پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳
در حاشیه برخورد دستگاه قضا با دو مقام سابق قضایی؛

از قوه قضاییه یاد بگیریم

چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 222072
همواره به وفور پیش آمده که پس از به وجود آمدن مفسده ای یا مشکلی در کشور، نهاد یا دستگاه متولی و برخی مسئولان مربوطه با فرافکنی و فرار به جلو و پیش کشیدن مسایلی تکراری همچون دست های پنهان، مخالفان، باندهای ... و این اواخر پیامک یا سایت! از خود رفع اتهام کرده و با عدم پذیرش مشکل تلاشی برای رفع آن نیز نمی کنند.
از قوه قضاییه یاد بگیریم
جهان نيوز - گروه سیاسی:
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه روز دوشنبه 18 اردیبهشت ماه در بیست و نهمین نشست خبری با خبرنگاران درباره درگیر شدن بدنه قوه قضائیه با پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی و دستگیری افرادی در این زمینه گفت: ۲ نفر که قبلاً در دستگاه قضایی بودند ولی از دستگاه خارج شده و به شغل وکالت مشغول شده‌اند در این پرونده بازداشت شده که یکی از آنها قبلاً در دادگستری خوزستان بوده است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که از وی اینگونه پرسید که در جلسه هشتم رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی عنوان شد که آقای مه‌آفرید خسروی با «الف - م» رئیس جریان موسوم به جریان انحرافی دیدار داشته  است آیا صاحبان قدرت به دادگاه خواهند آمد، گفت: این سؤال به تعابیر مختلفی پیش از این مطرح شده بود پاسخ شما را اینگونه می‌دهم هر کسی ثابت شود که مقصر است حتما مورد بازخواست قرار می‌گیرد. سخنگوی دستگاه قضایی افزود: فرقی ندارد که این فرد در چه موقعیتی قرار دارد مهم این است که اگر اتهام متوجه‌اش باشد و این اتهام مستند باشد مورد تعقیب قرار گرفته و به اتهامش رسیدگی می‌شود.

پیش از این و اندکی قبل تر نیز شنیده شده بود که دستگاه قضایی یکی از قضات متهم در ماجرای کهریزک را بازداشت کرده است. قوه قضاییه از ابتدای ماجرای موسوم به کهریزک با تعدادی از مقامات این قوه برخورد کرده و آن را تعلیق کرده بود به عبارتی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، مبارزه با فساد را از خود شروع کرده بود.

موضع امیدبخش سخنگوی قوه قضاییه در برخورد با دو مقام سابق این قوه -که قاعدتا بیانگر موضع صریح این دستگاه است- سرمشق مناسبی برای سایر قوا و دستگاه ها در برخورد با مفسدان بویژه "مفسدان خاص" است.

همواره به وفور پیش آمده که پس از به وجود آمدن مفسده ای یا مشکلی در کشور، نهاد یا دستگاه متولی و برخی مسئولان مربوطه با فرافکنی و فرار به جلو و پیش کشیدن مسایلی تکراری همچون دست های پنهان، مخالفان، باندهای ... و این اواخر پیامک یا سایت! از خود رفع اتهام کرده و با عدم پذیرش مشکل تلاشی برای رفع آن نیز نمی کنند. نمونه بارز این مسئله در همین مسئله فساد بزرگ بانکی است که در حالی که انتظار می رفت بسیاری از مقامات بلندپایه و مدعیان عدالت، موضع صریح و صحیحی گرفته، از ملت ایران عذرخواهی کرده، استعفا داده یا سعی در برخورد با "مفسدان هم باند" کنند، در مواضعی عجیب سایر دستگاه ها و افراد را مقصر دانسته و مدعی پاک ترین، زلال ترین، قانون مندترین و... می شوند. عجیب تر اینکه برخی از متهمان و حتی مجرمانی حمایت می کنند که در دادگاه یا دیوان محکوم شده اند اما همچنان در مسند مدیریتی خود ادامه کار می دهند یا برای افرادی حکم می زنند که حداقل اتهامات جدی متوجه آنان است. طبیعی است که با این گونه مواضع نمی توان به اصلاح و برخود با مفاسد در این دستگاه ها امیدی داشت.

مسئله خطرناک تر در این ماجرا، تبدیل شدن آن به رویه است بطور مثال در گرانی های اخیر هیچ یک از دولتمردان رسما مسئولیت آن را بر عهده نگرفتند، هیچ برخوردی صورت نگرفت و گویا آب از آب تکان نخورد در حالی که وضعیت معیشتی و اقتصادی بسیاری از خانواده ها متزلزل شد. یا درماجرای سکه و ارز که یکی دلالان را مقصر شناخت، آن دیگری بانک ها را، آن یکی خارجی ها را، یک نفر رسانه ها را و یک نفر هم پیامک ها را!

در نتیجه این رویکرد است که شاهد تحصیل مال و مدرک نامشروع، پیدا شدن مفسدان مسئول در بالاترین رده ها از معاون وزیر گرفته تا رییس بانک و... ، رانت خواری و دادن امتیازات ویژه به مفسدانی همچون گروه آریا، بروز بسیاری از پدیده های زشت اجتماعی و... خواهیم بود.

در کنار این خط قرمز قرار دادن برای برخی نزدیکان فاسد نیز سم مهلکی است که برخی دلسوزان پاک را بشدت تهدید می کند، افرادی که چه بسا خود منزه از فساد باشند اما نزدیکانشان تبدیل به تکیه گاه های بزرگ فساد و غارت گری شده باشند.

در این باره رهبر معظم انقلاب شهریورماه سال گذشته در دیدار اعضای هیات دولت فرمودند: "آن روز هم من در مجموعه‌ى مسئولين كشور گفتم نقاط قوّت را براى مردم بيان كنيد، نقاط ضعف خودتان را هم بيان كنيد؛ اين مهم است، اين تأثير مي گذارد. امروز مثلاً در بين گزارشهاى دوستان، من مواردى را ديدم كه به نقطه‌ى ضعف اشاره كردند؛ منتها با اين بيان كه «اين كارها بايد انجام بگيرد». اين "بايد" نشان دهنده‌ى نياز به كارى است كه بايد بشود و نشده. اين را صريح بگوئيد. بگوئيد اين كار را بايد مي كرديم، تا حالا نتوانستيم بكنيم. كسى بر اساس نتوانستن، كسى را مؤاخذه نخواهد كرد. مي گويد خب، در قبال اين ده تا كارى كه انجام گرفته، اين دو تا، سه تا، پنج تا كار هم انجام نگرفته؛ بنا داريم اينها را هم انجام بدهيم. اين را بيان كنيد، اين را صريحاً بگوئيد؛ اشكالى ندارد. ترس از اين نداشته باشيد كه فلان منتقدى كه احياناً ممكن است مغرض هم باشد، حرفش با حرف شما تطبيق كند؛ خب بكند، چه اشكالى دارد؟ بگوئيد بله، اين انتقادى كه به ما مي كنند، وارد است. اين را مطرح كنيد، منتها بگوئيد ما تصميم داريم اين را برطرف كنيم. بگوئيد اين كارها را كرده‌ايم، اين كارها را هم خواهيم كرد. اين توصيه‌ى من است."

همچنین بازخوانی بخش هایی از فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی می تواند نسخه مطمئنی برای همه دست اندرکارن کشور باشد، آنجا که معظم له می فرمایند: "اگر دست مفسدان و سوء استفاده كنندگان از امكانات حكومتي قطع نشود و اگر امتيازطلبان و زياده خواهان پرمدعا و انحصارجو طرد نشوند سرمايه گذار و توليدكننده و اشتغال طلب همه احساس ناامني و نوميدي خواهند كرد و كساني از آن به استفاده از راه هاي نامشروع و غير قانوني تشويق خواهند شد ... خشكانيدن ريشه ي فساد مالي و اقتصادي و عمل قاطع و گره گشا در اين باره مستلزم اقدام همه جانبه به وسيله ي قواي سه گانه مخصوصا دو قوه ي مجريه و قضاييه است... به مسئولان خيرخواه در قواي سه گانه بياموزيد كه تسامح در مبارزه با فساد به نوعي هم دستي با فاسدان و مفسدان است اعتماد عمومي به دستگاه ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعيت و عدم تزلزل خود را نشان دهد... كار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه ي قضاييه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپاريد. دستي كه مي خواهد با ناپاكي دربيفتد بايد خود پاك باشد... در امر مبارزه با فساد نبايد هيچ تبعيضي ديده شود. هيچكس و هيچ نهاد و دستگاهي نبايد استثنا شود".

***

اقدام قوه قضاییه در برخورد قاطع با دانه درشت هایی که زمانی در این قوه ساکن بودند، الگویی موفق برای سایر قوا و دستگاه‌هاست تا در بزنگاه های تاریخی خدمت خود نلغزند و خواسته یا ناخواسته بنزین روی شعله فساد و انحراف نریزند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای احمدی نژاد یاد بگیر و اینقدر از متهم های اصلی دفاع نکن
Iran, Islamic Republic of
انصافا قوه قضاییه در قضیه مبارزه با فساد تا الان خیلی خوب جلو آمده. دم قاضی سراج گرم. تا وقتی قوه قاطع است همه ملت پشتشان هستند. امیدوارم لیدر انحرافیها هم به دادگاه احضار شود تا دل همه خنک شود.
Iran, Islamic Republic of
امروز ادم این مطالب قدیمی را می خواند خنده اش می گیرد خدا به داد اخرت ما و شما برسد