سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

تکرار حادثه مرگبار در معدن طبس

دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 220311
در اثر وقوع دو حادثه جداگانه ریزش معدن در منطقه طبس، یک کارگر معدن کشته و یک نفر دیگر مجروح شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اثر وقوع حادثه ریزش تونل در چهارم اردیبهشت در معدن زغال‌سنگ شماره ۳ شرکت زغال‌سنگ نگین، عظیم برزگر، کارگر ۲۷ ساله این معدن جان خود را از دست داد.

همین گزارش حاکیست در هشتم اردیبهشت نیز بر اثر وقوع حادثه‌ای مشابه در معدن زغال‌سنگ شماره ۲ شرکت نگین، محمد قربانی، یکی دیگر از کارگران این شرکت مجروح شد.

این کارگز مجروح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تشریح نحوه وقوع این حادثه پرداخت و گفت: در سقف تونل لایه‌ای حدوداً ۳۰ سانتی‌متر از گِل مشاهده کردیم و تصمیم داشتیم آن را برداریم اما مسئول مربوطه از من و یک نفر دیگر از کارگران خواست تا سقف را با استفاده از چوب محکم کرده و نگه‌داریم.

محمد قربانی ادامه داد: پس از اینکه به اتفاق همکارم شروع به نصب چوب‌ها کردیم، یک‌باره سقف و چوب‌ها فرو ریخت و دیگر متوجه چیزی نشدم.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان طبس نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه برخی از کارفرمایان برای کسب منافع شخصی بیشتر، مسائل فنی و ایمنی که از سوی بازرسان این اداره تذکر داده می‌شود را رعایت نمی‌کنند که نتیجه آن ممکن است وقوع حوادث تأسف‌بار باشد.

حسین ابراهیم‌زاده خاطرنشان کرد: بازرسان این اداره به صورت دوره‌ای و موردی از کارگاه‌های سطح شهرستان بازدید و با ارائه تذکر به کارفرمایان، موارد تخلف آنان را به اداره منعکس می‌کنند.

وی تصریح کرد: کارگاه‌هایی که نکات فنی و ایمنی را رعایت نمی‌کنند، درصورت عدم توجه به تذکر بازرسان، به دادگاه معرفی و کارگاه آنان پلمپ می‌شود.

رئیس سابق اداره کار و امور اجتماعی و از بازرسان فعلی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس نیز در این باره، یادآور شد: طبس بزرگ‌ترین شهرستان معدنی ایران است، به طوری که ۷۰ درصد زغال‌سنگ کشور در این منطقه قرار دارد.

مهدی قاسمی‌زاده اضافه کرد: به همین دلیل بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس بیشترین وقت کاری خود را برای بازدید و بازرسی از معادن زغال‌سنگ این شهرستان اختصاص داده‌اند که در این زمینه در صورت مشاهده عدم رعایت مسائل ایمنی، بدون هیچ‌گونه اغماضی، معادن تا هنگام رفع خطر تعطیل می‌شود.

وی بیان کرد: وضعیت و شرایط زیر زمین با وضعیت روی زمین کاملاً متفاوت است، به طوری که ممکن است در بهترین و ایمن‌ترین شرایط هم در معادن حوادث ناگواری اتفاق افتد.

قاسمی‌زاده درباره حادثه ریزش معدن در چهارم اردیبهشت ماه در طبس که منجر به کشته شدن یک کارگر شد نیز اظهار داشت: با وقوع این حادثه و پس از درخواست مرجع قضایی، دو مرتبه از محل حادثه بازدید کردیم و علت فنی بروز این حادثه در دست بررسی است و نمی‌توان در این باره اظهار نظر قطعی کرد.

وی با بیان اینکه پس از حصول نتیجه قطعی، علت حادثه به مراجع قضایی اعلام می‌شود، یادآور شد: علت بروز هر حادثه متفاوت است، اما معمولاً وقوع تعداد قابل توجهی از حوادث معدن به دلیل عدم رعایت مسائل فنی و ایمنی و بی‌توجهی به موضوع مهم بهداشت محیط کار است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *