جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نگرانی نسبت به آغاز جنگ داخلی در لبنان

پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 229624
بحران های امنیتی و سیاسی در لبنان طی چند روز اخیر، شكل شدیدتری به خود گرفته؛ تا حدی كه به اعتقاد برخی امكان شروع جنگ داخلی در این كشور دور از ذهن نیست.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، این حوادث در حالی پیش آمده است كه اختلافات طایفه ای و مذهبی از سوی جریان های مختلف در حال افزایش است و به كارگیری سلاح و مقابله با ارتش، از شمال لبنان به سوی جنوب این كشور در حال سرایت است.
 
بویژه اینكه حوادث امنیتی شمال لبنان و اردوگاه 'نهرالبارد' به اردوگاه
 
'عین الحلوه' در نزدیكی شهر جنوبی صیدا كشیده شد و برخی سعی دارند كه ارتش را به جنگی جدید با فلسطینیان اردوگاه نشین وارد كنند.
 
** بحران اجتماعی كمبود برق
 
از سوی دیگر كشور لبنان كه سالهاست از بیماری مزمن كمبود برق و نبود زیرساخت های لازم برای تولید انرژی رنج می برد، همزمان با آغاز فصل گرما از مشكل قطعی برق 18 تا 22 ساعت در روز رنج می برد؛ امری كه بحران اجتماعی را در این كشور ایجاد كرده است.
 
این روزها همزمان با بالا گرفتن بحران امنیتی در لبنان، بحران كمبود برق نیز به مشكل دولتمردان این كشور اضافه شده و به دنبال قطعی چهار روزه برق در اكثر نقاط كشور، در اكثر خیابان‌های پایتخت و سایر شهرها مردم به خیابانها ریخته اند.
 
جوانان در نقاط مختلف با آتش زدن لاستیك های فرسوده و بستن راههای اصلی اعتراض خود را به قطعی برق در كشور بویژه نقاط محروم نشان می دهند و ارتش نیز به علت تعداد بالای معترضان، از رفع كامل این مشكل ناتوان مانده است.
 
در بسیاری از مناطق لبنان بویژه ضاحیه جنوبی شهر بیروت كه از مناطق پرجمعیت شیعه نشین به شمار می رود، بعضا روزانه تنها دو ساعت برق دولتی داشته و این در حالی است كه بخش های مسیحی و سنی نشین بیروت به بهانه وجود ادارات و شركت ها، مابین 21 تا 24 ساعت از برق دولتی بهرمند هستند.
 
شب گذشته نیز اكثر مناطق لبنان در تاریكی فرو رفت چرا كه تعدادی از نیروگاه های برق كشور به دلایل مختلف از كار افتاد؛ برخی این موضوع را ناشی از بالا رفتن درجه حرارت نیروگاه و برخی دیگر اعتصاب كارگران شركت برق را عامل اصلی این قطعی گسترده برق می دانند.
 
نیروهای ارتش لبنان بلافاصله در پی قطعی گسترده برق با حضور در خیابان ها و گشت زنی، سعی در آرامش اوضاع و جلوگیری از راه بندان توسط مردم داشتند.
 
** بسته شدن راه فرودگاه
 
خانواده های 11 لبنانی ربوده شده نیز كه یك ماهی است از ربایش عزیزانشان توسط مخالفان نظام سوریه در مسیر بازگشت از زیارت امام رضا (ع) می گذرد، بعد از ظهر دوشنبه در اعتراض به اهمال مسئولین لبنانی در خصوص این مساله، در بزرگراه اصلی منتهی به فرودگاه بیروت اقدام به تظاهراتی خودجوش كردند كه این امر باعث ایجاد ترافیكی سنگین شد به نحوی كه در چند ساعت متوالی، مسافرانی كه قصد سفر از طریق فرودگاه داشتند، مجبور شدند كه با بارهای خود پای پیاده رهسپار فرودگاه شوند.
 
** آشوب در اردوگاههای فلسطینی
 
همزمان با این حوادث، ارتش در منطقه ای دیگر مشغول درگیری با فلسطینیان ساكن در اردوگاه نهرالبارد بود كه این امر درگیری های سال 2007 میلادی میان ارتش و فلسطینیان را یادآوری می كرد؛ درگیری هایی كه بیش از 400 كشته و هزاران زخمی برجای گذاشت.
 
به نظر می رسد كه اینگونه درگیری ها با هدف ممانعت از انجام وظیفه ارتش در حفظ امنیت مناطق شمالی لبنان صورت می گیرد چرا كه اخیرا نیز درگیری هایی با پیش زمینه طایفه ای و مذهبی و مرتبط با حوادث سوریه در طرابلس اتفاق افتاد كه ارتش در این درگیری ها نیز مجبور به دخالت شد.
 
در درگیری های طرابلس یكی از طرف های درگیر، در پی ایجاد منطقه ای حایل در مرزهای شمالی لبنان با سوریه بود، تا بدین وسیله عبور و مرور عناصر مسلح و قاچاق سلاح برای مخالفان نظام سوریه و دیگر گروه های مسلح تروریست، تسهیل شود.
 
درگیری های اردوگاه نهرالبارد پس از تجمع جوانان در پی كشته شدن چند روز پیش چهار تن و زخمی شدن 10 تن از ساكنان این اردوگاه آغاز شد؛ این جوانان در حین تجمع اقدام به پرتاب سنگ به طرف نیروهای ارتش كردند و برخی با سوء استفاده از این موقعیت، یك خودرو نظامی را به آتش كشیده و به روی نیروهای ارتش تیراندازی كردند و باعث زخمی شدن سه تن از این نیروها شدند.
 
در نهایت نیز نیروهای ارتش مجبور به گشودن آتش به روی اردوگاه نشینان فلسطینی شدند كه در پی آن دو تن كشته و 20 تن زخمی شدند كه حال دو نفر از زخمی ها وخیم گزارش شده است.
 
جریان های سلفی در این اردوگاه سعی در انتقال این تنش ها به دیگر اردوگاه فلسطینی نشین در جنوب لبنان به نام ' عین الحلوه' داشتند كه در این اردوگاه نیز حوادث مشابهی از قبیل پرتاب سنگ به سوی پایگاه های ارتش لبنان روی داد و در نهایت طی درگیری مسلحانه یكی از فلسطینیان كشته و تعدادی از آنها زخمی شدند.
 
** شیخ سلفی و دمیدن در آتش فتنه در جنوب
 
شیخ 'احمد الاسیر' كه یكی از رهبران جنجالی سلفی در صیدا به شمار می رود، یكشنبه گذشته با برگزاری تظاهراتی در این شهر در حمایت از مخالفان نظام سوریه، مقدمات اینگونه حركت ها و درگیری ها را فراهم كرده بود.
 
در این تظاهرات كه جریان های سلفی مخالف نظام سوریه حضور داشتند، افراد عكس هایی را از 'بشار اسد' رییس جمهور سوریه، 'ماهر اسد' برادر بشار، 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهور روسیه و 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه، در دست داشتند و سپس این عكس ها توسط آنها به آتش كشیده شد.
 
الاسیر در این تظاهرات سخنانی را كه بیشتر آنها در راستای تحریك طوایف و مذاهب بود، ایراد و با هجوم به حزب الله و سلاح مقاومت تهدید كرد كه اگر سلاح حزب الله به ارتش لبنان تسلیم نشود و عناصر این حزب به حمایت از نظام سوریه ادامه دهند، جریان های سلفی ساكت نخواهند ماند.
 
در مناطق مرزی شمال كشور نیز برخی گروه های مسلح لبنانی، مواضع ارتش سوریه را در مناطق 'عرموطه' و 'ناعوره' را با استفاده از مسلسل و خمپاره هدف قرار دادند كه نیروهای ارتش سوریه نیز مجبور به پاسخ به این حمله شدند.
 
** وساطت بی فایده محمود عباس
 
ظاهرا این درگیری ها تلفاتی از این گروه های مسلح در برنداشته است؛ مقامات اطلاعاتی سوریه دایما تاكید می كنند كه به شكل روزانه از خاك لبنان به مواضع ارتش این كشور حمله هایی صورت می گیرد.
 
در پی بالاگرفتن تنش میان ارتش لبنان و اردوگاه های فلسطینی نشین در این كشور، 'محمود عباس' رییس تشكیلات خودگردان فلسطین، تماسی تلفنی با 'میشل سلیمان' رییس جمهوری لبنان برقرار كرد و دو طرف طی گفتگویی نسبت به حوادث اخیر و راه های پایان بخشیدن به آن، به رایزنی پرداختند.
 
در همین راستا، ژنرال 'عماد قهوجی' فرمانده ارتش لبنان به مسببان اینگونه حوادث هشدار داده و گفته است كه ما به هیچ وجه و به هیچ جریانی اجازه نخواهیم داد كه با ایجاد اینگونه تنش ها، ارتش را از ماموریت و وظایف اصلی خود منحرف سازد.
 
** اتفاقات از پیش طراحی شده
 
در پی وقوع برخی حوادث امنیتی در اردوگاه های فلسطینی نشین در لبنان، رییس مجلس این كشور گفت: چندین هفته پیش از وقوع حوادث اخیر امنیتی در اردوگاه های فلسطینی نشین، اطلاعاتی در خصوص برنامه ریزی برای به آشوب كشیدن اردوگاه ها به دست ما رسیده بود.
 
'نبیه بری' رییس مجلس لبنان در روز چهارشنبه در گفت و گو با رسانه ها گفت: این حوادث و همچنین هدف قرار دادن نیروهای ارتش بسیار نگران كننده بوده و به نظر می رسد كه طرحی وجود دارد كه اردوگاه ها را به سوی فتنه ای بیهوده بكشانند.
 
وی افزود: گفت و گوهای ملی فرصت بسیار مناسبی است كه لبنان از این گونه خطرهای بزرگ حفظ شود و امید داریم كه این بار این گفت و گوها بر خلاف دفعات گذشته، موفق باشد.
 
بری با تاكید بر اینكه این نشستها جای مناسبی برای تغییر دولت نیست، ادامه داد: لازم است به مسایل اصلی از جمله استراتژی های دفاعی كه مساله نفت و تمامیت ارضی و آبهای ملی را نیز در بر می گیرد، پرداخت و این نشست به هیچ وجه به خلع سلاح حزب الله ارتباطی ندارد.
 
** سیاسیونی كه مردم را به راه بندان تشویق می كنند
 
در همین راستا 'میشل عون' رییس جریان آزاد ملی لبنان نیز در این خصوص گفت: حوادث امنیتی اخیر كه از شمال تا جنوب ، همچنین بیروت را در برگرفته، امری تصادفی نبوده و برخی جریان های سیاسی داخلی در آن مشاركت داشتند.
 
وی تاكید كرد: هدف از این امور ایجاد نگرانی و آشوب در لبنان بوده و لازم است كه در این خصوص همه هوشیاری خود را حفظ كنند.
 
عون با اشاره به برخی راه بندان ها و آشوب ها در پی قطعی برق در مناطق مختلف لبنان گفت: سیاسیونی كه مردم را به راه بندان تشویق می كنند، همان هایی هستند كه بودجه و اموال سازمان برق لبنان را قطع كرده و جلو اجرای طرح ها در این خصوص را می گیرند.
 
یك مسئول حزب الله نیز طی گفت وگویی با شماره روز چهارشنبه روزنامه لبنانی 'اللواء' گفت: آمریكا بیشترین فایده را از درهم ریخته شدن اوضاع امنیتی در لبنان و سوریه می برد و با تمام وسایل سعی دارد كه نیروهای مقاومت را در منطقه مورد هدف قرار دهد.
 
وی ادامه داد: بسیار جای شگفتی است كه اینگونه حوادث تنها پس از سفر مسئولان آمریكایی به لبنان اتفاق می افتد.
 
** سازماندهی تشكیلات القاعده در این كشور آغاز شد
 
از سوی دیگر روزنامه الاخبار نوشت: عملیات جذب نیرو از سوی شبكه تروریستی القاعده در این كشور با سرعت زیادی در جریان است و تاكنون افراد زیادی جذب گروههای سلفی شده اند.
 
شبكه القاعده نیروهای خود را با هدف جنگ با ارتش لبنان و سوریه در اردوگاه عین الحلوه آموزش می دهد و آنها را سازمان دهی می كنند.
 
به نوشته این نشریه، به دنبال عملیات های اخیر امنیتی علیه ارتش در برخی نقاط كشور پیش بینی می شود پایگاههای ارتش در مناطق شمالی با هدف عقب نشینی ارتش از این مناطق یا كاهش نفوذ آن، مورد هدف حملات نیروهای سلفی وابسته به القاعده قرار بگیرند.
 
این روزنامه پیرامون فعالیت مجدد گروه سلفی 'فتح الاسلام' وابسته به القاعده در لبنان نوشت: این گروه دو باره به صورت مخفی نیروهای خود را در لبنان سازماندهی می كند.
 
الاخبار با اشاره به انتقال برخی از نیروهای سلفی لبنان به سوریه ادامه داد: انتقال این گروهها به سوریه، به صورت نهایی انجام نگرفته است بلكه این حركت تنها در چارچوب عملیات تاكتیكی بوده و رهبران این گروه تحت عنوان 'جهاد برای یاری اهل سنت' به سازمان دهی نیروهای خود پرداخته اند و برخی نیز به صفوف مخالفان نظام سوریه پیوسته اند.
 
** اعزام نیرو برای جنگ با ارتش لبنان و سوریه
 
'هیثم ش'، كه دو ماه پیش از اردوگاه 'عین الحلوه' لبنان به سوریه فرار كرده بود، دو باره به لبنان بازگشته است ولی دیگر فرماندهان سلفی همچنان در سوریه مشغول آموزش نظامی و فرهنگی گروههای مسلح ضد نظام سوریه هستند.
 
فرد مذكور اینك فرماندهی فكری و فرهنگی باقی مانده های گروههای اسلامی متعصب وابسته به القاعده مانند فتح الاسلام و نیروهای 'عبدالله عزام 'و نیز جذب نیرو و سازمان دهی آنها را بر عهده دارد.
 
گروههای سلفی در لبنان از سوی سازمان القاعده به منظور تجدید ساختار نظامی برخی گروههای وابسته به القاعده جذب شده اند.
 
روزنامه السفیر لبنان نیز با اشاره به تحرك نیروهای سلفی طرابلس واقع در شمال لبنان تأكید كرد: این نیروها، ضمن پیوستن به گروههای شورشی علیه نظام سوریه در لبنان، به صورت دست جمعی برای جنگ با نظام سوریه، به سوی این كشور به حركت درآمده اند.
 
همزمان با شدت گرفتن درگیری ها در مناطق 'قصیر' و'زبدانی' سوریه، پیش بینی می شود شماری از معارضین سوریه به سوی مناطق شمالی لبنان فرار كنند و در این مناطق آزادانه علیه نظام سوریه فعالیت كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *