جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

عبدالله از این 4 نفر می ترسید

شنبه ۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۳
کد مطلب: 229993
یک روزنامه لبنانی با اشاره به انتخاب سریع سلمان بن عبدالعزیز از سوی پادشاه عربستان به عنوان جانشین نایف بن عبدالعزیز که بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت، به تشریح دلایل این موضوع پرداخته است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، روزنامه الاخبار در مطلبی با عنوان "دلایل انتخاب شتابزده سلمان بن عبدالعزیز" آورده است : به نظر می رسد اختلافاتی که در جریان انتخاب ولیعهدی نایف بن عبدالعزیز در سال گذشته به جای سلطان بن عبدالعزیز رخ داده بود علت اصلی انتخاب سریع سلمان بن عبدالعزیز از سوی ملک عبدالله بوده است.
 
این روزنامه می نویسد: مجتهد، فردی که اسرار پشت پرده خاندان سعودی را برملا می کند در این باره گفته است که در جریان نشست هیئت بیعت در سال گذشته برای انتخاب نایف بن عبدالعزیز اختلافات بالا گرفته بود و ملک عبدالله به سختی توانست آن را مهار کند.
 
روزنامه مذکور به نقل از مجتهد می افزاید: ملک عبدالله به سرعت سلمان بن عبدالعزیز را انتخاب کرد، زیرا نگران بود این باره نتواند اوضاع را تحت کنترل خود درآورد.
 
مجتهد درباره جزئیات ماجرا می گوید: پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز، ملک عبدالله فقط از چهار نفر از شاهزادگان یعنی مشعل، متعب، عبدالرحمن و طلال نگران بود، زیرا بقیه کسانی که از نایف بزرگتر بودند اعتراضی نداشتند.
 
وی بیان کرد: پس از اعلام مرگ سلطان بن عبدالعزیز، ملک عبدالله دو تماس دریافت کرد؛ اولین تماس از جانب مشعل بود که متعهد شده بود با هر که ملک عبدالله انتخاب کند دست بیعت خواهد داد.
 
اما تماس دوم از جانب اطلاعات دربار بود با این مضمون که عبدالرحمن و طلال طرحهایی برای وادار کردن پادشاه  در انتخاب ولیعهد در سر دارند.
 
در روز بعد هنگامی که مشعل با وی تماس گرفت از تلاشهای عبدالرحمن و طلال برای راضی کردن خبر داد از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کرد.
 
مجتهد می افزاید: در فاصله بین مرگ سلطان و برپایی نشست هیئت بیعت، عبدالرحمن و طلال هماهنگی برای تحرکات خود در داخل هیئت بیعت به عمل آوردند ملک عبدالله از این موضوع آگاه و از برادران همپیمان خود خواست که با بیعت با نایف، راه را بر آنها بربندند.
 
در روز برپایی نشست هیئت بیعت ملک عبدالله رو کرد به اعضای هیئت بیعت و گفت: من نایف را به عنوان ولیعهد برگزیده ام نظر شما چیست؟ لحظه ای سکوت حاکم شد و کسانی که ملک عبدالله قبلا با آنها توافق کرده بود سخنی نگفتند، اما عبدالرحمن زبان به سخن گشود.
 
وی گفت: بنابر وصیت ملک عبدالعزیز فرد مسن تر باید پادشاه باشد مگر اینکه بزرگان به نفع کوچکترها کنار بروند و ترتیب صحیح پس از سلطان، عبدالرحمن، متعب، طلال و ترکی است و اگر این افراد صرف نظر کنند آنگاه نوبت نایف می رسد و تا کنون چنین موضوعی نبوده است.
 
هنگامی که عبدالرحمن متوجه می شود که اکثریت از قبل با ملک عبدالله همدستی کرده اند و از نایف حمایت می کنند. طلال از ملک عبدالله می خواهد که اجازه سخن گفتن به وی بدهد، اما ملک عبدالله که از نیات طلال آگاه است فورا پاسخ می دهد ساکت باشید.
 
در این اوضاع ترکی و سلمان با نایف بیعت می کنند و به دنبال آن شاهزادگان کوچکتر از نایف نیز با اشاره ملک عبدالله با نایف بیعت می کنند بدین ترتیب اجازه سخن به طلال داده نمی شود.
 
در ادامه نایف به سوی پادشاه می رود وضمن بوسه زنی بر دستان وی از اعتمادی که ملک عبدالله به وی کرده است تشکر می کند.نایف به سوی عبدالرحمن برای گرفتن بیعت می رود که عبدالرحمن خطاب به وی می گوید: از من دور شو و با خشم جلسه را ترک می کند و طلال نیز رفتار مشابهی می کند.
 
مجتهد می افزاید: این حوادث درسی برای ملک عبدالله شد که سریعا سلمان را انتخاب کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لعن علی عدوک یا الله
آل سعود علی الخصوص عبدا...