پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

دستور امام(ره) به صداوسیما درباره سروش

سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب: 226923
علي معلم گفت: امام خميني گفته بودند سروش اجازه تفسير مثنوي را ندارد؛ چرا كه حرف ها را تحريف مي كند و...
به گزارش جهان،‌ علي معلم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»، خاطره اي پيرامون امام خميني (ره) مطرح كرد و گفت: در اوايل انقلاب سروش در صداو سيما شرح مثنوي مي گفت.
 
وي ادامه داد: در سفري كه با برخي اعضاي فرهنگ به شهر ديشاپور در نزديكي تپه چوگان رفته بوديم، سروش در حياط با ناراحتي ايستاده بود و با آب بازي مي كرد و به من با گلايه گفت: ديدي نتوانستند من را تحمل كنند؟
 
معلم خاطرنشان كرد: من ابتدا متوجه منظور سروش نشدم و به او گفتم بي مهري يكي از غرامت هايي است كه اهل كرامت بايد پراخت كنند كه سروش با ناراحتي به من گفت كه نه منظورم اين اتفاق اخير است.
 
اين شاعر انقلابي ادامه داد: منظور سروش فرمايش امام خميني(ره) بود كه اعلام كرده بودند سروش اجازه شرح تفسير مثنوي را ندارد؛ چرا كه حرف ها را تحريف مي كند و اعتقاداتي را رواج مي دهد كه نه مولانا آن حرف ها را زده و نه هيچ مولاناي ديگري.
 
وي گفت: من خودم را به نفهمي و عجمي زدم و براي اينكه غير مستقيم به سروش بفهمانم مردم خواسته بودند كه امام خميني(ره) چنين دستوري بدهد، ماجراي تفسير سوره حمد امام خميني(ره) را طرح كردم.
 
علي معلم ادامه داد: به سروش گفتم چه جاي گلايه وقتي امام خميني(ره) هم تفسير سوره حمد كردند، عده اي با امام مخالفت كردند و گفتند سطح تفسير از درك مردم بالاتر است و امام را از اين كار منع كردند.
 
رئيس فرهنگستان هنر خاطرنشان كرد: سروش با عصبانيت به من گفت كه مردم با من مخالفت كردند؟بنده هم خودم را به آن راه زدم و گفتم وقتي مردم با تفسير امام مخالفت كردند، لابد با شرح مثنوي گفتن شما هم مخالفند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *