پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

افغان‌ها را تحقیر نکنید

پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 220854
مدیرانی که درک درستی از روابط خارجی مملکت و به ویژه تعامل با همسایه شرقی ایران اسلامی ندارند. آنها نمی‌توانند بفهمند که یک تصمیم به ظاهر عادی در آنان برای ممانعت از آمدن افغان‌ها به پارک در یک روز فر‌وردین‌ماه، چه بلوایی ممکن است در کابل به پا کرده و چه خسارات جبران ناپذیری را سبب شود.

شنیده شده، حتی دارند‌گان گذر‌نامه نیز با ویزای معتبر، پس از این اجازه حضور در این استان را ندارند. آنها که فعلاً آنجایند نیز باید خارج شوند. باری این اصل خبری بود که از هفته گذشته به شکل‌های گوناگون روی خروجی خبر‌گزاری‌های مختلف اعم از داخلی و خارجی قرار گرفت و البته به طور بی‌سابقه‌ای در بیرون ایران به آن پوشش داده شد. قبل از آن نیز از قول یکی از مقامات شهر‌ستان نوشهر، قوانینی مشابه برای افغان‌ها وضع شده و اخبار آن نیز مدتی نقل محافل بوده و هست.

پیشتر از آن و در روز «سیزده بدر» هم در اصفهان، یکی از مسئولان امنیتی استان اعلام کرده بود ورود اتباع افغانی در این روز به پارک «صفه» اصفهان ممنوع است. از مدت‌ها قبل رسانه‌های بیگانه به نحو معنا‌داری روی اخبار اختلاف‌انگیز ‌میان ایران و افغانستان سرمایه‌گذاری کرده و بر اساس آن از کو‌چک‌ترین خبری در این مورد نمی‌گذرند. بازوان همین رسانه‌ها و عوامل اصلی آنها در داخل افغانستان نیز به شدت به موضوع دامن زده و پیامد بروز هر یک از این اخبار، تنش بسیاری در آن کشور علیه کشور‌مان به وجود می‌آورند. تا آنجا که پخش یک بلو‌توث در سال گذشته که طی آن فردی با لباس سر‌باز نیروی انتظامی سر‌گرم تحقیر و تمسخر جمعی از افغان‌های دستگیر شده بود، روابط تهران و کابل را تا آستانه بحران پیش برد.

البته دولتمردان کابل همواره در قبال این تحرکات خویشتندارند. اما آنها که درصدد ماهیگیری از این آب گل‌آلودند، چندین تظاهرات علیه ایران به راه انداخته و حتی به پر‌چم کشور‌مان تعرض کردند و… تا حدی که اکثریت مردم افغانستان خود به مخالفت با آنها بر‌خاستند و جلوی این تندروی‌ها را گرفتند. با این حال خوراک خبری ساختن برای این تندروان گویا به وظیفه برخی مدیران محلی ما در ایران بدل شده. مدیرانی که درک درستی از روابط خارجی مملکت و به ویژه تعامل با همسایه شرقی ایران اسلامی ندارند. آنها نمی‌توانند بفهمند که یک تصمیم به ظاهر عادی در آنان برای ممانعت از آمدن افغان‌ها به پارک در یک روز فر‌وردین‌ماه، چه بلوایی ممکن است در کابل به پا کرده و چه خسارات جبران ناپذیری را سبب شود. با وجود تکرار این اشتباهات فاحش حیرت‌آور است که دولت و به ویژه وزارت خارجه این قبیل مدیران را آگاه نمی‌کند و ما همچنان تاوان این بدسلیقگی‌ها و کج‌رفتاری‌ها را می‌دهیم. اگر شما با گذر‌نامه و ویزای معتبر مثلاً به ترکیه یا امارات بروید یا حکم اقامت در آنجا را بگیرید، چنانچه به شما بگویند حق سفر به فلان شهر و اقامت در فلان استان را ندارید یا حق ورود به فلان پارک را ندارید، چه حالی پیدا می‌کنید؟ اصولاً کسی قادر به اعمال چنین محدودیت‌های من‌در‌آوردی و عجیب و غریب هست؟

چرا کسی بعد از این همه تکرار چنین اشتباهاتی و این همه تاوان، جلوی این کار را نمی‌گیرد؟

منبع: تريبون مستضعفين
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *