کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چين و روسيه برنامه خود را پيش از نشست بغداد اعلام كردند

فرآيند اعتمادسازي ميان طرفين با طرح گام به گام

تلاش اسرائيل و اعراب براي شكست مذاكرات

2 خرداد 1391 ساعت 10:20

چين و روسيه دو روز پيش از نشست بغداد برنامه خود را براي نشست بغداد اعلام و بر فرآيند اعتمادسازي گام به گام تاكيد كردند.


به گزارش جهان، نماينده ويژه چين كه قرار است در مذاكرات بغداد شركت كند گفت كه مذاكرات بغداد مي تواند باعث حل پرونده هسته اي ايران شود.

«ما ژائو شو» نماينده چين در مذاكرات بغداد در مصاحبه با خبرنگاران چيني گفت: مذاكرات بغداد نشان دهنده اراده همه طرف ها براي حل اين موضوع از طريق گفت وگو و مذاكره است.

نماينده چين در موضوع هسته اي ايران تاكيد كرد كه گفت وگوهاي بغداد اگر به خوبي پيش برود باعث همگرايي مثبتي ميان دو طرف مي شود و اين موضوع باعث ارتقاي ثبات در موضوع هسته اي ايران و متعاقب آن ارتقاي صلح و ثبات منطقه اي شود.

ژائوشو در مورد نقش چين در اين مذاكرات گفت: چين از همان ابتدا به دنبال روند گفت وگو بود و ما تلاش مي كنيم كه نقش سازنده خود را در بغداد نيز ادامه دهيم و اميدواريم اين مهم در بغداد نتيجه بدهد.
ژائوشو تصريح كرد كه همه طرف هاي اين پرونده بايد براي توسعه اجماع جمعي تلاش كنند و فرايند اعتمادسازي ميان طرفين را گام به گام ارتقا دهند.

وي همچنين به همه طرفين توصيه كرد كه ضمن احترام به يكديگر به نگراني هاي يكديگر نيز احترام بگذارند و محيط مثبتي براي مذاكرات فراهم كنند.

روسيه: پيشنهاد مشخصي را مطرح مي كنيم


به گزارش کیهان، سرگئي ريابكوف معاون وزير امور خارجه روسيه نيز يادآور شد كه اين كشور معتقد نيست كه مكانيزم تحريم ها عليه ايران سازنده هستند، ولي با توجه به تمايل شركاي غربي براي اعمال تحريم ها براي تاثيرگذاري بر ايران، بر اين عقيده هستيم كه آنها بايد به اين فكر كنند كه چه زمان مي توان اين تحريم ها را متوقف كرد و سپس آنها را لغو نمود.

اين ديپلمات بلندپايه روس تاكيد كرد كه در مذاكرات آتي در بغداد بايد به نتيجه مشخصي دست يافت، نه آنكه صرفا بيان برخورد كلي و ديدگاه ها نسبت به موضوع، آنطور كه در مذاكرات استانبول به آن دست يافته شد.

به عقيده ريابكوف، اين وضعيت در مذاكرات رهبران كشورهاي عضو گروه 8 در كمپ ديويد هم مورد بررسي قرار گرفت و مسئله برنامه هسته اي ايران به همراه اوضاع كنوني در سوريه، در مركز مذاكرات قرار داشت.

وي افزود: همه رهبران كشورهاي گروه 8 موافق بودند كه در حال حاضر زمان مسئوليت پذيري بسيار زيادي است. در مذاكرات استانبول مبدا خاصي ايجاد شد و عرصه كلي براي كار با ايران فراهم شد، ولي نبايد به اين نتيجه بدست آمده ارزش بيش از اندازه قائل شد. اكنون لازم است تا در انتظار نتيجه عملي از مذاكرات بغداد بود تا جامعه بين المللي شاهد آن باشد كه ما از زمان آغاز اين روند به جلو گام برداشته ايم و مسائل هسته اي ايران در حال حل و فصل شدن است.

معاون وزير خارجه روسيه گفت: در مذاكرات بغداد ما آمادگي آن را داريم تا پيشنهاد مشخصي را مطرح كنيم. اين پيشنهاد شامل آن است كه گروه 1+5 مي خواهد بعنوان اقدام مشخصي از طرف ايراني ببيند كه نخستين گام در جهت اعتمادسازي و همچنين هرم سمبليك مشخص و اقدامي در پاسخ به پيشنهادات خاص براي توسعه همكاري ها در اين زمينه باشد و ما اميدواريم كه مقامات ايراني هم چنين تمايلي داشته باشند.

معاون وزير امور خارجه روسيه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام كرد كه اين كشور در تاريخ 23 ماه مه در ملاقات نمايندگان گروه «1+5» با مقامات تهران، به ايران پيشنهاد خواهد داد كه غني سازي اورانيوم تا 20درصد را متوقف سازد و در پاسخ به اين اقدام تحريم ها عليه اين كشور لغو شوند. اگر آمادگي حركت به اين سمت اعلام شود، در آن صورت گروه 1+5 هم به نوبه خويش بايد به طرف ايراني شواهد عملي را نشان خواهد داد كه وضعيت پيرامون اين كشور را به سمت بهبودي پيش خواهد برد.

لازم به يادآوري است كه ايران در فوريه سال 2010 غني سازي اورانيوم تا 20درصد را آغاز كرده است.

تلاش اسرائيل و اعراب براي شكست مذاكرات

به گزارش فارس، منابع مطلع به المنار فلسطين اعلام كردند كه مذاكرات گروه 1+5 با ايران كه قرار است سوم خرداد (23 مي) در بغداد برگزار شود، نگراني شديد اسرائيل و اعراب خليج فارس را برانگيخته است.

بنابراين گزارش، منابع مطلع اعلام كردند كه تلاش هاي زياي از جانب اسرائيل از طريق كشورهاي عرب خليج فارس جاري است تا مذاكرات، قبل از برگزاري در بغداد شكست بخورد.

منابع مطلع همچنين به المنار گفتند كه تلاش اسرائيل و اعراب براي ناكام گذاشتن مذاكرات بغداد، از هم اكنون در مذاكراتي كه مسئولان سياسي نظامي آنان با آمريكايي ها مي كنند هويدا شده است به طوري كه مسئولان اسرائيلي از ضرورت آغاز در تهيه جدولي زماني توافقي براي اقدام عليه ايران سخن مي گويند.

عراق: نقش ما در مذاكرات محدود است


علي الدباغ، سخنگوي رسمي دولت عراق در گفت وگو با تلويزيون دولتي العراقيه گفت: نقش ما در اين كنفرانس «بسيار محدود» است و عراق در سالن نشست حاضر نخواهد شد. ما در اين كنفرانس و تحولات آن نقشي نداريم. نقش ما تنها نقش رسانه اي است و ما سعي مي كنيم تا فضاي امني را براي موفقيت آن ايجاد كنيم.


کد مطلب: 224366

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/224366/فرآيند-اعتمادسازي-ميان-طرفين-طرح-گام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com