نیز به صورت تفصیلی این خبر را پوشش داده و در ذیل آن اضافه کردند که فارس قبلا" نیز سابقه دروغ پردازی دارد و ادعای مصاحبه اش با مرسی، پیش تر توسط «یاسر علی» تکذیب شده است.
 
خوشبختانه برخی رسانه های همسو با بی بی سی و العربیه در داخل کشور به این دلیل که خود نیز خبر سفر مرسی به ایران را منتشر کرده بودند، وارد سناریوی جدید بی بی سی نشدند.
 
 اما ماجرا زمانی پیچیده تر شد که  برخی رسانه های مصری نظیر «الاهرام» و «الیوم السابع» نیز بدون توجه به سابقه بی اعتباری بی بی سی، گرفتار آن شدند و همچون این بنگاه خبرپراکنی، خبر  سفر مرسی به ایران را به وکاله انباء فارس (خبرگزاری فارس) نسبت دادند و مدعی شدند که فارس خبر مذکور را منتشر کرده(اینجا و اینجا) و سپس الاهرام از قول یاسر علی این خبر فارس(!) را تکذیب کرد(اینجا).
 
ردیابی خبر سفر مرسی تا رسانه های مصر
 
خبرگزاری فارس ابتدا این موضوع را یک جنجال رسانه ای جدید ارزیابی کرد و درصدد پاسخ مکتوب و رسمی به رسانه های مصری برآمد که خبر را به فارس نسبت داده بودند. برای مستندسازی این نامه، خبرنگاران فارس به ردیابی خبر سفر به مرسی به ایران پرداختند که نتیجه حاصله از این ردیابی، سناریوی غیراخلاقی بی بی سی و همکارانش را برملا کرد.
 
 رسانه های ایرانی -و بعد از همه خبرگزاری فارس- خبر سفر مرسی به تهران را از روزنامه لبنانی«السفیر» نقل کرده بودند. در ردیابی مشخص شد که روزنامه السفیر نیز این خبر را به نقل از رسانه های رژیم صهیونیستی منتشر کرده است. زمانی که به روزنامه صهیونیستی مذکور مراجعه شد، این روزنامه تصریح کرده بود که خبر سفر مرسی به ایران را برخی روزنامه های مصری منتشر کرده اند!
 
جالب ترین قسمت ماجرا اما مراجعه به سایت های مصری بود.
 
اصل خبر سفر مرسی به تهران متعلق به خبرگزاری رسمی مصر (الشرق الاوسط) بود که یک روز قبل از انتشار خبر در رسانه های ایرانی(دوم جولای، 12 تیر) خبر مذکور را منتشر کرده بود. سایر رسانه های مصری از جمله الوطن، المصراوی،‌ الیوم السابع، المصری الیوم و حتی سایت رسمی اخوان المسلمون نیز این خبر را بازتاب داده بودند!
 
همه این رسانه های مصری به نقل از یک مقام بلندپایه یعنی «عمرو رمضان» معاون وزیر خارجه مصر نوشته بودند: «مرسی از ابتدای رسیدن به ریاست جمهوری کشور، به شکل رسمی ریاست جنبش غیر متعهدها را که در بردارنده 120 کشور جهان بوده، بر عهده گرفته است. قرار است که رییس جمهور مصر طی اجلاس آتی این جنبش که روزهای 29 و 30 آگوست در تهران برگزار می شود، ریاست این جنبش را به رییس جمهور ایران منتقل کند».
 
شگفت تر از همه اینکه روزنامه الاهرام و الیوم السابع  خبری را که روز بعد به فارس نسبت داده و به نقل از یاسر علی تکذیب کردند، خود یک روز قبل منتشر کرده بودند! 
 
فی الواقع رسانه های مصری به واسطه اعتماد به رسانه بی اعتباری چون بی بی سی، در دام افتاده و بدین ترتیب خدشه ای جدی به هویت حرفه ای خود وارد آوردند.
 
یاسر علی کیست؟
 
«یاسر علی» آن طور که رسانه های مصری از او یاد می کنند یک سخنگوی موقت ریاست جمهوری است که برای نخستین بار، بی بی سی و العربیه مصاحبه فارس با محمد مرسی را از زبان او تکذیب کرده و به بهانه حمله به فارس، موجی ضد ایرانی در رسانه های غربی، عربی و صهیونیستی ایجاد کردند.
 
این بار نیز بی بی سی سراغ یاسر علی رفته و از زبان او خبری را که فارس منبع آن نبوده و قبلا" در رسانه های مصری منتشر شده بود، به نام فارس تکذیب کرد.
 
برای خبرگزاری فارس ماهیت یاسر علی نامعلوم است و نمی توان درباره چرایی این اقدامات او قضاوت کرد. پیگیری های خبرنگار فارس در قاهره برای مصاحبه با یاسر علی نیز تاکنون بی نتیجه مانده است.
 
اما بسیار تعجب برانگیز است که که یک مقام بلندپایه که سمت خطیری چون سخنگویی ریاست جمهوری را بر عهده دارد این گونه بی مطالعه موضع گیری کند. جای سئوال است آیا آقای سخنگو -که بنا به اقتضای شغلش باید به طور طبیعی در جریان اخبار مهم سیاسی قرار داشته باشد - خبر بااهمیتی چون سفر مرسی به تهران  را که روز قبل در تمام رسانه های مصری منتشر شده، ندیده است و صرف ادعای خبرنگار بی بی سی مبنی بر این که خبرگزاری فارس این خبر را منتشر کرده، برای او حجت است؟
 
جالب این که آقای یاسر علی روز گذشه نیز حرف هایی زده بود که بلافاصله توسط سخنگوی الازهر مصر تکذیب شد. چند روز قبل از آن هم، یاسر علی مصاحبه فارس با مرسی را که همراه با فایل صوتی غیرقابل خدشه منتشر شده بود، در گفتگو با بی بی سی تکذیب کرد. به نظر می رسد آقای سخنگو با توجه به موقعیت حساس کنونی مصر  و جایگاه خطیری که بر عهده دارد باید ، اولا" با دقت و مطالعه بیشتری سخن بگوید و ثانیا" در اعتماد بی رویه به رسانه رژیم سلطنتی انگلیس(بی بی سی) اندکی تردید نماید. 
 
 چرا اخبار فارس تکذیب می شود؟
 
مصاحبه تفصیلی «هشام البقلی» خبرنگار فارس در قاهره با «محمد مرسی» در حالی توسط بی بی سی و از زبان «یاسر علی» تکذیب شد که «نادر عمران»، عضو کمیته روابط خارجی حزب عدالت و آزادی روی آنتن زنده شبکه خبری فرانس 24 انجام این مصاحبه را تایید کرد. روزنامه الوطن مصر نیز با مراجعه به سایت خبرگزاری فارس و بررسی فایل صوتی مصاحبه، طی گزارشی با عنوان «انتشار فایل صوتی مرسی در فارس به تردید ها پایان داد» نوشت که اگر تردیدی درباره مصاحبه فارس وجود داشت، اکنون این فایل صوتی به همه چیز پایان داد.
 
سفیر قاهره در مسکو علی الحدیدی وقتی رادیو صدای روسیه از او پرسید که آیا مصاحبه فارس صحت دارد، انجام مصاحبه را رد نکرده و تلویحا" آن را تاییدنمود. تلویزیون نور متعلق به اخوان المسلمین نیز خبر مصاحبه مرسی با فارس را بدون هیچ شک و تردید منعکس کرد.
 
اکنون با تکرار سناریوی حمله به فارس و این بار تکذیب خبری که منبع اصلی آن خود رسانه های مصری بوده اند،‌ آن هم توسط یک رسانه شناخته شده به دروغ گویی به نام بی بی سی و از زبان همان سخنگوی مذکور (یاسر علی)، و نیز حضور سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در «معادله تکذیب»، هیچ ابهامی درباره علت حملات اخیر به فارس باقی نمی ماند.
 
خبرگزاری فارس و مصاحبه ها و اخبارش، بهانه ای بیش نیستند و هدف سناریوی انگلیسی-صهیونیستی، اولا" ضربه زدن به روابط آینده ایران و مصر و کل جهان اسلام است؛ رابطه ای که مرسی در مصاحبه با فارس  آن را موجب ایجاد توازن راهبردی در منطقه عنوان کرد. و ثانیا" هدف این فضاسازی، اعتبارزدایی از رسانه های ایرانی است که فعلا" از نگاه آنان خبرگزاری فارس، نماد آنهاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بي بي سي را نياز نيست خدا رسوا كند. بي بي سي خود به خوبي خود را رسوا مي‌كند.