شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

موضع صهیونیستها پیش از مذاکرات بغداد

سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۱۸
کد مطلب: 224293
طی روزهای گذشته و با نزدیک شدن به زمان انجام مذاکرات هسته ای در بغداد، گمانه زنی ها معطوف به امکان رسیدن به توافق در این مذاکرات بوده؛ اما موضع رژیم صهیونیستی همچنان بر عدم امکان حصول توافق و مصالحه استوار بود. با این حال، به نظر می رسد مقامات این رژیم حداقل در لفظ، تغییراتی در جهت گیری های خود انجام داده اند.
 «تابناک»، طی روزهای گذشته و با نزدیک شدن به زمان انجام مذاکرات هسته ای در بغداد، گمانه زنی ها معطوف به امکان رسیدن به توافق در این مذاکرات بوده؛ اما موضع رژیم صهیونیستی همچنان بر عدم امکان حصول توافق و مصالحه استوار بود. با این حال، به نظر می رسد مقامات این رژیم حداقل در لفظ، تغییراتی در جهت گیری های خود انجام داده اند.

 هرچند مقامات رژیم صهیونیستی همواره با اصراری غیرمنطقی از لزوم تعلیق همه فعالیت های غنی سازی از سوی ایران سخن می گفتند، اما وزیر جنگ این رژیم امروز در اظهاراتی جدید، از پذیرش غنی سازی با درصد پایین برای ایران خبر داد.

در همین رابطه، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» به نقل از «ایهود باراک»، وزیر جنگ این رژیم نوشت اسرائیل مایل به مصالحه است و از موضع شش کشور طرف ایران در مذاکرات هسته ای حمایت می کند. وی همچنین گفته اسرائیل بر مبنای طرح تهیه شده از سوی گروه ۱+۵، غنی سازی ۳.۵ درصد از سوی ایران را می پذیرد.

این در حالی است که موضع رسمی رژیم صهیونیستی تاکنون بر لزوم تعلیق کامل فعالیت های هسته ای از سوی ایران استوار بوده و این موضع تا همین امروز نیز ادامه داشته است. از جمله «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر و «موشه یعالون»، وزیر امور استراتژیک این رژیم روز دوشنبه طی سخنانی بر لزوم تعلیق همه فعالیت های مرتبط با غنی سازی از سوی ایران تأکید کردند.

با این حال، یدیعوت آحارانوت می نویسد اظهارات جدید باراک، احتمالاً نشانه منعطف تر شدن موضع کلی رژیم صهیونیستی است. اما این روزنامه در عین حال اشاره می کند که این رژیم بر خواسته خود مبنی بر ضرورت تعطیلی تأسیسات هسته ای «فردو» همچنان استوار است.

در صورت استوار بودن این موضع جدید، از یک سو می توان آن را به تشکیل ائتلاف جدید در دولت رژیم صهیونیستی مرتبط دانست. در حقیقت برخی معتقدند اینک با آسوده شدن خیال نتانیاهو از چالش های سیاسی داخلی، وی نیاز کمتری به مانورهای صرفاً تبلیغاتی در مورد برنامه هسته ای ایران دارد و می تواند موضع واقع بینانه تری در این رابطه اتخاذ کند.

اما از سوی دیگر و بر اساس دیدگاهی بدبینانه تر، می توان این اقدام را تنها سیاستی از سوی رژیم صهیونیستی برای مشروعیت بخشیدن به اقدام نظامی احتمالی علیه ایران تعبیر کرد. از این منظر، در صورت برآورده نشدن انتظارات غرب و رژیم صهیونیستی از مذاکرات، این رژیم می تواند ادعا کند که تلاش خود را برای دستیابی به توافق انجام داده و اینک گزینه نظامی اجتناب ناپذیر است.

به هر حال، این ماهیت پیشنهادهای ۱+۵ در بغداد است که مشخص خواهد کرد سمت و سوی مذاکرات به چه سمتی پیش رفته و حصول توافق امکان پذیر خواهد بود یا خیر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *