شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۲

ضرورت تحقیق و تفحص مجلس نهم از نحوه پذیره نویسی بورس انرژی

دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 231174
هفته گذشته از سوی اولین مدیرعامل بورس انرژی اعلام شد که طی پنج ماه آینده با معامله برق در این بورس، روند فعالیت بورس انرژی عملا آغاز خواهد شد.
ضرورت تحقیق و تفحص مجلس نهم از نحوه پذیره نویسی بورس انرژی
به گزارش جهان، 12 دی ماه سال گذشته در حالی روند تاسیس بورس انرژی با محوریت سامان دادن به معاملات حاملهای انرژی خصوصا برق در کشور با پذیره نویسی عمومی جنبه عملیاتی به خود گرفت که اکثریت متقاضیان خرید سهام که در شب سردی زمستانی پشت درهای شعب بانک ملی به نوبت ایستاده بودند موفق به خرید سهمی نشدند و در بسیاری از موارد در کمتر از نیم ساعت به آنها گفته شد که عرضه سهام بورس انرژی به اتمام رسیده است.

قرار بود 42 میلیون سهم آن در 46 شعبه بانک ملی و به هر شخص حقیقی حداکثر 7 هزار و پانصد سهم فروخته شود و لذا هر شعبه بانک ملی می بایست به طور متوسط چیزی در حدود یک میلیون سهم و به بیش از 100 متقاضی در هر شعبه سهام فروخته باشد. اما خبرگزاری فارس در همان روز گزارش داد که در اکثر شعب مهم بانک ملی در تهران نظیر امام حسین (ع)، فردوسی، هفت تیر و ولی عصر ـ که قطعا سهم کمتری از متوسط فروش سهام نداشتند ـ زیر 10 نفر موفق به خرید سهام شدند و تنها در یک شعبه (صادقیه) این تعداد از 50 نفر گذشت. همین گزارش نشان می داد که اوضاع شهرستان ها نیز بهتر نبوده است.

در این اوضاع و احوال شایعه ای در میان متقاضیان عصبانی و ناکام دهان به دهان می چرخید که بر اساس آن بانک ملی از طریق کارمندان خود اقدام به خرید بخش زیادی از سهام عرضه شده کرده است و این شایعه تا امروز همچنان با بورس انرژی همراه است و هیچ مقام و دستگاه مسوولی نسبت به شفاف سازی ماجرا اقدام نکرده است. 

اهمیت رسیدگی به این مساله وقتی بیشتر می شود که تصور شود این اتفاق خدای ناکرده از سوی برخی مدیران سازماندهی شده باشد و آنها عملا اختیار بخش عمده ای از سهام انرژی کشور را در دست گرفته باشند و پس از چند سال به علت محدودیت مالکیت سهام حقیقی، آن را به قیمتی چند برابر به فروش برسانند.

اکنون که مجلس نهم مستقر گشته و وزیر سابق نفت سکاندار کمیسیون انرژی در آن شده است ـ و علی القاعده از سوابق تاسیس بورس انرژی در کشور مطلع است ـ عملیاتی شدن طرح تحقیق و تفحص از نحوه پذیره نویسی بورس انرژی می تواند برای همیشه به این شایعات پاسخ دهد؛ چنانچه تخلف جدی و مهمی رخ داده باشد، پیگیر ابطال پذیره نویسی و انجام مجدد آن باشد و در صورتی که روند طی شده عاری از خطا باشد، این شایعه را از بورس انرژی بزداید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فقط تو بانک ملی بین خودشون تقسیم نشد داداش تو خود سازمان بورس همه برا فک و فامیلاشون گرفتند لطف کنید تو این تحقیقاتتون!!!یه نیم نگاهی هم به سازمان بورس داشته باشین!!موفق باشید!!!!
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا دست از اين كارا بردارين وقتي نتيجه تحقيق و تفحص جنبه اجرائي ندارد چه فايده دارد اينهمه ... به عنوان مثال نتيجه تحقيق و تفحص سايپا اعلام شده آخرش چي . خواهشن دل مردم را خون نكنيد