جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نتايج مرگبارترين تحقيق

شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 221251
مجله ساينس سرانجام به انتشار يكي از دو تحقيق جنجالي در مورد نسخه‌هاي ارتقا يافته آزمايشگاهي ويروس مرگبار آنفلوآنزاي مرغي پرداخت كه از نظر برخي از كارشناسان زيست‌امنيتي آمريكا تحقيقي مرگبار به شمار رفته و مي‌تواند دستورالعملي براي يك حمله زيست‌تروريستي باشد.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، آنفلوآنزاي مرغي در انسان مهلك بوده اما در شكل طبيعي خود قادر به انتقال از يك انسان به انسان ديگر از طريق عطسه يا سرفه نيست.

انتشار اين مقاله توسط بوشيهيرو كاوائوكا از دانشگاه ويسكونسين در پي ماهها بحث و مناظره روي داده است.

كارشناسان به جدال در مورد نياز دنياي علم به آزادي از تعهد براي محافظت از مردم در برابر يك آنفلوآنزاي همه گیر بالقوه ويرانگر پرداخته بودند.

آنفلوآنزاي مرغي در انسان بسيار مهلك بوده و در اثر نزديكي با پرندگان بيمار منتشر مي‌شود؛ اما تاكنون ويروس «H۵N۱» قادر به انتقال از راه عطسه و سرفه در ميان افراد نبوده و برخي از دانشمندان به اين فكر افتادند كه ممكن است نمونه‌هاي ارتقا يافته آن در آينده به چنين سطحي از واگيري برسند.

مطالعات كوائوكا و دكتر رون فوشير از دانشكده پزشكي اراسموس هلند با اثبات اين فرضيه كه از طريق چند جهش ژنتيكي، اين ويروس مي‌تواند به راحتي در ميان موش‌خرماها منتقل شود، اين ديدگاه را تغيير دادند.

انتشار قریب الوقوع دو مقاله در دسامبر سال گذشته، هیات مشورتي ملی علوم براي ايمني زيستي را بر آن داشت تا پيشنهاد تحرير اين اطلاعات حساس را بدهند. اين هيات در سال ۲۰۰۱ پس از مجموعه‌اي از حملات بيماري سياه‌زخم در آمريكا شكل گرفته است.

اين گروه به وزارت بهداشت و خدمات انساني و ديگر سازمانها در مورد كاربرد دوگانه اين تحقيقات كه هم براي بهداشت جامعه مفيد بوده اما همچنين احتمال تهديدات زيستي تروريستي نيز داشت، آگاهي داد.

هيات ايمني زيستي اوائل سال ۲۰۱۲ براي دو روز به رسيدگي و بررسي اين مقالات پرداختند كه چگونگي تغيير چندين ژن نمونه طبيعي H۵N۱ را به شيوه‌اي كه اين ويروس بتواند از طريق هوا منتقل شود، توصيف كرده‌اند.

تاكنون اين ويروس دهها ميليون اردك، غاز، جوجه و ديگر پرندگان را آلوده كرده، اما در ميان انسانها به ۵۹۸ مورد رسيده كه از اين ميان ۳۵۳ تن كه با پرندگان در ارتباط بوده‌اند از اين بيماري مرده‌اند.

اين هيات به دليل يك مزيت ديگر انتشار اين تحقيقات كه به آگاه سازي كشورهايي كه اين ويروس در آنها بومي بود، منجر شده و به دانشمندان اجازه مي‌دهد تا به بررسي جهشهاي ژني عامل مسري‌تر شدن آن بپردازند، به اين كار رضايت داد.

موسسات ملي يهداشت كه برخي از اين تحقيقات را حمايت كرده بودند، با تشخيص هيات موافقت كرده و توصيه‌هاي غيرالزام آوري براي جلوگيري از ذكر عناصر كليدي كار به مجلات ساينس و نيچر پرداختند كه قرار بود پژوهش فوشير را منتشر كنند.

اما پس از مجموعه‌اي از جلسات شامل كارشناسان آنفلوآنزا و مقامات در سازمان بهداشت جهاني و موسسات ملي بهداشت در آمريكا، اين هيات تصميم خود را تغيير داد. اين گروه تصميم گرفتند كه از انتشار مقاله كاوائوكا حمايت كنند كه از نسبت به كار فوشير كمتر جنجال‌برانگيز بود.

همچنين قرار شد كه كار مركز پزشكي اراسموس هلند نيز منتشر شود، اگرچه هنوز ساينس تاريخ دقيقي براي انتشار آن اعلام نكرده است.

تيم كاوائوكا با برداشتن ژن هماگلوتينين از ويروس H۵N۱ و تركيب آن با نوع مسري ويروس آنفلوآنزاي خوكي سال ۲۰۰۹، يك ويروس تركيبي توليد كرد. آنها سپس با افزودن چهار جهش ژنتيكي ديگر پرداختند كه به همراه برخي تغييرات خود به خود كه در موش‌خرماها رخ داد، منجر به تبديل اين ويروس به شكل سرايت‌پذير از راه هوا شد. البته به گفته دانشمندان، اين بدين معني نيست كه ابن سرايت به شكل صد در صد نيز در ميان انسانها انجام گيرد.

كاوائوكا از به روز شدن مقاله خود براي ارائه اطلاعات بيشتر در مورد مزيت‌هاي اين نتايج بخصوص خطرات پيش‌رو از ويروس‌هاي در حال گردشي كه از يكي از اين جهش‌ها برخوردارند، خبر داد.

وي گفت: علاوه بر آن، ما به ارائه جزئيات بيشتر در مورد اقدامات زيست‌امنيتي و زيست ايمني در مكان براي انجام اين آزمايشات پرداخته‌ايم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *