کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر نفت با هشدار به اتحادیه اروپا:

از فرصت تحریم استفاده می کنیم

احتمال تهاتر با چین و هند و فروش نفت به "یوان" و "روپیه"

6 تير 1391 ساعت 11:40

وزیر نفت با اشاره به تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران تاکید کرد: اميدواريم اروپايي‌ها عاقلي كنند و اين اتفاق نيفتد اما اگر ما از فرصت تحريم استفاده كنيم حتما منافع جمهوري اسلامي تامين خواهد شد. تحريم هم فرصت است هم تهديد. از فرصت آن استفاده مي‌كنيم.


به گزارش جهان، رستم قاسمی افزود: ما قبل از تحريم، حدود 10ميليارد دلار فرآورده وارد كشور مي‌كرديم. امروز بيش از 10ميليارد دلار فرآورده صادر مي‌كنيم. 

وی که با روزنامه شرق گفتگو می کرد، ادامه داد: اين يعني فرصت. شايد اگر آن امكانات در اختيارمان بود، امروز سراغ اين نمي‌رفتيم كه نفت‌خام‌مان را تبديل به فرآورده كنيم. اين يعني يك فرصت. تا دو سال پيش، توليد گاز ايران حدود 400ميليون متر مكعب در روز بود، امروز توليد گاز ايران به 650 ميليون متر مكعب در روز رسيده است و به زودي به حدود يك ميليارد مترمكعب در روز خواهد رسيد. ما تا ديروز وارد‌كننده عمده تجهيزات صنعت نفت بوديم، امروز به ما نمي‌دهند و خودمان مي‌سازيم. اينها استفاده از فرصت است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران همه پول خود را در قبال فروش نفت به دلار دریافت می کند، به مبادلات نفتی ایران و چین اشاره کرد و گفت: هيچ پولي فعلا با «يوان» (واحد پول چین) پرداخت نمي‌شود. البته ما علاقه‌منديم كه بخشي از پول نفت با «يوان» پرداخت شود ولي فعلا با دلار پرداخت مي‌شود. چون اگر به «يوان» پرداخت شود به نفع ماست.

وی با اعلام اینکه نفت و میعانات گازی را به قيمت روز مي‌فروشيم، در پاسخ به برخی شایعات اظهار داشت: قيمت نفت چيزي نيست كه كسي به دنبال تخفيفش باشد چون قيمت نفت مشخصا اعلام مي‌شود و همه هم از آن پيروي مي‌كنند.

قاسمی در پاسخ به سئوالی در مورد تهاتر نفت با کالا در قبال هند خاطرنشان کرد: موافق تهاتر هستيم اما با هند تا به حال تهاتري انجام نشده است. دليلش هم تاكنون دريافت ماليات بر روپيه ايران بود كه ما موافق نبوديم. اخيرا اين قانون را هندي‌ها تصويب كرده‌اند كه ما از ماليات معاف باشيم. الان در حال مذاكره هستند تا اگر كالاي مورد انتظار و مناسب كشور بر اساس نيازهايمان در هند باشد تهاتر انجام شود چون ممكن است هندي‌ها كالاهايي داشته باشند اما مورد نياز كشور نباشد. 

عضو کابینه دهم افزود: اگر كالاهايي به تشخيص وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، مورد احتياج كشور باشد، به نظرم تهاتر نفت با آن كالا هيچ مشكلي ندارد و ما مي‌توانيم راحت تهاتر كنيم. با چين هم هنوز تهاتر قطعي نشده است. هنوز هم از پول نفت تهاتري صورت نگرفته است. اما به‌دنبالش هستيم كه اين اتفاق بيفتد.

قاسمی با رد ادعای آژانس بین المللی انرژی در مورد کاهش صادرات نفت ایران، در پاسخ به سئوالی درمورد میزان نفت روی آب ایران گفت: امروز نفت خيلي زيادي روي آب نداريم. با كشتي‌هاي خودمان نفت حمل مي‌كنيم.  شركت ملي نفتكش ايران هم با توان و قدرتي كه دارد مسووليت حمل نفت به بسياري از كشورها را بر عهده دارد.


کد مطلب: 230480

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/230480/فرصت-تحریم-استفاده-می-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com