پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نظرمسعود فراستی درباره "قلاده های طلا"

چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 220632
يك منتقد سینمایی با اشاره به اینکه قلاده های طلا فیلم متوسط و خوبی است، گفت: این فیلم هم از لحاظ کارگردانی و هم از لحاظ نگاه وحدت طلبانه قابل تحسین می باشد.
به گزارش جهان به نقل از «خبرگزاری دانشجو» از قم، مسعود فراستی پیش از ظهر امروز در همایش «سینمای ایران در سالی که گذشت» که در دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه اسکار برای فروش فیلمی مثل جدایی نادر از سیمین خوب است، گفت: من از فیلمی که تصویری جهل زده و ما قبل مدرن برای مردم جهان از ایران متصور کند، به جای افتخار، سرم را پایین می اندازم.

وی با بیان اینکه فیلم اصغر فرهادی تصویری از انسان های دروغ گو در ذهن مخاطب به جای می گذارد، اظهار داشت: جایزه جدایی نادر از سیمین افتخاری ندارد، ولی طلا و مس قابل افتخار است، چه جایزه بگیرد و چه نگیرد.

فراستی افزود: جایزه جشنواره فیلم فجر به جدایی نادر از سیمین به خاطر زرنگی فرهادی در آخرین سکانس های فیلم بود و الا این فیلم به جای گل زدن به حریف، به خودی گل زد.

وی با تاکید بر اینکه خارجی ها به خاطر اعتقادات دینی جایزه نمی دهند، خاطرنشان کرد: اسکار یا هر جشنواره و محفل سینمایی به غلط به فیلم سازان بزرگ جایزه نداده و به فیلم های بی ارزش جایزه می دهند و این یک مسئله نسبی می باشد.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه قلاده های طلا فیلم متوسط و خوبی است، گفت: این فیلم هم از لحاظ کارگردانی و هم از لحاظ نگاه وحدت طلبانه قابل تحسین می باشد.

وی با بیان اینکه در قلاده های طلا عقیده اش روشن می باشد، اظهار داشت: این فیلم اولین فیلمی است که پس از انقلاب تا حال حاضر به وزارت اطلاعات انتقاد می کند و در نوع خودش جالب توجه می باشد.

فراستی افزود: من سینمای کلاسیک آمریکا را دوست دارم و خیلی از چیزهای اجنبی ها را می پسندم ولی فریب آن ها را نمی خورم.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه هیچ مضمونی مبتذل نیست، گفت: یکی از مسائلی که وارد سینمای ایران شده بحث خیانت است که برای جلوگیری از آن باید این معقوله آسیب شناسی شود.

وی با بیان اینکه رقابت بین جدایی نادر از سیمین و اخراجی های ۳ باعث افزایش فروش آنها شد، اظهار داشت: سینمای بدون فروش و مخاطب کامل نیست، ولی فروش تنها فاکتور خوب یا بدی یک فیلم نیست.

فراستی افزود: مخاطب در زمان مسئله است و زمانی یک فیلم موفق می باشد که بتواند مخاطب خود را سال ها حفظ کرده و با خود همراه کند.

فراستی با تاکید بر اینکه سینما میدانی است که بدون لحاظ مخاطب نابود می شود، گفت: سینما نمی تواند بر خلاف نقاشی منتظر مخاطب در آینده باشد و باید هزینه ساخت و فروش فیلم تامین شود.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه سینمای ما مریض است، اظهار داشت: سینمای ایران با هزینه دولتی تامین می شود و با پول دولت اپوزیسیون قلابی برای خود می گیرد و این ویژگی ما می باشد نه سینما.

تصدی دولت در سینما از پیشرفت فعالیت های سینمایی جلوگیری می کند

وی با اشاره به داستان انحلال خانه سینما و تبعات پس از آن گفت: با تعطیلی و بستن هر نهاد غیر دولتی و تبدیل آن به نهاد دولتی مخالف هستم، چون با این کار علاوه بر این که کاری غیر قانونی می باشد، تصدی دولت مانع از پیشرفت فعالیت های سینمایی در کشور می شود.

فراستی با بیان اینکه خانه سینما وظیفه خود را در بحث صنوف انجام نداد، تصریح کرد: با توجه به این که خانه سینما سیاسی کاری می کرد، ولی به جای انحلال، باید ساز و کار و ساختار آن را درست می کردند.

وی افزود: جشنواره امسال فیلم فجر به طور تصادفی جشنواره بهتری از سال های قبل بود، که البته ربطی به معاونت سینمایی نداشته و مدیریت جشنواره نسبت به سال های قبل قوی تر عمل کرد.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه در جشنواره امسال چند فیلم قابلیت دفاع کردن داشت، گفت: تولید فیلم های خوب ربطی به وزارت ارشاد ندارد و به فیلم سازان مربوط می شود که توانستند فیلم های متوسط و خوبی درست کنند.

وی در پایان گفت: فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی در راستای خط تحریم سیاسی آمریکا بوده و در جهت تحریم سیاسی و اقتصادی آمریکا بر ما تحمیل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *