جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مواظب جشن تولد خود باشيد

پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 228465
پژوهش‌هاي جديد نشان‌دهنده افزايش مرگ و مير افراد در سالروز تولدشان بيش از هر زمان ديگري است.

 

به گزارش جهان به نقل از ايسنا، پژوهشهاي جديد دانشمندان سوئيسي نشان مي‌دهد امكان مرگ افراد در سالروز تولدشان 14 درصد بيشتر از زمان‌هاي ديگر است.

در اين پژوهش محققان 2.4 ميليون مرگ را طي يك بازه زماني 40 ساله تحليل كرده و بر اساس نتايج به دست‌آمده از يك داده وسيع، پي به افزايش 13.8 درصدي مرگ‌ها در سالروز تولد در مقايسه با هر زمان ديگري بردند.

اين خطر با افزايش سن و بالا رفتن ارقام تا 18 درصد براي افراد بالاي 60 سال همراه است.

آمار مرگ در سالروز تولد براي افراد بيمار نشان‌دهنده افزايش 18.6 درصدي خطر مرگ ناشي از بيماري قلبي عروقي شامل حملات قلبي و همچنين افزايش 21.5 درصدي خطر بروز سكته‌هاي مغزي در چنين روزي است.

همچنين ارقام موجود از افزايش 10.8 درصدي مرگ افراد مبتلا به سرطان حكايت دارد.

در اين ميان افزايش 34.9 درصدي خودكشي‌ها در بين مردان و افزايش 28.5 درصدي مرگ‌هاي ناشي از تصادف نيز حائز اهميت بود.

همچنين آمار نشان‌دهنده افزايش 44 درصدي سقوط‌هاي مرگبار در روز تولد است.

ديدگاه محققان در خصوص توضيح مرگ افراد در روز تولدشان متفاوت است. گروهي از آن‌‌ها كه حامي «نظريه تعويق» هستند، بر اين باورند افراد بيمار در مرحله بحراني تا سالروز تولد خود دوام مي‌آورند؛ اما گروه ديگر مدعي‌اند فرضيه تعويق توسط يافته‌هاي آن‌ها تاييد نمي‌شود. همچنين «نظريه سالروز» بيان‌كننده نقش روز تولد در افزايش احتمال مرگ است.

دانشمندان معتقدند كه «استرس» نقش مهمي را در مرگ‌هاي سالروز تولد ايفا كرده و مرگ و مير «واكنش سالروز» بيشتر تحت عنوان «افسردگي روز تولد» شناخته شده است.

نتايج اين پژوهش در مجله Annals of Epidemiology انتشار يافته است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *