کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سؤال و جواب بودجه‌ای نادران و لاریجانی

21 ارديبهشت 1391 ساعت 13:06

نماینده مردم تهران در مجلس طی تذکری مطالبی را در خصوص یکی از مواد نفتی بودجه مطرح کرد که لاریجانی هم به وی پاسخ داد.


به گزارش فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (پنجشنبه) طی تذکری در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی بند «س‌» ‌ماده واحده لایحه بودجه سال 91 اظهار داشت: تذکر نمایندگان اگر به جا پذیرفته شود، مؤثر خواهد بود و وقتی که ما از یک موضوع عبور کردیم، تذکر در مورد آن فایده ندارد.

وی افزود: من دو بار به رئیس جلسه و منشی گفتم که تذکری در یک مورد دارم ولی آنجا یک لیست 15 نفره گذاشته‌اند و می‌گویند که همه اینها تذکر دارند؛ چرا تذکر همه را گوش نکردید؟ اگر تذکر مهم است، باید به آن اعتنا کرد.

وی در ادامه به ماده 109 آئین‌نامه داخلی مجلس استناد کرد و گفت:‌ بر اساس این ماده ناطق نباید از موضوع بحث خارج شود و باید اطلاعاتی را که به نمایندگان داده می‌شود، درست و دقیق بیان کند.

نادران اظهار داشت: آقای عبداللهی رئیس کمیسیون تلفیق و نماینده دولت توضیحاتی را به نمایندگان ارائه دادند و گفتند که ما مناطق مشترکی داریم و می‌خواهیم قراردادها را مثل توتال ببندیم؛ هر دوی این مسائل غلط است.

وی اضافه کرد: بر اساس آنچه در بودجه آمده آن چیزی که مربوط به مناطق مشترک است، در بندهای بعدی که مربوط به صندوق توسعه ملی می‌شود و 18 درصد برای بالا‌دستی نفت اختصاص داده‌اند، پیش‌بینی لازم صورت گرفته است و اینجا مسئله ربطی به مناطق مشترک ندارد.

نادران همچنین گفت:‌ این مسئله به هیچ وجه ناظر به قراردادهای توتال نیست، چرا‌که توتال تضمین قراردادهایش را از جای دیگر می‌آورد؛ ما می‌خواهیم شرکت نفت و صنایع پائین دستی را تضمین قراردادهای بخش غیردولتی کنیم و این خلاف قانون اساسی است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ‌در اینجا آنقدر کلی‌گویی شده که از صندوق توسعه ملی برای بخش‌های پائین دستی نفت و گاز هم می‌توان اعتبار گرفت و وثیقه و ضمانت گذاشت و هیچ ارتباطی به بالادستی نفت ندارد.

وی اضافه کرد: در اینجا گفته شده که بانک‌های عامل دولتی و بانک‌های غیر‌دولتی طرف قرارداد با صندوق توسعه ملی موظفند با تضمین وزارت نفت قراردادهای طرح‌های بالادستی نفت را به عنوان تضمین قبول کنند و نگفتند که این موضوع باید همان قرارداد و یا هر قرارداد دیگری باشد و بعد هم گفتند که وثیقه را همه طرح‌ها پائین دستی نفت، گاز و پتروشیمی می‌توانند قبول کنند.

لاریجانی در پاسخ به نادران گفت: در اینجا گفته شده بانک‌های عامل دولتی و غیر دولتی موظفند، یعنی طرف این مسئله فقط آنها هستند، نه افراد دیگر و آنها برای اجرای این امور می‌توانند این کار را انجام دهند، یعنی صنایع پائین دستی را وثیقه بگذارند.

نادران نیز در پاسخ گفت: ‌بحث وثیقه نیست بلکه بحث قرارداد است؛ آیا فقط منظور قراردادهای بالادستی است؟

لاریجانی نیز گفت: بانک‌های عامل دولتی و غیر‌دولتی موظفند با تضمین وزارت نفت قرارداد طرح‌های بالادستی را به عنوان تضمین باز‌پرداخت قبول کنند و می‌توانند صنایع پائین دستی را هم وثیقه بگذارند.

نادران از لاریجانی پرسید که یعنی در قراردادهای بالادستی که پائین‌ دستی‌ها را هم شامل می‌شود؟ که رئیس مجلس با تأیید این سؤال ‌گفت: پایین‌دستی را هم می‌توانند وثیقه بگذارند.

نادران اظهار داشت: یعنی بانک‌ها برای قراردادهای پائین دستی این حکم شاملشان نمی‌شود؟

لاریجانی گفت: ‌نمی‌شود. معنی این حکم این است که بانک‌های عامل می‌توانند به وزارت نفت برای اجرای طرح‌های بالادستی تضمین دهند و البته صنایع پائین‌دستی را هم می‌توانند وثیقه دهند.


کد مطلب: 222226

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/222226/سؤال-جواب-بودجه-ای-نادران-لاریجانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com