پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۸
دنباله‌روی بی‌بی‌سی و العربیه؛

چوب حراج خبرگزاری دولت بر اخلاق حرفه‌ای

سه شنبه ۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب: 230521
خبرگزاری فارس روز گذشته مصاحبه‌ای را با "محمد مرسی"، رئیس جمهور مصر منتشر کرد. این خبرگزاری در مقدمه مصاحبه خود تصریح کرد که با مرسی قبل از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری و قبل از اینکه وی رئیس جمهور شود، گفت‌وگو کرده است.
به گزارش جهان، این مصاحبه به دلیل پرداختن به موضوعات مهم منطقه‌ای از جمله روابط ایران و مصر، سفر مرسی به عربستان و تجدید نظر در معاهده کمپ دیوید، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و جهان داشت. 

ساعاتی پس از انتشار متن کامل این مصاحبه توسط فارس، بی‌بی‌سی عربی در یک خط خبر به نقل از یک سخنگوی مرسی که نام و نشانی از وی به میان نیاورد، این مصاحبه را تکذیب کرد. این در حالی بود که فارس فایل صوتی مصاحبه را به پیوست متن منتشر کرده بود. 

پس از این خبرسازی بی‌بی‌سی عربی، سایت رسمی خبرگزاری دولت(ایرنا) در اقدامی عجیب گوی سبقت را از رسانه‌های ضدایرانی و حامی صهیونیسم از جمله العربیه ربوده و همگام با بی‌بی‌سی درصدد تکذیب و تخطئه این مصاحبه برآمد. نکته جالب اینکه ایرنا به نقل از یک عضو ستاد مرسی - که مثل بی‌بی‌سی هیچ نام و نشانی از وی نبود - یک گام هم از اقدام رسانه‌ دولتی انگلیسی فراتر نهاده و مدعی شد که این فایل صوتی صدای مرسی نیست و محکوم شده است!

این درحالی است که به رغم گذشته بیش از 24 ساعت از انتشار مصاحبه و فایل صوتی آن، هنوز هیچ اثری از محکومیت علیه فارس دیده نمی‌شود و این ادعا که این صدا، صدای مرسی نیست، غائله‌ای بود که ایرنا آن را بنا نهاد.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز امروز گزارشی را درباره رئیس جمهور منتخب مصر تهیه کرد که در بخشی از آن به مصاحبه وی با فارس پرداخته شده است. این روزنامه آمریکایی با استناد به خبر ایرنا نوشت که "خبرگزاری رسمی ایران هم مصاحبه مرسی با فارس را تکذیب کرد".
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست هم با استناد به خبر ایرنا، مصاحبه مرسی با فارس را تکذیب کرد. 

ماجرا از اینجا جالب‌تر می‌شود که خبرگزاری دولت پس از فضاحت غیرحرفه‌ای خود، در خبری دیگر به نقل از یک سخنگوی مرسی که این بار هم اسمی از وی نبرد، نوشت که "آقای مرسی به عنوان رییس جمهوری جدید مصر تاكنون با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نداشته است. "

ایرنا در خبر دوم خود به نقل از سخنگوی مرسی تاکیده کرده است: "بیانیه منتشره ستاد انتخاباتی 'مرسی'در خصوص تكذیب گفت وگو با خبرگزاری فارس،نیز به بعد از انتخابات مربوط می‌شود."

این در حالی است که خبرگزاری فارس در مقدمه مصاحبه با محمد مرسی به صراحت تاکید کرده بود که مصاحبه، قبل از اعلام رسمی مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر انجام شده است.

خبرگزاری رسمی دولت، در حالی که با خبر دوم خود، خواسته یا ناخواسته بر مصاحبه فارس با مرسی صحه گذاشت، همچنان خبر قبلی خود مبنی بر تکذیب مصاحبه فارس با مرسی را اصلاح نکرده و اصرار ادامه انتشار آن در خروجی خود داشت.

دوگانگی و تشتت در تصمیم‌گیری‌های روسای رسانه‌های دولت این بار خود را برجسته‌تر نشان داد. توضیح این قضیه همان بس، که روزنامه عرب زبان و منطقه‌ای «الوفاق» مصاحبه فارس با مرسی را تیتر یک صفحه اول خود قرار داد.

روزنامه الوفاق زیرمجموعه موسسه فرهنگی ایران، ارگان تحت نظارت مدیرعامل خبرگزاری رسمی دولت است.

حال جای سوال است که خبرگزاری رسمی دولت با هدف دفاع از کدام منافع ملی دست به چنین اقدامی سوال‌برانگیز می‌زند که روزنامه زیرمجموعه خودش هم آن را برنمی‌تابد. 

اکنون این سوال مطرح می‌شود که وظیفه رسانه رسمی دولت همنوایی با رسانه‌های انگلیسی و صهیونیستی است یا دفاع از منافع ملی و منطقه‌ای کشورمان؟ جا دارد مسوولان ایرنا درباره تعریف خود از منافع ملی تجدید نظری جدی کنند چرا که منفعت ملی این نیست که نقل قول‌های "نادر" از ایرنا در رسانه‌های جهان، به جهت ضعف ماهوی این خبرگزاری، با جنجال‌سازی علیه فارس، اندکی افزایش یابد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
بالاخره دروغه یا راسته؟
Iran, Islamic Republic of
از خبرگزاری جوانفکر و اسلامی فر بیشتر از این انتظار نمیره
خبرگزاری ایرنا خیلی وقت ...! خودش خبر نداره
کاش تیتر تاپ الان فارس رو هم می زدید که دست همشونو رو کرد
"انتشار مصاحبه فارس با مرسی در سایت خبری تلویزیون رسمی مصر + عکس"
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13910406001151
United States
بالاخره باید یه جوری تئوری خود را که می گفتند این قیام مردم یک حرکت با حمایت آمریکا است را به همه بقوبولونند دیگه!!
Netherlands
ای کاش برادران و خواهران ما در ایرنا توجه داشتند تهمت ناروای دروغ گویی به خبرگزاری فارس زدن دیگر ماجرای دعواهای جناحی و سیاسی نیست؛ ...
ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﻔﺮﺳﺘﻴﻦ
ﭼﻴﺰﯼ ﻧﺸﺪﻩ.ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﺜﻞ ....ﻭ....... ﻫﻤﻨﻮﺍﯼ ﺑﯽ ﺑﯽ ﺳﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﻫﻢ ﺍﻳﺮﻧﺎ.ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﮐﻪ
حال و روز ایرنا دیگه مشخصه!!!