جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۱
'متاسفانه وی آن دوران را فراموش کرده است'؛

هاشمی رفسنجانی؛ از بستن روزنامه‌ها تا حمایت از فضای انتقاد

پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب: 222264
دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی چندان دور و از یاد رفته نیست که نتوان به راحتی از واقعیت های آن دوران سخن گفت. بسیاری از میانسالان و حتی جوانان سیاست های دولت ایشان را از اعماق وجود درک کرده اند!
هاشمی رفسنجانی؛ از بستن روزنامه‌ها تا حمایت از فضای انتقاد
سرویس سیاسی جهان نيوز - دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی چندان دور و از یاد رفته نیست که نتوان به راحتی از واقعیت های آن دوران سخن گفت. بسیاری از میانسالان و حتی جوانان سیاست های دولت ایشان را از اعماق وجود درک کرده اند!

اما روایت هایی که آقای هاشمی رفسنجانی در سال های اخیر از رویکرد دولتش و باورهای خود بیان می کند، برای بسیاری از ناظران سیاسی سخت باور و غربیه است؛ گویی این سخنان دورانی دیگر را روایت می کند نه آنچه در هشت سال سازندگی گذشت.

در همین راستا، رئیس مجمع تشخیص روز چهارشنبه در دیدار جمعی از دبیران سازمان‌های غیردولتی و جوانان فعال سازمان‌های مردم نهاد کشور، انتقادات صریح و البته در چارچوب قانون را برخاسته از طبیعت دوران جوانی خواند و با اشاره به الزام وجود این صراحت برای هوشیار ساختن مسئولین تصریح کرد: اگر به مردم و جوانان میدان و فضا برای انتقاد سالم و فعالیت داده نشود، این انتقادات خاموش نخواهد شد و چه بسا به محفل‌های خانگی و زیرزمینی کشیده شود.

آقای هاشمی رفسنجانی فروردین ماه امسال هم در دیداری که با مسئولان فصلنامه مطالعات بین‌المللی داشت، ادعا کرد که "اصلاً هیچ موردی تا به حال مخصوصاً آن دوره‌ای که رئیس جمهور بودم، موافق با زندانی سیاسی کردن هیچ کس نبودم. ما زندان را می‌شناختیم که چیست. بستن روزنامه برای من اصلاً یک تابو بود. مگر اینکه از دست من خارج بود".

این ادعاها در حالی بیان شده است که مرور نگاه و رفتار مسئولان دولت سازندگی به "نقد و انتقاد"، حاکی از موضوعاتی دیگر و واقعیت های تلخی است.

تمجید از نحوه تعامل دولت سازندگی با رسانه‌ها

رئیس مجمع تشخیص در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سال 83 نیز با خبرگزاری ایسنا مصاحبه کرد و ضمن تمجید از خدمات خود و دولتش، پیرامون نحوه تعامل دولت سازندگی با رسانه‌ها گفت که "ما مشکل عمده‌ای با رسانه‌ها نداشتیم. انتقادات را تحمل می‌کردیم و گاهی جواب می‌دادیم. البته رسانه‌ها هم خیلی ماجراجویی نمی‌کردند. شما باید خوب بدانید چند روزنامه‌ای که در زمان من شکل گرفتند، مادر جنبش رسانه‌ای شدند ... چندین مجله در زمان دولت من شکل گرفتند و این ناشی از فضای آزادی بود که دولت ایجاد کرده بود و هیچ وقت از طرف من به آنها تعرض نمی‌شد."

متاسفانه به نظر می‌رسد هاشمی دچار فراموشی شده‌ است

گذشت ساعاتی از انتشار این مصاحبه کافی بود تا شورای سردبیری روزنامه "جهان اسلام"، یکی از دو روزنامه منتقد در دولت هاشمی، دست به کار شوند و سخنان او را تکذیب و از آن ابراز تاسف کنند.

جهان اسلام که فعالیت خود را از سال 1369 به مدیر مسئولی هادی خامنه‌ای و به عنوان یک روزنامه منتقد دولت سازندگی آغاز کرده بود، پس از حدود چهار سال و با دستور مقامات دولت هاشمی، عمر کوتاهش به پایان رسید.

شاید به همین دلیل بود که شورای سردبیری روزنامه "جهان اسلام" مصاحبه هاشمی با ایسنا را این گونه جواب داد: "متاسفانه به نظر می‌رسد ایشان دچار فراموشی شده‌اند زیرا حقایق و واقعیت آنچه که در دو دولت ایشان بر رسانه‌ها و مطبوعات گذشته غیر از آن چیزی است که در این مصاحبه شرح گردیده است ... طی آن سال‌ها که ممانعت از فعالیت سیاسی دانشجویان و دور ساختن دانشگاه‌ها از هرگونه جنب و جوش سیاسی به دغدغه برخی افراد و جریانات سیاسی مبدیل شده بود، روزنامه «جهان اسلام» به تنها تریبون جنبش دانشجویی تبدیل گردید."

اما آنچنان که مسئولان این روزنامه از سرگذشت خود نقل کردند، سال 73 و با تصمیم دولت از فعالیت رسانه ای بازماندند.

مفهوم این موضوع را البته، شاید بتوان در جملات پایانی اعتراض شورای سردبیری روزنامه جهان اسلام فهمید: "تاسف زمانی مضاعف می‌گردید که بسیاری از رسانه‌ها بر اثر فضای سنگینی که حاکم بود حاضر نمی‌شدند مراتب اعتراض و انتقاد دست‌اندرکاران روزنامه جهان اسلام را حتی به شکل خبری منعکس سازند."

قطع کمک روزنامه های منتقد


همچنین سعدالله زارعی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو شورای سردبیری کیهان در این باره، با یادآوری انتقاد هاشمی نسبت به رویه روزنامه کیهان در زمان دولت پنجم و ششم، تصریح کرد: هاشمی نسبت به انتقادات روزنامه کیهان علیه دولتش آزرده خاطر بود و از این رو کمک‌های دولت به روزنامه‌هایی که علیه آنها انتقاداتی را مطرح می‌کردند قطع و نشریه‌های دانشجویی منتقد هاشمی نیز تحت فشار قرار گرفتند.

زندانی کردن منتقدان

دیدگاه سخت گیرانه آقای هاشمی در زمان ریاست جمهوری‌اش که درست نقطه مقابل سخنان امروزش بود، بر حوزه سیاست هم سایه افکنده بود.

برخی از عناصر گروهک موسوم به ملی مذهبی در سال 69 نامه‌ای به رئیس دولت پنجم نوشتند و به اکبر هاشمی‌رفسنجانی اعتراض کردند. بعد از این نامه بود که برخی از نویسندگان آن از جمله عزت‌الله سحابی بازداشت و روانه زندان شد.
 
سحابی درباره علت بازداشت خود توسط هاشمی رفسنجانی می‌گوید: ‌"‌بعد از دستگیری‌ها، در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، چند تن از نمایندگانی که مرا می‌شناختند، به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا عزت‌الله سحابی را گرفتید؟ آقای هاشمی پاسخ داده بود: رویش زیاد شده بود،‌می خواستیم رویش را کم کنیم."
 
همچنین در برخی رسانه‌ها عنوان شده است، عباس عبدی از اعضای مرکزیت حزب منحله مشارکت در سال 1373 زمانی که سردبیر روزنامه سلام بوده، در پی انتقاد از اکبر هاشمی‌رفسنجانی ‌۱۱ ماه را در زندان سپری کرد.

با توجه به این واقعیت ها، روشن نیست منظور آقای هاشمی از فضا دادن به مردم و جوانان برای انتقاد و فعالیت، پیگیری همان رویکرد وی در دولت سازندگی است یا اینکه سخنان وی از جنس خطبه های جنجالی‌اش در تیرماه سال 88 است که فتنه گران را به وجود آورد؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
ایشان دو رو دارند. یک رویشان زمانی است که رئیس جمهور بودند و به آن اشاره کردید. روی دیگرشان هم زمانی بود که برای انتخابات ریاست جمهوری 9 ام کاندیدا شده بودند و در فیلمی که به کارگردانی آقای کمال تبریزی ساخته شد بازی کردند و در مقابل دوربین برای جوانان اشک ریختند و از آن زمان به بعد با این روی جدیدشان خودشان را به مردم معرفی می کنند.
یکی از بزرگان می فرمودند حب قدرت چیزی است که دیرتر از سایر امیال انسان از دل انسان خارج می شود و بسیاری از قدرتمندان تا زمان مرگ این حب قدرت را با خود دارند.
خدا عیوب همه را بپوشاند.
بعضی ها از امام نمی توانند انتقام بگیرند بجاش می خواهند هاشمی را قربانی کنند اما غافل از آنکه والله خیرالماکرین!
Iran, Islamic Republic of
چقدر خوب گفتی ایشان فراموش کرده
Iran, Islamic Republic of
منظور ایشان فضای آزاد برای انتقاد از همه منهای هاشمی و خاندان اوست.
همیشه از دید یه عده مرگ خوبه ولی برای همسایه!
Iran, Islamic Republic of
با سلام
مگر آقاي هاشمي قوه قضاييه بودند كه بتوانند كسي را بازداشت كنند؟ روحيه تعديل كننده ايشان در عمر سياسيش مويد اين نوع برخوردها نيست.
Iran, Islamic Republic of
ایشون حالا دم از انعطاف می زنه چون تا قبل از این کسی نبود که مثل احمدی‌نژاد سفت جلوش بایسته و مثل خودش رفتار کنه. به قول قدیمیا سنگ سنگو می شکنه نه کلوخ سنگ.
شمام از یک نسل عقب تر از خودت بپرسی حتما چیزای بیشتری از دیکتاتوری رسانه ای این بزرگوار به دست میاری
Iran, Islamic Republic of
به نظر من که خدا نظامو برای ایشون حفظ کنه چون اگر ایشون در هر نظام دیگری جز نظام اسلامی اینطور رفتار میکرد که برخی مواضعش بیشتر دشمن شاد کن باشه تا دوست شادکن حتما طور دیگه ای باهاش برخورد می کردن
Iran, Islamic Republic of
اقای هاشمی پتانسیل قوی ای برای دفاع از مظام داشتن که به خاطر حب و بغض های غیرتقوایی این پتانسیلو دارن نابود می کنن. کاش ایشون و طرفدارانشون انقدر جای نفاخر به گذشته کمی هم حالشونو در می یافتند که ملاک حال فعلی افراد است
Iran, Islamic Republic of
سلام
بهترین جمله ای که در رابطه با عملکرد و گفتار آقای هاشمی بعد از فتنه 88 شنیدم ؛ همین است "متاسفانه به نظر می‌رسد هاشمی دچار فراموشی شده‌ است"