چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۳

اقدام سوال‌برانگيز يك‌ بانك دولتي

يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۴:۴۱
کد مطلب: 225255
در روزهاي گذشته يك بانك دولتي در اقدامي سوال برانگيز مناقصه سيستم هاي شركت بزرگ آمريكايي آي.بي.ام را در پايگاه اطلاع رساني ملي مناقصات خود اعلام نمود.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، اين اقدام كه مشخص نيست از روي سهل انگاري مسئولين اين بانك صورت گرفته و يا عده اي سودجو از غفلت دستگاه هاي ناظر سوءاستفاده كرده اند مي تواند عواقب ناگواري براي امنيت اطلاعات كشور داشته باشد.

در پايگاه ملي اطلاع رساني مناقصات اين بانك با عبارت «مناقصه عمومي دو مرحله اي خريد نصب و راه اندازي IBM monitoring و IBM system director مواجه مي شويم.

اعلام اين مناقصه از سوي اين بانك دولتي از چندين وجه قابل تامل است. نخست آنكه شركت آي بي ام كه تحت حمايت مستقيم پنتاگون و سازمان امنيت ملي آمريكا فعاليت مي كند، سياستي جز دشمني با ايران نخواهد داشت. آي بي ام طي سال هاي اخير با در دست داشتن سيستم فناوري اطلاعات پنتاگون و همچنين همكاري در پروژه هاي هاي تك سازمان امنيت ملي آمريكا و از سوي ديگر انجام پروژه هاي تحقيقاتي براي «دارپا» (مركز تحقيقات وزارت دفاع آمريكا) در جنايات مختلف عليه ايران و ساير كشورهاي مظلوم منطقه شريك است. آي بي ام به عنوان بزرگترين مركز ساخت سخت افزارها و نرم افزارهاي ابركامپيوترها، نقش كليدي در مباحث سايبري وزارت دفاع آمريكا دارد.

قابل ذكر است كه سازمان امنيت ملي آمريكا، وظيفه پايش تمامي اطلاعات رد و بدل شده در درگاه هاي اينترنت را به عهده دارد و آي بي ام به عنوان تامين كننده زيرساخت فناوري اطلاعات آمريكا در اين پروژه حساس نقش عمده اي دارد.

نياز به يك نرم افزار آمريكايي در سالي است كه به تبرك كلام مقام معظم رهبري سال حمايت از توليد داخلي و سرمايه ملي نام گرفته در حالي مطرح مي شود كه با جستجوي ساده اي در فضاي وب، انواع سامانه هاي مانيتورينگ اعلام مي شود.

همچنين جالب تر آن است كه بانك مذكور تنها به دنبال تامين اين نياز خود به وسيله نرم افزارهاي آي بي ام است و حتي حاضر نشده است موضوع مانيتورينگ را به طور كلي به مناقصه بگذارد و حتي از توليدكنندگان داخلي براي رفع نياز خود دعوت به عمل آورد، اين در حالي است كه طبق اطلاعات رسيده به كيهان چند بانك از نرم افزارهاي توليد داخل استفاده كرده و اين نرم افزارها عملكرد بسيار مناسبي نيز داشته اند.
     
   
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چنین تجهیزات داخلی نداریم. اگر کیهان سراغ دارد برای اطلاع سایر شرکتها اعلام نماید.
Germany
نظارت در همه سطوح در کشور ما یا مرده است و یا در کما تشریف دارد و تقریبا اصلا چیزی به اسم نظارت در کشور نداریم
به این وسیله آی بی ام میتونه توی اینترانت کشور نفوذ کنه.