پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

2 مانع انتقال آب خزر به فلات مرکزی

سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 231808
سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه تا پایان دولت دهم 66 سد نیمه تمام کشور به اتمام می‌رسد، گفت: دو مانع اساسی برای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی وجود دارد که باید رفع شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علیرضا دائمی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر موانع آغاز طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی علیرغم گذشت 3 ماه از کلنگ‌زنی افزود: برنامه‌ریزی از استفاده از آب‌های غیرمتعارف، استفاده از بازچرخانی و استفاده از پساب و روش‌های نوین طرح‌هایی است که اکثر کشورهای دنیا که نیازمند به آب هستند از آن برای تامین آب استفاده می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی یکی از طرح‌های تأمین آب در کشور بوده و در آستانه شروع قرار دارد گفت: فلات مرکزی به دلیل نداشتن ظرفیت سدسازی و نبود آب زیرزمینی مطمئن، تأمین آب بلند مدت را با تعریف طرح انتقال آب از فلات مرکزی آغاز خواهد کرد.
 
دائمی ادامه داد: مطالعات طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی از دو سال پیش آغاز شده است بنابراین مرحله شناخت طرح به اتمام رسیده است.
 
*موانع اجرای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی
 
دائمی در پاسخ به این سؤال که چه موانعی به طور مشخص برای اجرای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی وجود دارد، گفت: یکی از موانعی که برای اجرای طرح مزبور وجود دارد اخذ مجوزهای لازم از محیط زیست است.
 
وی افزود: مشخص نبودن تأمین اعتبار طرح نیز از سوی مجلس جزء ایرادات طرح انتقالات آب خزر به فلات مرکزی بوده است.
 
سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود قبل از کلنگ‌زنی طرح به دنبال حل این موانع می‌رفتید، اظهار داشت: بخش مدیریت آب در طرح‌های ساخت و اجرا در چند سال اخیر به این نتیجه رسیده است که باید برای طرح‌های این چنین یک مقدار با سایر پروژه‌ها تفاوت قائل شد.
 
دائمی گفت: در روش‌های معمولی پروژه‌ها که کارفرما، پیمانکار و مشاور دارند سرعت کار تا حدودی کاهش می‌یابد. اما در طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی که با شیوه ساخت و اجرا همانند سایر طرح‌های روز دنیا انجام خواهد شد سرعت کار بالا خواهد رفت.
 
*اتمام 66 سد نیمه تمام تا پایان دولت دهم
 
سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در خصوص برنامه‌های وزارت نیرو که با هدف اتمام طرح‌های نیمه تمام خواهد بود، گفت: تلاش وزارت نیرو این است که طرح‌های با پیشرفت 50 درصد را تا پایان دولت دهم به اتمام برساند.
 
وی افزود: انجام دادن طرح‌های مکمل نیز یکی از اهداف وزارت نیرو است چرا که طرح‌ها معمولا به صورت جامع تمام نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: منظور از اتمام طرح‌ها به صورت جامع این است که زمانی که معمولا یک سد به اتمام می‌رسد یا بالا دست آن یا پایین دست آن آماده نیست بنابراین تلاش می‌شود تا طرح‌ها به صورت یکپارچه به پایان برسد.
 
به گفته وی،66 سد مورد اشاره سدهای کوچک و بزرگ هستند که برخی از آنها تا پایان دولت دهم یا به مرحله آبگیری می رسند و یا افتتاح می شوند.
 
*طرح جامع آب کشور
 
دائمی در خصوص طرح جامع آب کشور گفت: طرح جامع آب کشور رو به اتمام است و بر اساس مدل های تصمیم ساز و تصمیم گیر خواهد بود.
 
وی تاکید کرد:طرح جامع آب کشور بر اساس مدیریت بهم پیوسته از سال 89 آغاز شده است و قرار است این طرح براساس ظرفیت سنجی منابع موجود آب در کشور برای تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف فعالیت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *