پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۷
فرمانده نیروی هوافضای سپاه:

6 هزار پرسنل آمریکایی زمان عبور از تنگه‌هرمز وحشت‌زده‌اند

جمعه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 219834
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه این تصور غلط است که یک ناو هواپیمابر با غرق شدن از کار می‌افتد، خاطرنشان کرد: اولا غرق کردن چنین ناوی خیلی پیچیده نیست، دوما بقدری تجهیزات پیشرفته و ظریف و حساس در این ناوها به کار رفته که دوستان به مزاح می‌گویند اگر یک ترقه در عرشه این ناو بترکد حتما به یک گوشه‌ای از آن آسیب می‌زند یعنی با کوچکترین انفجاری در یک گوشه‌، این ناو قطعا از کار می‌افتد و مهمتر از خود ناو آدم‌های آن هستند که از کار می‌افتند.
6 هزار پرسنل آمریکایی زمان عبور از تنگه‌هرمز وحشت‌زده‌اند
به گزارش جهان، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همزمان با سی و سومین سالگرد تصویب اساسنامه سپاه پاسداران، در گفتگو با فارس، به مرور اجمالی عمکرد این نهاد انقلابی در طول سالهای گذشته و  موضوعاتی دیگر نظیر توان موشکی موشکی سپاه، رمزگشایی از پهپاد آمریکایی، نحوه مقابله با تهدیدات پیرامونی کشور، ارزیابی از استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اطراف ایران و ... پرداخت که متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

* تشکیل سپاه یکی از تصمیمات راهبردی حضرت امام(ره) بود


حاجی‌زاده با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین روزهای انقلاب با یکی از راهبردی‌ترین تصمیمات امام(ره) شکل گرفت و در دوم اردیبهشت 58 به تصویب شورای انقلاب رسید و به عنوان یک اصل در قانون اساسی درج شد، گفت: سپاه از روز اول بنا نبود به این صورتی که امروز می‌بینیم باشد اما بر اساس نیازی که از همان روزهای ابتدایی حس شد، رفته رفته وضعیتش تغییر کرد.

وی ادامه داد: در روزهای اول بحث مقابله با ضدانقلاب و ناامنی‌ها را داشتیم ولی کم کم جنگ تحمیلی نیز به آن اضافه شد که نیازهایی را در بر می گرفت، از جمله بحث ورود به بخش‌های هوایی.

حاجی زاده ادامه داد: با شروع جنگ تحمیلی و حمایت عمده کشورهای جهان و مرتجعین عرب منطقه از عراق باعث شد نیازمندی‌های جدیدی مطرح شود و به همین دلیل در سال 64 حکم تشکیل 3 نیرو از سوی حضرت امام(ره) به فرمانده کل سپاه ابلاغ شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: طبیعتا ورود به بحث هوایی از این نقطه بود و بعدها بود که کم کم نیاز به داشتن هواپیما، موشک و ... احساس شد که البته اینها هم از نیازهای جنگ بود که ما را وادار کرد در ابتدا به دنبال تهیه چند فروند موشک برویم ولی به مرور به حوزه ساخت و تامین داخلی آن‌ها ورود کردیم.

حاجی‌زاده با بیان اینکه تحریمی که امروز مطرح است آن روزها در بخش نظامی و تسلیحات خیلی جدی‌تر اعمال می‌شد، تاکید کرد: این تحریم‌ها در بخش‌های تهاجمی خیلی شدید بود یعنی شاید در بخش‌های پدافندی کم و بیش (هر چند با سختی و مشکلات) تا سال‌های اخیر هم چیزهایی به ما می‌دادند ولی در بخش تهاجمی هیچ تجهیزاتی به ما داده نمی شد و نتیجه این شد که با ورود به عرصه موشکی چه در حوزه عملیاتی و توسعه سازمان و چه در حوزه ساخت و تولید داخلی، به همت نیروهای داخلی به صورت صد در صد خودکفا شویم.

* موشک‌های سپاه بعد از شرارت‌های صدام شلیک می‌شد


وی با اشاره به حمایت همه جانبه دنیای استکباری از رژیم بعث در ایام دفاع مقدس گفت: در جنگ تحمیلی تمام دنیا پشت سر صدام جمع شده بودند و همه گونه امکانات در اختیار رژیم بعثی قرار می‌گرفت و ما هم به دنبال دفاع از خودمان بودیم.

حاجی زاده افزود: تک تک موشک‌هایی که از سوی ما شلیک می‌شد حتما بعد از شرارت‌های رژیم بعثی بود یعنی ما هیچگاه آغاز کننده نبودیم و در حین جنگ هم به ضرورت از موشک استفاده می‌کردیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: با اشتباهی که آن روز دنیا کرد و البته این تعبیر آنهاست که می‌گویند اشتباه و به نظر ما عنایت الهی بود، تعداد محدودی موشک به دست ما افتاد و از همان روز، کار ساخت و بومی‌سازی موشک‌ها شروع شد و با گذشت زمان بود که نیاز به ارتقای کیفیت و برد و تنوع این سیستم‌ها را حس کردیم.

* بیش از 30 فروند موشک وارد کشور نشد


حاجی‌زاده با بیان اینکه در مرتبه اول اول 8 فروند و در کل حدود 30 فروند موشک بیشتر وارد کشور نشد، اظهار داشت: پایه گذار بحث موشکی در جمهوری اسلامی ایران چه در حوزه عملیات و چه بومی سازی، سردار شهید حاج‌حسن طهرانی مقدم بود.

وی گفت: شهید مقدم از 8 موشکی که در دور اول وارد شد، 2 فروند را برای بومی سازی کنار گذاشت و مهندسی معکوس از همان روزهای اول شروع شد که این تصمیم سختی بود اما ایشان این جسارت و آینده‌نگری را داشت و این کار را کرد.

حاجی زاده افزود: با شروع این کار و اقداماتی که در حوزه فنی و بومی سازی آغاز شد، امروز  تنوع زیادی از موشک‌ها را در بردهای مختلف و بخش های دریایی و زمینی و... در اختیار داریم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: در جمهوری اسلامی ایران و بالاخص مجموعه سپاه، همه یاد گرفته‌ایم که چگونه تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و در آن زمان هم به هر حال ندادن موشک و امکانات یک تهدید بود و این عدم وجود امکانات در آن موقع خیلی آزاردهنده بود ولی همین تهدید را رزمندگان ما تبدیل به فرصت کردند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: در سیستم‌های پدافندی این کار دیر انجام شد و آنها دیر ما را تحریم کردند ولی از روزی که تحریم آغاز شد در این حوزه هم این کار به جریان افتاد.

وی ادامه داد: امروز ما در حوزه اقتصادی هم تحریم شده‌ایم و چندین سال است که از مقام معظم رهبری می‌شنویم که باید وابستگی منابع درآمدی کشور را از نفت قطع کنیم و خیلی تاکید کرده‌اند که در این حوزه باید تحول صورت گیرد و مشخصا سال گذشته را هم سال جهاد اقتصادی نامگذاری فرمودند.

* تحریم‌ یک رحمت دیگر برای ملت ایران است


وی ادامه داد: ملت ایران باید شرایط فعلی تحریم که گسترده‌‌تر از گذشته است را هم تبدیل به فرصت کند و این شدنی است. ما اگر بخواهیم یک کشور مقتدر و قوی باشیم باید وابستگی‌هایمان به دنیا قطع شود و آنها بیایند به ما التماس کنند. ما نیازی به آنها نداریم و این پروژه‌ای است که از آن عبور خواهیم کرد و نگاه‌مان به این حرکت، مثبت است.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: بعنوان مثال جنگ، خود به خود جز خرابی و ویرانی چیزی به همراه ندارد ولی زمانی که امام(ره) آن را رحمت معرفی می‌کنند، امروز هم ما باید بپذیریم که این تحریم‌ یک رحمت دیگر برای ملت ایران است.

* یگانهای ما بقدری زیاد است که فرصت سرکشی به همه را نداریم


فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه گفتگو با فارس با بیان اینکه در زمان جنگ بیشتر به فکر رفع مشکلات مقطعی خود بودیم، تاکید کرد: البته افرادی بودند که در همان زمان آینده را می‌دیدند. امروزه یگان‌های ما به قدری زیاد شده است که بنده با اینکه چندین بازدید در هفته دارم، فرصت سرکشی به همه آنها را پیدا نمی کنم.

* تاکید مقام معظم رهبری بر شروع مهندسی معکوس موشک‌ها


حاجی‌زاده افزود:‌ آن روزها که در اوج مشکلات، 2 فروند موشک را جدا کرده بودیم تا مجموعه وزارت سپاه آن را مهندسی معکوس کند، برای خود من خیلی موضوع مهمی بود در شرایطی که به این میزان شرارت علیه ما است شاید اگر این 2 موشک را به عراق بزنیم منفعت بیشتری داشته باشد ولی حاج حسن مقدم آنها را جدا کرد و به صنعت داد.

وی افزود: در همان زمان در جلسه‌ای که شهید طهرانی مقدم و بنده و مسئولین محدودی از وزارت سپاه و همچنین مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور شرکت داشتند، حضرت آقا پیگیری می‌کردند که چرا این کار را زود شروع نمی‌کنید و این موشک‌ها را باز نمی‌کنید، از چه نگران هستید؟

وی تصریح کرد: این موضوع اواخر سال 64 و در اوج جنگ بود و از طرفی افرادی که می‌خواستند این موشک‌ها را باز کنند می‌دانستند که شاید جمع شدنی در کار نباشد و موشک تخریب شود ولی این تصمیمات، تصمیمات استراتژیکی بود که افرادی مثل حضرت آقا با آینده نگری اتخاذ می‌کردند و آن روز هم ایشان می‌دانستند این موشک تا بخواهد باز و ساخته شود، شاید به جنگ نرسد.

* با رصد دقیق دشمنان و کار اطلاعاتی هر روز طرح‌هایمان را اصلاح می‌کنیم


فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تاکید بر اینکه تکیه اصلی ما به خداوند متعال و نیروی انسانی است، گفت: ما اصلا ابزار محور نیستیم و موشک هم امروزه یک ابزار است، شاید بعدا یک ابزار دیگر مطرح شود و ممکن است با گذشت زمان خیلی چیزها تغییر کند.

وی افزود: ما تجربه 8 سال جنگ را داریم و این تجربه 8 ساله به ما خیلی درس‌ها آموخته است، در آن زمان با نبود و کمبود اطلاعات باید ایستادگی می‌کردیم و به خاطر نداشتن 2 حلقه لاستیک نو بعضا آمبولانس‌های ما برای حمل یک مجروح بارها در مسیر پنچر می‌شدند و خیلی از دوستان و همرزمان ما به دلیل نبود امکانات شهید می‌شدند اما حال با پشت سر گذاشتن آن دوران و کسب تجربیات، خودمان را برای سخت‌‌ترین شرایط آماده کرده‌ایم و در هر بخش که لازم باشد با رصد دقیق دشمنان و کار اطلاعاتی، هر روز طرح‌هایمان را نو و اصلاح می‌کنیم که این نو شوندگی در همه حوزه‌هاست.

* دلیل تغیر نام نیروی هوایی سپاه به نیروی هوافضا


فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به تغییر نام این نیرو اظهار داشت: در ابتدا اسم نیروی ما نیروی هوایی بود و ارتش هم نیروی هوایی داشت و اسم‌ها مشابه ولی ماموریت‌ها متفاوت بود که سرانجام در سال 88 به تصویب مقام معظم رهبری مقرر شد که حوزه‌ ما در بخش فضا هم مقداری گسترش پیدا کند و نیروی هوایی به نیروی هوافضا تغییر کرد.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: الان دیگر مثل گذشته نیست که جنگ یا دفاع فقط در حوزه زمینی و دریایی و هوایی باشد الان بعد فضایی هم اضافه شده و ما بخش هوایی را داریم و فضا هم به آن افزوده شده است که در این بخش هم فعالیت‌هایی صورت گرفته.

* دشمنان در خیلی از بخش‌‌های جاسوسی از امکانات فضایی بهره می‌برند


فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: امروزه ارتباطات عمدتا در حوزه فضا است و خیلی از مراکز کنترل فرماندهی دشمنان ما توسط ماهواره‌ها تامین و کنترل می‌شود و این شبکه C4I و کنترل فرماندهی بدون استفاده از امکانات فضایی میسر نیست و بعنوان مثال پهپادها از طریق ماهواره‌ها هدایت می‌شوند و تصاویری که برای جاسوسی تهیه می‌کنند نیز کار ماهواره‌هاست.

وی تاکید کرد: دشمنان در خیلی از بخش‌‌های جاسوسی از امکانات فضایی بهره می‌برند و ما هم نباید این بعد را خالی بگذاریم. بخشی از این اقدامات در حوزه رادارها و بخش در سیستم‌های جمع‌آوری الکترونیک است و بخش‌های زیادی را در بر می‌گیرد.

