کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرخک در آستانه حذف از کشور

9 ارديبهشت 1391 ساعت 18:00

رييس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت با اشاره به پوشش حدود 99 درصدي برنامه واكسيناسيون در كشور گفت: بيماري سرخك در كشور در آستانه حذف قرار دارد.


دكتر سيد محسن زهرايي در آستانه هفته واكسيناسيون (9 تا 15 ارديبهشت) در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: برنامه واكسيناسيون در كشورها از سابقه طولاني برخوردار است. در ايران نيز پس از كشف واكسن آبله به عنوان اولين واكسن علمي دنيا، عملا اين واكسن به كار گرفته شد. در مجموع از حدود 80 سال گذشته واكسن‌هاي متفاوت در كشور توليد مي‌شود و در حال حاضر دو موسسه واكسن و سرم‌سازي رازي و انستيتو پاستور ايران، اغلب واكسن‌هاي مورد نياز كشور را توليد مي‌كنند.

وي افزود: قبل از انقلاب شبكه‌اي براي ارائه خدمات بهداشتي – درماني در كشور وجود نداشت و اين خدمات به صورت محدود ارائه مي‌شد. اما پس از انقلاب با شكل‌گيري شبكه‌ بهداشتي - درماني در روستاها و همچنين با برنامه‌ريزي و تامين نيرو، منابع، آموزش كافي و زحمات بهورزان، كاردان‌ها و ... پوشش واكسيناسيون در كشور به بيش از 95 درصد ارتقاء يافت.

زهرايي ادامه داد: در سال‌هاي اخير نيز به دنبال اقدامات انجام شده، حدود 99 درصد از جامعه هدف (نوزادان) تحت پوشش واكسيناسيون قرار مي‌گيرند. اين موضوع يك موفقيت بزرگ است كه حتي كشورهاي توسعه يافته غربي نيز به چنين پوشش‌هاي بالايي دست نيافته‌اند. البته بخشي از اين موفقيت به مشاركت مردم در برنامه واكسيناسيون كشوري بازمي‌گردد.

وي افزود: سازمان جهاني بهداشت واكسيناسيون را از جمله مهم‌ترين برنامه‌ها در ارتقاي سطح سلامت جامعه مي‌داند. واكسيناسيون اقدامي است كه سالانه از مرگ ميليون‌ها كودك در دنيا جلوگيري مي‌كند. در حال حاضر حدود 35 سال از ريشه‌كني آبله مي‌گذرد. ريشه‌كن شدن فلج اطفال در بسياري از كشورهاي دنيا و از جمله ايران از جمله دستاوردهاي واكسيناسيون است و اين بيماري اكنون به چند كشور جهان محدود شده است. به دنبال برنامه واكسيناسيون مرگ ناشي از سرخك در دنيا طي دهه گذشته از 700 هزار كودك به 150 هزار كودك در سال كاهش يافته است.

وي با بيان اين كه مرگ و مير بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن به صفر نزديك شده است، افزود: درايران بيش از 11 سال است كه فلج اطفال مشاهده نشده است. حدود 30 سال گذشته سرخك از شيوع زيادي برخوردار بود اما به دنبال برنامه‌هاي متعدد اكنون در آستانه حذف بيماري سرخك قرار داريم.

رييس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت گفت: موفقيت‌هاي ناشي از برنامه كشوري ايمن‌سازي بايد همچنان حفظ شود. اين درحاليست كه در كشورهاي همسايه ايران از جمله كشورهاي همسايه شمالي، غربي و شرقي وضعيت پوشش ايمن‌سازي پايين‌تر از ايران است. افغانستان و پاكستان از جمله چهاركشور دنيا هستند كه هنوز فلج اطفال را از بين نبرده‌اند. به اين ترتيب لازم است پوشش واكسيناسيون كشور در حد كامل حفظ شود؛ چرا كه اگر حتي پوشش واكسيناسيون در بخش كوچكي از كشور پايين آيد ممكن است آن منطقه به كانوني براي بيماري تبديل شود. بر اين اساس لازم است همچنان بالاترين پوشش واكسيناسيون به صورت يك دست در تمام مناطق كشور جاري باشد.

وي افزود: همچنين در حاشيه شهرهاي بزرگ كه علاوه بر ايراني‌ها، احتمال حضور اتباع بيگانه نيز وجود دارد، ممكن است به علت عدم آگاهي براي واكسيناسيون رايگان فرزندانشان اقدام نكنند. در چنين مناطقي به برنامه‌هاي آموزشي نياز است.

زهرايي درباره اقدامات وزارت بهداشت براي افزودن واكسن‌هاي جديد به برنامه ايمن‌سازي كشور، گفت: براي اضافه شدن يك واكسن در درجه اول بايد نياز واقعي كشور به آن واكسن مشخص شود؛ چرا كه ممكن است يك نوع واكسن در يك كشور كارآيي داشته و در كشور ديگري كارآيي چنداني نداشته باشد. اگر مستندات براي اضافه شدن واكسن جديد در كميته ايمن‌سازي به تصويب رسد، وزارت بهداشت نيز تامين منابع مالي اضافه شدن آن واكسن را پيگير خواهد بود. در حال حاضر مطالعاتي براي افزودن واكسن‌هاي جديد به برنامه ايمن‌سازي كشور در حال انجام است.


کد مطلب: 219999

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/219999/سرخک-آستانه-حذف-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com