جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نخستین گام‌ برای ساخت زیردریایی "اتمی"

سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 228134
معاون فنی نیروی دریایی ارتش از انجام اولین مراحل برای طراحی و ساخت سامانه های رانش زیردریایی های اتمی در ایران خبر داد.
به گزارش جهان، امیر دریادار عباس زمینی معاون فنی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار فارس، با اشاره به توان این نیرو در طراحی و ساخت زیردریایی های سبک و نیمه سنگین و نیز تعمیر و نگهداری زیردریایی های سنگین، اظهار داشت: زیردریایی‌ها از لحاظ سیستم رانش به دو نوع دیزلی و اتمی تقسیم می شوند که برای ساخت زیردریایی دیزلی با وزن حدود ۴ هزار تن، ۸میلیون نفر-ساعت و ۴۵۰ هزار قطعه بکار گرفته می شود.

معاون فنی نیروی دریایی ارتش همچنین با اشاره به برنامه ریزی این نیرو برای دستیابی به زیردریایی های فوق سنگین اتمی اظهار داشت: زمانی که ما صاحب فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای هستیم پس می‌توانیم ساخت سامانه رانش زیردریایی اتمی را هم در دستور کار قرار بدهیم.

امیر زمینی با بیان اینکه الان در مراحل اولیه ساخت زیردریایی های اتمی قرار داریم، ادامه داد: با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه مرتبط با آن پیدا خواهیم کرد، امیدوارم در آینده شاهد بکارگیری نسل زیردریایی‌های اتمی در نیروی دریایی ارتش باشیم.

امیر زمینی تاکید کرد: قطعا هر کشوری این حق را دارد که از فناوری صلح آمیز اتمی از جمله در سامانه رانش شناورهایش استفاده کند.

وی با اشاره به سخن فرمانده معظم کل قوا مبنی براینکه "ما اهل حضور در تمام آب‌های آزاد دنیا هستیم، اهل تجاوز نیستیم ولی اگر کسی هم به ما تجاوز کرد از خود دفاع خواهیم کرد"، گفت: برای تداوم این حضور در نقاط مختلف جهان، ما نیازمند یک سامانه رانش و شناوری با پایداری بسیار بالا و شعاع عملیاتی گسترده هستیم و برای همین منظور این سامانه رانش(اتمی) می‌تواند خیلی به ما کمک کند تا در تحقق دست بلند و شعاع عملیاتی بسیار دوربر موفق باشیم اگرچه همین امروز هم با همین زیردریایی‌های موجود، قادر به انجام این کار هستیم.

معاون فنی نیروی دریای ارتش خاطرنشان کرد: برای ساخت زیردریایی های سنگین اتمی با وزن حدودا ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن، ۱۲میلیون نفر - ساعت و یک میلیون قطعه به کار رفته می‌شود.

مشروح گفتگوی تفصیلی گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس با معاون فنی نیروی دریایی ارتش که در آن به مباحث مفصلی از توان زیر سطحی های ایرانی پرداخته شده، در آینده منتشر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *