جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

برگزاری جشن خودکفایی بنزین ایران

يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 225289
علیرضا ضیغمی با اشاره به برگزاری جشن خودکفایی از واردات بنزین ایران با افتتاح نهایی فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند در تیرماه سالجاری، گفت: در حال حاضر تمامی واحدهای فرآیندی این واحد پالایشگاهی راه اندازی شده و تا چند هفته آینده هم دو واحد باقیمانده به‌طور کامل راه‌اندازی خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر معاون وزیر نفت از برگزاری جشن خودکفایی بنزین ایران در تیرماه سالجاری خبر داد و اعلام کرد: با وجود افزایش تحریم‌ها نه تنها هیچ فرآورده نفتی روی آبی نداریم بلکه تقاضای خرید خارجی محصولات نفتی از ایران افزایش یافته است.

علیرضا ضیغمی با اشاره به برگزاری جشن خودکفایی از واردات بنزین ایران با افتتاح نهایی فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند در تیرماه سالجاری، گفت: در حال حاضر تمامی واحدهای فرآیندی این واحد پالایشگاهی راه اندازی شده و تا چند هفته آینده هم دو واحد باقیمانده به‌طور کامل راه‌اندازی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مراحل پیش راه‌اندازی واحدهای آر.سی.دی و آر.اف.سی.سی پالایشگاه نفت شازند رو به پایان است، تصریح کرد: تا تیر ماه سالجاری این واحد جدید بنزین سازی به طور کامل در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه با بهره برداری از این دو واحد در مجموع ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ کشور روزانه هشت میلیون لیتر افزایش می یابد، اظهار داشت: همزمان با این واحدها طرحهای جدید بنزین سازی هم در سایر پالایشگاه های موجود نفتی کشور راه اندازی خواهد شد.

به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود هشت میلیون لیتر بنزین با کیفیت بالا در پالایشگاه نفت شازند تولید می شود که علاوه بر بنزین به‌زودی یک طرح جدید افزایش تولید گازوئیل در پالایشگاه نفت شازند در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت شازند راه‌اندازی نخستین طرح پتروپالایشگاهی ایران است و این کارخانه جدید از ظرفیت تولید روزانه هفت هزار و ۵۰۰ بشکه پروپیلن برخوردار است.

افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه ۱۷۰ هزار بشکه به ۲۵۰ هزار بشکه هم یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح پالایشگاهی کشور است ضمن آنکه در کنار کاهش میزان تولید نفت کوره به ازای افزایش تولید بنزین و گازوئیل از دیگر ویژگی‌های این پروژه پالایشگاهی به شمار می رود.

با اجرای کامل این مگا پروژه نفتی ظرفیت تولید گاز مایع به ۳.۶ میلیون لیتر، پروپیلن به ۱.۲ میلیون لیتر و نفت سفید به ۶ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

فرآورده نفتی روی آب نداریم

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت در ادامه در پاسخ به این سوال مهر که میزان فرآورده نفتی ذخیره سازی شده صادراتی ایران چند میلیون لیتر است؟ بیان کرد: در شرایط فعلی ایران هیچگونه فرآورده نفتی بدون مشتری ندارد.

وی با اشاره به افزایش تقاضای کشورهای همسایه و برخی از شرکتهای خارجی برای خرید فرآورده‌های مختلف نفتی همچون بنزین، گازوئیل، گازمایع، سوخت هواپیما و نفت کوره از ایران، بیان کرد: با این وجود هیچگونه ظرفیتی مازادی برای عرضه به بازارهای جهانی وجود ندارد.

ضیغمی با یادآوری اینکه هم اکنون بخش عمده‌ای از صادرات فرآورده نفتی ایران از مسیر زمینی به کشورهای همسایه انجام می‌شود، تاکید کرد: برای صادرات دریایی فرآورده نفتی هم مشکل خاصی وجود ندارد.

در همین حال رستم قاسمی وزیر نفت جمعه گذشته از صادرات فرآورده های نفتی ایران به کشورهای پاکستان، ارمنستان، افغانستان و عراق خبر داده بود.

پیش بینی می‌شود همزمان با آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی ۷ طرح جدید پالایشگاهی در سال ۹۱، ظرفیت تولید بنزین امسال به بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز افزایش ‌یابد که در این صورت امکان صادرات بلندمدت بنزین فراهم می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Serbia
جشن خودکفایی گندم که جز هزینه جشن چیز دیگه ای در بر نداشت امید وارم این یکی مثل جشن قبلی یا جشن خط آهن .... نباشه و واقعی باشه!