سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۱
آیت الله مصباح یزدی:

باید از دستاوردهای مکتب عاشورا و امام حسین(ع) پاسداری کنیم

ماجرای ازدواج یک شهید با دختر سیده
يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 230058
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به شخصیت اباعبدالله الحسین(ع)، از ایشان به عنوان الگو و نمونه فداکاری مطلق یاد کرد و اظهار داشت: در میان الگوهایی که از زمان حضرت آدم تا امروز از انبیاء و اولیاء و صدیقین و صالحین وجود داشتند مشکل می شود الگویی مثل سید الشهدا(ع) پیدا کرد.
باید از دستاوردهای مکتب عاشورا و امام حسین(ع) پاسداری کنیم
به گزارش جهان آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار تعدادی از پاسداران با تبریک اعیاد شعبانیه، تصریح کرد: با وجود این‌که درباره ابعاد شخصیت سید الشهدا صدها و هزاران کتاب نوشته شده، اما هنوز حق آن بزرگوار به درستی ادا نشده است، امام حسین(ع) به قدری دارای عظمت است که افکار امثال ما در مقابل آنها بسیار عاجز و ناتوان است.
 
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: ما در زندگی خود یک سری مطالب کلی را درک می‌کنیم و در مورد آن ها اطمینان داریم که از عقاید حقه هستند، اما آن گونه که باید در رفتار ما اثر نمی‌گذارد، بیشترین چیزی که در رفتار، کردار و شکل گیری شخصیت ما اثر می‌گذارد دیدن الگوهای شایسته است؛ تاثیری که دیدن الگو بر ما دارد صدها کتاب و گفتار ندارد و آن نمونه ای که همه در آن مشترک هستیم شخصیت امام خمینی(ره) است.
 
به گزارش رسا، نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار داشت: مطالبی که امام خمینی(ره) می فرمود مطالبی بود که در کتاب ها، آیات و روایات وجود داشت و شاید بارها از دیگران شنیده بودیم، اما آنچه باعث می شد آن بیان در جان و دل ما اثر بگذارد خیلی فراتر از استدلال‌ها و مطالب کلی موجود در کتاب ها بود و این حقیقتی است که آدمی به گونه‌ای آفریده شده که از عینیات بیشتر از کلی ها و امور ذهنی اثر می پذیرد و این مطلب از لحاظ علمی هم توسط روانشناسان و کارشناسان علوم تربیتی اثبات شده است.
 
وی در ادامه ابراز داشت: غیر از نعمت وجود انبیا و ائمه معصومین که از نزدیک با مردم در تماس بودند و به
نه تنها در بین شیعیان بلکه در بین سایر مسلمانان و حتی غیر مسلمانان نیز تاثیر زیادی از این بزگوار گرفتند. به عنوان مثال گاندی رهبر فقید هندوستان اعتراف می کند که از حضرت سید الشهدا(ع) الگو گرفته تا بتواند آن نهضت را به پا کند
سؤالات مردم پاسخ می دادند و شبهه‌هایی را برطرف و یا مشکلات مردم را رفع می کردند، وجود عینی امام(ره) نعمت بزرگی بود که مردم از رفتارشان و نمودهای عینی ایشان استفاده می کردند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی همچنین تصریح کرد: نقش مهم‌تری که انبیا بعد از رسالت‌شان و رساندن کلام وحی دنبال می کردند تربیت افراد و الگوهایی برای جامعه بود، در میان الگوهایی که از زمان حضرت آدم تا امروز از انبیا و اولیا و صدیقین و صالحین وجود داشتند مشکل می شود الگویی مثل سید الشهدا(ع) پیدا کرد، چرا که آن حضرت در کنار موعظه و تفسیر آیات و روایات قرآن که اینگونه برخوردها با ذهن مردم سر و کار داشت، الگویی بودند از لحاظ آنچه با روح و جان مردم سرو کار داشت و آن رفتار حضرت بود.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه افزود: البته زندگی سیدالشهدا(ع) منحصر در همان ده روز محرم نبود، بلکه مدت 20 سال آن حضرت در مدینه زندگی می‌کردند و با رفتار خود به تربیت مردم مشغول بودند، به هر حال مجموع این دوران که هر روزش مثل خورشیدی در تاریخ می درخشد بهترین الگو برای انسان سازی است و هیچ الگویی نمی‌توان ارائه داد تا مثل فداکاری های سید الشهدا(ع) در جان و دل مردم اثر کند و تا قیامت هر روز آثار جدیدی ارائه کند.
 
وی همچنین با اشاره به تاثیر پذیری مردم دیگر نقاط دنیا اظهار داشت: نه تنها در بین شیعیان بلکه در بین سایر مسلمانان و حتی غیر مسلمانان نیز تاثیر زیادی از این بزگوار گرفتند. به عنوان مثال گاندی رهبر فقید هندوستان اعتراف می کند که از حضرت سید الشهدا(ع) الگو گرفته تا بتواند آن نهضت را به پا کند و حتی کار به جایی رسیده در هندوستان یک روز به نام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نامگذاری شده است که در آن روز برای آن حضرت عزاداری می کنند.
 
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: در زمان ما از اوایلی که این نهضت شروع شد امام خمینی(ره) یاد سید الشهدا(ع) را احیاء و در این باره سفارش نیز می‌کردند و همچنین آن جمله معروف را فرموده بودند« ما هرچه داریم به برکت سید
امام خمینی(ره) یاد سید الشهدا(ع) را احیاء و در این باره سفارش نیز می‌کردند و همچنین آن جمله معروف را فرموده بودند« ما هرچه داریم به برکت سید الشهدا است و این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»
الشهدا است و این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، این را کسی می گفت که وقتی صحبت می کرد سیاستمداران عالم بر روی کلمه به کلمه صحبت‌های او حساب باز می کردند.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: در بین همه نعمت ها، نعمت الگوی سید الشهدا(ع) برای ما چه وظیفه ای ایجاد می کند؟ سید الشهدا(ع) یک نمونه الگوی فداکاری مطلق است یعنی به تمام معنا همه چیزش را در راه خدا داد و کسی را مثل او در بین انبیا و اولیا سراغ نداریم و این مرتبه از فداکاری مخصوص آن حضرت است.
 
وی در تبیین وظایف نسبت به آن بزرگوار اظهار داشت: یک وظیفه برای مردم آن زمان بود که حضرت را یاری کنند و او را تنها نگذارند. حال کسانی موفق شدند و برخی موفق نشدند و به یاری حضرت نشتافتند. ما هم وظیفه ای داریم و یکی از وظایف حفظ و پاسداری از دستاوردهای آن حضرت است.
 
آیت الله مصباح یزدی افزود: وظیفه دیگر ما این است که شکر وجود سید الشهدا(ع) را به عنوان یک الگو به جا بیاوریم و این وظیفه خیلی لطیف تر و دقیق‌تر است، یعنی باید کاری بکنیم تا الگویی باشیم برای دیگران؛ این وظیفه خاصی است برای کسانی که معرفت و درک آن را داشته باشند.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه ابراز داشت: ما امام حسین(ع) را از همین مراسماتی که پدران ما بپا و در آن یاد حضرت را زنده کردند می شناسیم، پس باید از این نعمت خوب فداکاری کردن را یاد بگیریم و ثانیا سعی کنیم رفتار ما به گونه‌ای باشد تا نسل آینده از ما یاد بگیرد.
 
وی همچنین اظهار داشت: حقا باید اعتراف کرد در طول تاریخ مردمی با این اخلاص کم سراغ داریم که از الگویی مثل حضرت امام خمینی(ره) قدردانی کرده باشند،‌ خود امام هم فرمود مردم ما از همه مسلمانان گذشته بهترند و باید گفت روی هم رفته امت ما امت بسیار قدردان، شکرگذار، فداکار و با اخلاص بوده و هست.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان داشت: نمونه هایی در جبهه های ما اتفاق افتاد که در طول تاریخ اسلام بی نظیر
وقتی امام خمینی(ره) فرمود رهبر ما آن نوجوان 13 ساله است همین را می خواست بگوید که یک نوجوان می تواند برای پیرمردها الگو شود
بود، من در زمان کودکی مطلبی خواندم در مورد حنظله غسیل الملائکه و داستان خیلی عجیبی به نظر می‌رسید، چرا که حنظله جوانی بود که روز اول بعد از ازدواج و شب زفافش، خود را به جبهه احد رسانید و شهید شد، پیغمبر(ص) نیز فرمود می‌بینم که ملائکه حنظله را با آب بهشتی غسل می دهند. ما در زمان جنگ و جبهه خودمان حنظله هایی را مشاهده کردیم که نام حنظله غسیل الملائکه را به فراموشی سپردند.
 
آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: برخی از آنها از همین طلاب حوزه علمیه بودند که در جبهه ها به درجه رفیع شهادت می رسیدند، یکی از آن عزیزان که همگی او را می شناسند شهید ردانی پور بود، ایشان وقتی درجبهه مجروح و به بیمارستان منتقل شد همین که توانست بپا خیزد و راه برود با عصا به جبهه رفت و وقتی در اواخر عمر شریفش احساس کرد به شهادت نزدیک می شود با توجه به این‌که آرزو داشت با دختر سیده‌ای ازدواج کند تا با حضرت زهرا(س) محرم شود سه روز مانده به شهادتش برگشت و با شرایط نا بسامان مالی توانست مبلغ ده هزار تومان و با یک دختر سیده‌ای ازدواج کند و پس از دو روز هم به شهادت رسید. آنها فداکاری را از سید الشهدا خوب یاد گرفته بودند و به دیگران نیز آموختند.
 
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به دیگر وظایف نسل حاضر تاکید کرد: ما یک وظیفه‌ دیگری که نسبت به اینها داریم این است این داستان‌ها را زنده نگه داریم و بدانیم اثر این داستان‌ها از هر چیزی سازنده‌تر است.
 
وی ابراز داشت: وقتی امام خمینی(ره) فرمود رهبر ما آن نوجوان 13 ساله است همین را می خواست بگوید که یک نوجوان می تواند برای پیرمردها الگو شود چرا که آنها وقتی فهمیدند با رفتار، مال و یا جان و خون‌شان به درد اسلام می خورند سخاوتمندانه و افتخار آمیز این کار را کردند، من نمی دانم که در کجای
در بین همین افراد کوچه و بازار که شاید از لحاظ ظاهر خیلی رضایت بخش هم نباشند اگر درست تربیت شوند و الگوهای صحیحی به آنها ارائه شود نوابغی می شوند که صفحه تاریخ را نورانی می کنند
تاریخ و جنگ‌های دنیا چنین رفتاری پیدا می شود؟
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: اینها کسانی بودند که در مکتب سید الشهدا(ع) پرورانده شدند و ما باید این الگوهای رفتاری را برای نسل آینده حفظ کنیم و در هر پست و مقامی که هستیم آنچنان خالص برای خدا باشیم که گویی در خط مقدم جبهه ها هستیم. آنها مگر به دنبال تشویق مردم و جایزه بودند؟ همه چیزشان را برای معشوق خود داده بودند و بالاترین آرزوی‌شان این بود موقع شهادت سرشان در دامان سید الشهدا(ع) باشد.
 
وی همچنین افزود: ما امروز هم از این نوع نیروها داریم، اما ارائه این الگوها عامل موثری در جهت پرورش این استعدادها است، این استعداد ها در زمان شاه هم بود اما زمینه رشد این ها نبود اما الان استعداد هست و زمینه رشد آنها نیز وجود دارد و این وظیفه ما است که با ارائه این الگوها استعدادها را پرورش دهیم.
 
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: در بین همین افراد کوچه و بازار که شاید از لحاظ ظاهر خیلی رضایت بخش هم نباشند اگر درست تربیت شوند و الگوهای صحیحی به آنها ارائه شود نوابغی می شوند که صفحه تاریخ را نورانی می کنند.
 
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان اظهار داشت: قصد من این بود در روز میلاد امام حسین(ع) اشاره‌ای کنم به یک بعد از برکات سید الشهدا(ع) و آن این است که الگویی ارائه داد برای فداکاری در راه خدا. در همین دنیا هم هر کسی که بخواهد به حق برسد باید این چنین فداکاری کند.
 
وی یادآور شد: همچنین باید کسانی را که این الگو را برای ما در طول این 1400 سال حفظ کردند یاد و برای آنها دعا کنیم و طلب مغفرت نماییم و بیش از همه درباره امام خمینی(ره) دعا کنیم، حقیقتا ایشان ما را با سید الشهدا(ع) آشنا کرد. هر چند که گریه می کردیم و عزاداری داشتیم و روضه می‌خواندیم اما این معرفتی که در سایه رفتار امام نسبت به اسلام و ائمه و مخصوصا سید الشهدا(ع) پیدا شد از برکت رفتار ایشان و بعد از آن از برکات وجود شایسته رهبر معظم انقلاب است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شاید مهمترین بخش از سخنان اباعبدالله درروز عاشورا خطاب به لشکریان ستمگر عمر سعد این باشد که: "قد انخزلت عطیاتکم من الحرام و ملئت بطونکم من الحرام فطبع الله على قلوبکم" یعنی چون شکمهای شما ازمال حرام پرشده است، به جنگ با من آمده اید.
ای عزیزان هموطن اگر ذره ای در زندگی ما مال حرام ( رشوه ، باندبازی، پارتی بازی، زیراب زنی، گرانفروشی ، ربا و حیله ) باشد ما هم تیری را به قلب حسین ابن علی (ع) پرتاب کرده ایم