کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت‌پرده اعزام جنگنده‌های اف 22 امریکا

17 ارديبهشت 1391 ساعت 15:48

حدود دو هفته پس از سفر مهم و جنجالی رئیس‌جمهور کشورمان به جزیره ابوموسی که امارات متحده عربی سال‌هاست ادعای مالکیت آن‌ها را دارد، خبر استقرار جنگنده‌های اف‌22 در پایگاه نظامی الظفره امارات منتشر شد و رسانه‌های غربی نیز با ذوق‌زدگی خاصی به‌نحوی این خبر را منتشر کردند که گویا این برای اولین بار است که جنگنده‌های امریکایی در منطقه و امارات مستقر می‌شوند.


به گزارش رجانیوز، جنگ رسانه‌ای برای القای پیام تهدید ایران به‌دنبال سفر ابتکاری و مهم احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی در حالی بالا گرفت که برخی مقام‌های سیاسی و نظامی در داخل ایران را نیز وادار به واکنش کرد، به‌طوری که علاوه بر تعدادی از نمایندگان مجلس که این اقدام را تحریک آمیز و به ضرر منطقه خواندند، وزیر دفاع ایران نیز در مورد پیامدهای استقرار جنگنده‌های اف 22 امریکا در امارات عربی متحده هشدار داد. سردار وحیدی تأکید کرد که استقرار هواپیماهای اف ۲۲ در یک پایگاه اماراتی مساله ای زیان‌بار بوده و به ثبات و امنیت منطقه را به خطر خواهد انداخت.

دوره اعزام چهار ماهه هواپیماهای اف‌22 به منطقه


اما به‌رغم این شلوغ‌کاری‌های رسانه‌ای برآوردهای امنیتی از منطقه حاکی است که استقرار هواپیماهای جنگنده اف‌22 در راستای برنامه نظامی دوره‌ای امریکا در منطقه است که طول مأموریت نیروی هوایی امریکا هر 120 روز یک‌بار بوده و پس از این مدت چهار ماهه، جنگنده‌های جدید جایگزین می‌شوند.

در این راستا، طول مأموریت جنگنده‌های امریکا ماه آخر سال میلادی 2011 بوده که در اواخر ماه چهارم میلادی (آوریل) این مأموریت پایان یافته و اسکادران جدید با مأموریت جدید به منطقه اعزام شده است که این اعزام جدید هم‌زمان با سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی و شاخ و شانه کشیدن برخی از کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس بود.

این برآورد امنیتی خاطر نشان می‌کند که حضور تازه هواپیما های اف22 در پایگاه هوایی الظفره و جایگزینی آنها در هر چهار ماه، به نوعی مشابه حضور ناوهای هواپیما بر آمریکا در خلیج فارس و جایگزینی ادواری آنها بر حسب جدول زمان بندی شده، و یا نیازهای اضطراری ناشی از تحولات منطقه ای است. همچنین دلیل استقرار هواپیماهای اف22 امریکا در ابوظبی نیز بهره برداری متعارف و برنامه ریزی شده از یک طرح پرهزینه نظامی از سوی آمریکا است و جنگ روانی و رسانه‌ای به‌وجود آمده در این شرایط نیز سوء استفاده از یک برنامه نقل و انتقال نظامی متعارف است.

ویژگی‌های پایگاه نظامی الظفره


بر اساس گزارش رادیو بین الملل فرانسه، علاوه بر امریکا، نیروی هوایی فرانسه نیز در پایگاه هوایی "الظفره" امارات مستقر است. دو پایگاه کوچک‌تر امارات در بطین، و فرودگاه العین شارجه قرار دارند. امریکا طی عملیات نظامی موسوم به "سپر کویر" و عملیات نظامی "طوفان کویر" در سال 1990 ، پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی را مورد استفاده قرار داد.

پایگاه یاد شده که در فاصله 350 کیلومتری مرزهای خاکی ایران قرار دارد، دارای تجهیزات استقرار هواپیماهای سوخت‌رسانی در هوا است. عملا تمامی عملیات سوخت‌رسانی در هوا برای مناطق غرب آسیا از این پایگاه صورت می‌گیرد. به این منظور امریکا هواپیما های سوخت‌رسان "ک-سی-10" خود را در این پایگاه مستقر ساخته است. پایگاه یاد شده همچنین دارای تأسیسات مستقل شهری و تفریحی برای استقرار پرسنل نیروی هوایی امریکا و حتی خانواده آنها است.


کد مطلب: 221506

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/221506/پشت-پرده-اعزام-جنگنده-های-اف-22-امریکا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com