جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

روسیه:انتقاد از "اخاذی علنی" آمریکا

پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 226218
سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: تحریم های یکجانبه زیادی را که آمریکا به بهانه نگرانی از برنامه اتمی ایران اعمال کرده، به رسمیت نمی شناسیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر ، آلکساندر لوکاشوویچ درباره مجازاتهای یکجانبه آمریکا علیه اشخاص، کمپانیها و سازمانهای دارای ارتباط مالی با طرف ایرانی و موضع روسیه درقبال آنها گفت: روسیه محدودیتهای همکاری با جمهوری اسلامی که از طرف سازمان ملل تعیین شده و از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ مورخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۰ شورای امنیت سازمان ملل را بطور کامل رعایت می کند، اما در مورد مجازاتهای یکجانبه زیادی که طی ۲۰ سال گذشته آمریکا به بهانه نگرانی از برنامه اتمی ایران اعمال کرده باید گفت ما ماهیت فرامرزی آنها را به رسمیت نمی شناسیم.

وی در عین حال گفت: علاوه بر این، ما معتقدیم این مجازاتها با حقوق بین‌المللی مغایرت دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه افزود: تلاش برای اعمال قوانین داخلی آمریکا در سراسر جهان به کمک تهدید قطع دسترسی کمپانیها و بانکهای همکاری کننده با ایران به سیستم مالی آمریکا با موازین نهادهای "برتون – وود" مغایرت دارد. این نوع اقدامات از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول با تعهدات کشورهای عضو برای تأمین بلامانع پرداختها مغایرت دارد. خارج کردن ایران از سیستم پرداختهای بانکی "سویفت" که به اصرار آمریکا عملی شد را نیز به همین نحوه ارزیابی می کنیم.

این دیپلمات روس در ادامه یاد آور شد: آمریکا با استفاده از موقعیت خود به عنوان ناشر ارز اصلی بازرگانی جهانی در واقع از موقعیت دلار سوء استفاده کرده، محاصره تجاری و ارزی تهران را ترتیب داده و دیگر کشورها را وادار می کند در این عملیات شرکت کنند. برای این منظور سعی دارند کشورها را وادار کنند در مورد تمام تماسهای خود با ایران به وزارت دارایی آمریکا جواب بدهند. این اخاذی علنی در کار است و حتی کشورها با ممنوعیت ورود تجار خارجی خودداری کننده از قطع روابط با ایران به آمریکا، ارعاب می شوند.

آلکساندر لوکاشوویچ افزود: ما به کرات و در تمام سطوح، اعمال فشار زیاده از حد بر ایران و مجاز نبودن اشاعه مجازاتها نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر کشورها را خاطر نشان کرده ایم که فقط باعث می شود اوضاع پیرامون برنامه اتمی به بن بست رانده شود. براین باوریم که عاملان اقتصادی ما که صادقانه قوانین صادراتی روسیه را رعایت کرده و محدودیتهای تعیین شده از طرف شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمی کنند نباید دوباره به هدف کاربرد فرامرزی قوانین ضد ایرانی آمریکا تبدیل شوند. در غیر این صورت این امر برای روابط روسیه و آمریکا عواقب سنگینی خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *