پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۲
در گفتگوی تفصیلی با جهان نیوز مطرح شد؛

نظر کارگردان اخراجی‌ها در مورد اختلافات فیلم سازان حزب اللهی

پنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 230814
محل شیمیایی شدن من، در حلبچه و در منطقه شاخ شمیران بود. در این منطقه، ماموریتی پدافنی به ما محول شده بود که حدود 2 الی3 ماه طول کشید. ماه های آخر جنگ بود و خاطره اصلی من در جنگ مربوط به همین بچه های اخراجی ها می شد، که در گردان سلمان، گروهان یک، دسته یک در جبهه و در پدافند شاخ شمیران حضور داشتند بود.
نظر کارگردان اخراجی‌ها در مورد اختلافات فیلم سازان حزب اللهی
جهان نيوز - گروه فرهنگی:
درست نیم ساعت قبل از انجام مصاحبه، تماسی تلفنی با یکی از دوستان صمیمی مسعود ده نمکی گرفتم، گفتم با وی مصاحبه دارم و شما اگر جای من بودید از وی در این مصاحبه چه سوالی را می پرسیدید؟ کمی فکر کرد و بعد جواب داد، از شیمیایی شدنش می پرسیدم. تعجب کردم و گفتم مگر شیمیایی شده؟!

به هر ترتیب در اواسط مصاحبه از شیمیایی شدن مسعود پرسیدم و ناراحتی وی که چه کسی چنین خبری را به من داده است. به زحمت توانستم به وی بقبولانم که خاطره شیمیایی شدنش را بیان کند ولی فقط اسم منطقه مجروحیتش را بیان کرد. به هرترتیب درست چند روز قبل یا بعد از شهادت مجید سوزوکی - شهید سوزوکی در هفتم تیر ماه به شهادت رسید-، وی نیز مقداری گاز سمی را از جبهه تا سالیان دراز برای خود کنار گذاشت.

در آخر وقتی بعد از ویراستاری مصاحبه متن آن را برای تایید نظر نهایی برای وی می خواندم، قاطعانه خواست که قسمت شیمیایی مطرح نشود، ولی قاطعیت جهان نيوز بر خواسته وی غلبه کرد.

وی در پاسخ به منتقدین معتقد است که نظر منتقدان یک نظر شخصی تلقی می شود و برای من منویات مقام معظم رهبری در عرصه دفاع مقدس و سایر زمینه ها محور است، کما اینکه رهبری در حاشیه هایی که برای کتاب نور الدین پسر ایران و کتاب آقای داود آبادی نوشته بودند براین امر تاکید کرده بودند.

متن کامل گفتگوی جهان نيوز با مسعود ده نمکی را در زیر می خوانید: 
 
اولین سوالم را از آخرین کارتان شروع می کنم، رسوایی چه محتوایی و پیامی را دنبال می کند؟

رسوایی یک مضمون عرفانی دارد، بیشتر به مضمون آیه شریفه قرآن که می فرماید: عزت و ذلت دست خدا هست و هر که را بخواهد عزیز و هر که را بخواهد ذلیل می کند، پرداخته می شود. 

در خصوص درام فیلم نامه و موضوع آن توضیح بفرمائید.

رسوایی، مضمون اجتماعی اخلاقی دارد و  داستان آن در تاریخ اتفاق افتاده است. حکما شنیده اید آن حدیث را که می فرماید «کونوا دعات الناس بغیر السنتکم» مردم را به دین دعوت بکنید به غیر از زبان تان، یعنی با عمل و رفتار و کردارتان. در این فیلم می خواهیم بیان کنیم که علماء در تبلیغ دین تنها در این صدد نبوده اند، که تبلیغ زبانی صرف انجام بدهند و فقط سخنرانی و خطابه بخوانند، بلکه در عمل مصداق آن حدیث بوده اند. علماء دین را به صورت عملی تبلیغ و ترویج می کردند و اگر در سیره علماء ریز شویم این را خواهیم یافت. رسوایی یکی از این تبلیغ های عملی یک عالم دینی را به نمایش خواهد گذاشت.

مسعود ده نمکی نگاهش را به عرصه فیلم سازی دفاع مقدس با طنز آمیخت و حال در حوزه روحانیت وارد شده است، آیا با انتخاب اکبر عبدی به عنوان روحانی نقش اول فیلم، ده نمکی می خواهد به روحانیت هم با دیدی که به دفاع مقدس پرداخت، بپردازد؟

ببینید فیلمنامه و درام کار، کاملا اجتماعی و جدی است، و نمایه های طنز، یا خیلی کم است، یا اصلا ندارد. در خصوص شخصیت روحانی، گزینه های متعددی مد نظر بود؛ ولی نسبت به توانمندی بازیگر و مباحث فنی، من جمله تست گریم و اینکه بر خود لازم می دانستیم کارکتر نقش روحانی را یک شخصیت محبوب در نگاه مردم ایفای نقش کند، مجاب به انتخاب اکبر عبدی شدیم. حتی نقش اکبر عبدی در این فیلم جدی تر از  نقش عبدی در فیلم مادر حاتمی خواهد بود. در کل این نقش جدی ترین نقش ایشان و متفاوت ترین نقش آقای عبدی، خواهد بود. در این فیلم عبدی باید از نقش هایی که قبل ها بازی کرده است فاصله زیادی بگیرد و از آنجایی که توانمندی ایشان روشن است، به لطف خدا به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید.

آیا فیلمنامه را به علمای دینی برای تایید ارجاع داده اید؟

من شیوه ام این است، فیلمنامه را که می نویسم به افراد مختلف، علی الخصوص روحانیون و فضلاء نشان دهم، تا نظرات فنی کارشناسی شان را بیان کنند. در این خصوص نیز به چند تن از روحانیون این فیلم نامه داده شد و نظرات شان را نیز جمع آوری کرده ایم.

اگر از ده نمکی بپرسند که چرا وارد عرصه روزنامه نگاری و فیلم سازی شده اید و رسانه را انتخاب کرده اید در جواب چه می گوید؟

من فکر می کنم آن دوره ای که ما در عرصه مطبوعات فعالیت مان را آغاز کردیم، دوستان حزب اللهی در این عرصه حضور فعالانه، پر رنگ و تاثیر گذاری نداشتند. نشریات معدودی بودند که رسالت دینی و ناب خود را به درستی انجام می دادند. آن زمانی که ما وارد عرصه مطبوعات شدیم، دورانی بود که نمی توانستید حرف های ناب دینی را به خوبی بزنید و اگر می زدید یا توقیف می شدیم و یا دادگاهی. در شرایط حاضر نیز، مدیوم سینما که تاثیرگذارتر از نشریات است را برای بیان دغدغه های دینی و فرهنگی مان انتخاب کرده ایم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، سینما در حوزه جنگ نرم در خط اول قرار دارد. اگر بخواهیم با دشمن و تهاجم فرهنگی دشمن مقابله بکنیم فکر می کنم موثرترین ابزار آن این بحث باشد.

من آنالیز فیلم نامه تان را تا حدودی خوانده ام، الناز شاکر دوست نقش افسانه را بازی می کند و اکبر عبدی هم نقش حاج یوسف، درست است؟

بله.

نمی دانم چرا تاکنون هیچ سخنی از شیمیایی شدن تان نگفته اید، در خصوص چگونگی شیمیایی شدن تان توضیح دهید.

چه کسی به شما خبر شیمایی شدن من را داده؟

کسی که این خبر را به من داد، گفت منبع خبر را ذکر نکنم، برای مخاطبان جذاب خواهد بود که بدانند چگونه شیمیایی شده اید؟

حالا سوالات دیگرتان را بپرسید.

جذاب ترین قسمت مصاحبه همین قسمت است و خاطره شما از جبهه که تاکنون جایی بازگو نکرده اید.

محل شیمیایی شدن من، در حلبچه و در منطقه شاخ شمیران بود. در این منطقه، ماموریتی پدافنی به ما محول شده بود که حدود 2 الی3 ماه طول کشید. ماه های آخر جنگ بود و خاطره اصلی من در جنگ مربوط به همین بچه های اخراجی ها می شد، که در گردان سلمان، گروهان یک، دسته یک در جبهه و در پدافند شاخ شمیران حضور داشتند بود.

پس مجید سوزوکی را از نزدیک در زمان جنگ دیده بودید؟

بله، از نزدیک ایشان و دوستان شان را دیده بودم. فرمانده گردان آن زمان هم حکیم سوری بودند و فرمانده تیپ مان نیز حاج امینی بود.
نکته ای که تاکنون مطرح نشده است و بسیار جالب هم می باشد این است که مجید سوزوکی در اواخر جنگ و در یکی از پاتک هایی که عراق به منطقه مان زد، و در هفتم تیرماه به شهادت رسید. عراق آخرین پاتک های خود را می زد و به هر منطقه ای که پاتک می زد آن منطقه را می توانست تصرف کند. و در گیری سختی در فکه و در جاده اهواز خرمشهر شکل گرفته بود. تنها منطقه ای که عراق نتوانست با پاتک هایش تصرف کند و پاتک زدن به آنجا دشوار بود منطقه شاخ شمیران بود. شاخ شمیران منطقه ای بود که بچه های گردان سلمان و بعدها سایر گردان ها در آنجا مقاومت جانانه ای انجام دادند و مجید هم در همان منطقه شهید شد و پدافند اصلی نوک حمله نیز به عهده همین گردان بود.

محل شهادت مجید در بیمارستان بود؟ 

خیر، آن بیمارستان در فیلم بود و محل شهادت مجید در فضای باز و در دامنه کوه‌هاست.

وقتی کتاب نور الدین پسر ایران را که مقام معظم رهبری بر آن حاشیه زده می خواندم به نکته جالبی برخوردم، حضرت آقا با خط خود نوشته بودند« صراحت و جرات راوی در بیان گوشه هایی که عادتا در بیان خاطره ها ناگفته می ماند، از ویژگی های برجسته ای این کتاب است» لذا نظر ایشان این است که حقایقی را که در جنگ رخ داده مطرح کنیم، نیز رهبری سخنی در خصوص اخراجی ها و حمایت از فیلم شما به عنوان فیلمی که خوب به آن پرداخت شده است و پر مخاطب بوده است دارند، تحلیل تان را در مورد این منویات حضرت آقا در خصوص پرداخت به عرصه دفاع مقدس بفرمائید. 

آقای داودآبادی کتابی نوشته بودند در خصوص دفاع مقدس، بعد از نگارش جلد دوم این کتاب، مقام معظم رهبری بر حاشیه آن کتاب حاشیه زده و توصیه کرده بودند که در بیان خاطرات و نوشتن فیلم نامه ها و داستان نویسی جنگ از زبان طنز بیشتر استفاده شود. دید من برای ساخت اخراجی ها با محوریت سخنان مقام معظم رهبری بود و فکر می کنم برای همین هم توانست به موفقیت لازم دست یابد.

نکته ای که هست این مسئله است، عده ای که به اخراجی های انتقاد می کنند، از نیروهای رزمنده دفاع جنگ هستند، و می گویند که ماهیت اخراجی ها حقیقت نداشته، و یا نباید مطرح می شد.

ببینید عرض کردم، محوریت برای بنده سخنان مقام معظم رهبری بود، و اگر کسی نظری در خصوص این فیلم ها و اینکه محتوای این فیلم ها با دفاع مقدس ناسازگار است می دهد، صرفا نظر شخصی شخص است و برای من نظر رهبری مهم و محوریت داشت.

رمز موفقیت مسعود ده نمکی چیست؟

کمک خدا تنها عامل بوده. چه در عرصه روزنامه و چه در عرصه فیلم سازی. تماما لطف خدا بوده و چیزی از خودم نمی بینم که بخواهم بگویم اراده از خودم بوده که موفق شدم. به دنبال تکلیفم بودم که لطف خدا شامل حالم شد. البته شرایط گاهی اوقات بسیار سخت می شد، آن زمانی که نشریه داشتم برخی از نشریه ها توقیف می شد و یا برخی از مطبوعات به صورت مکرر دادگاهی می شدند؛ زدن حرفهایی که الان به ظاهر آسان است، آن زمان خیلی دشوار بود آن زمان خیلی ها آن حرف ها را تندروی می دانستند، ولی الان عادی شده است. خدا کمک کرد و آن دوران سپری شد. در عرصه فیلم هم باز کمک خداوند بود که توانستم به موفقیت برسم. امیدوارم در خصوص کتاب هایی که می نویسیم نیز خداوند کمک بکند و کار تمام بشود.

لطفا در خصوص این کتاب هایی که در دست انتشار دارید نیز توضیح دهید.

مجموعه کتاب هایی است در خصوص دایره التمعارف اسارت و آزادگان که هشتاد جلد است. 15 سال در حال تحقیق و پژوهش آن هستیم تعدادی از آنها منتشر شده و بخش اعظم دیگر آن در پنج سال آینده منتشر خواهد شد. 

زیر نظر ارگان خاصی هستید؟

خیر، شخصا در دفتر خودم گروه پژوهشی تشکیل داده ایم که ان جی او خصوصی هست، و بدون حمایت از سازمان های دولتی به این کار می پردازیم. جز معدود جاهایی هست که در عرصه دفاع مقدس اینگونه به صورت خصوصی و گسترده فعالیت می کند. 

خطاب به کسانی که به شما نقد می کنند و کار های شما را مورد انتقاد قرار می دهند چه توصیه ای دارید؟

ببینید هر کسی در خصوص فیلم هایی که ساخته می شود می تواند نظر بدهد. کسانی هم که در خصوص اخراجی ها نظر و یا انتقاد کرده اند، صرفا نظرات شخصی خودشان را بیان کرده اند، و برای من محوریت سخنان و منویات رهبری در خصوص رهبری ست. این که در سالیان اخیر نیروهای حزب اللهی بیشتر به نقد و انتقاد دیگران پرداخته اند، در صورتی که مفید تر این است که وارد عرصه تولید شوند و در مقابل این هجمه عظیم تهاجم فرهنگی اقدام به تولید بکنند. 

آخرین سخن مسعود ده نمکی؟

تمایل دارم در خصوص موج بیداری اسلامی نکته ای را بیان کنم. امام فرمود: قرن حاضر قرن، غلبه مستضعفین بر مستکبرین است. شاید بتوان گفت، در حال حاضر این شرایط محقق شده است و دنیا آبستن حوادث بزرگ شده است و باید منتظر رخ دادن اتفاقات بزرگ تری در دنیا باشیم.

و سخن پایانی ام این که، اگر اختلافاتی میان فیلم سازان حزب اللهی وجود دارد، باید با ریش سفیدی بزرگان در این عرصه مشکلات حل و فصل شود. بهترین واسطه ای که می تواند در این میان نقش ایفاد کند و اگر مشکلی میان فیلم سازهای حزب اللهی به وجود آمد آن را برطرف بکند، به نظر من جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می تواند باشد. و این که مسائل شان را هم دیگر به گفت و گو بگذارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ایشون در همه زمینه ها موفق بوده اند. لطف خدا شامل حالشان بوده.
ایشون که از همه چی مایه گذاشت بفرمایید بهشون که دیگه خواهشا از رهبری خرج نکنه