* رادارهای غدیر با برد بیش از هزار کیلومتر در حال تکثیر است


فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به بومی‌سازی و تولید رادارهای غدیر، گفت: برد این رادار بیش از هزار کیلومتر و حدود هزار و صد کیلومتر است و تقریبا اوایل سال گذشته پروژه‌اش به اتمام سید و در حال تکثیر است.

وی تصریح کرد: ما رادارهای 300 کیلومتر و 500 کیلومتر را در انواع و اقسام فرکانس‌ها و نیازمندی‌ها و تنوعی که نیاز داشتیم تولید می‌کنیم و همه این رادارها کار تحقیقاتی و ساخت نمونه‌اش در سپاه انجام شده ولی انتقال فن‌آوری کردیم به وزارت دفاع و آن‌ها هم مشغول تولید این رادارها هستند.

حاجی‌زاده همچنین تاکید کرد: در سپاه معمولا سعی نمی‌کنیم چیزی را از پیش رسانه‌ای و خبری کنیم و خیلی دستاوردها و تجهیزات هم داریم که رسانه‌ای نشده و نمی‌شود.

* تاثیر موشک بالستیک و ضدکشتی خلیج فارس


وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای موشکی اظهار داشت: کار آزمایش و تحقیقاتی موشک بالستیک دریایی خلیج فارس سال گذشته به پایان رسید و در حال تولید در وزارت دفاع است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین به حضور ناوهای آمریکایی در آبهای منطقه اشاره و تصریح کرد: ناوهای آمریکایی چه هواپیما‌بر، چه رزمناوها و ... از گذشته به صورت سنتی در خلیج فارس حضور داشته‌اند و ما هم دقیقا آن‌ها رصد و کنترل می‌کنیم. حضور بی‌آزار آنها در آب‌های آزاد قانونی است، همانطور که ما می‌توانیم به محدوده سواحل آمریکایی‌ها نزدیک شویم ولی ورود به آب‌های هر کشوری ورود به آن سرزمین محسوب می‌شود و مجوز می‌خواهد.

* یک موشک کوتاه برد ما در مقابل آمریکایی‌ها نقش یک موشک قاره‌پیما را دارد


حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه رفت و آمد ناوهای آمریکایی را کنترل و نظارت می‌کنیم و اگر دست از پا خطا کنند پاسخ لازم را خواهیم داد، گفت: آنها در کشورهای اطراف ما و حاشیه‌ خلیج فارس پایگاه‌های هوایی و زمینی دارند که دائما تحت نظارت و کنترل مجموعه‌های اطلاعاتی ما هستند و مراقبت لازم انجام می‌شود. ما الان دیگر نگران حضور آنها نیستیم البته اوایل که آمده بودند مقداری نگرانی وجود داشت و آنها تهدید برای محسوب می‌شدند ولی الان واقعا برای ما فرصت هستند و هیچ نگرانی نداریم و آنها هم خوب این را می‌فهمند.

وی اظهار داشت: امروز یک موشک کوتاه برد ما در مقابل آمریکایی‌ها نقش یک موشک قاره‌پیما را دارد چون پایگاه آنها به نزدیکی ما آمده است.

* غرق کردن و از کار انداختن ناو هواپیمابر آمریکایی بسیار راحت است


فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه این تصور غلط است که یک ناو هواپیمابر با غرق شدن از کار می‌افتد، خاطرنشان کرد: اولا غرق کردن همچین ناوی خیلی پیچیده نیست، دوما بقدری تجهیزات پیشرفته و ظریف و حساس در این ناوها به کار رفته که دوستان به مزاح می‌گویند اگر یک ترقه در عرشه این ناو بترکد حتما به یک گوشه‌ای از آن آسیب می‌زند یعنی با کوچکترین انفجاری در یک گوشه‌، این ناو قطعا از کار می‌افتد و مهمتر از خود ناو آدم‌های آن هستند که از کار می‌افتند.

* 6 هزار پرسنل ناو آمریکایی هنگام عبور از تنگه هرمز وحشت‌زده هستند


حاجی‌زاده افزود: 6 هزار نفر آدم در این ناوها زمانی که می‌خواهند از تنگه هرمز عبور کنند وحشت‌زده هستند و ترس دارند و آدم نگران هم نمی‌تواند کاری را انجام دهد.

* تصویربرداری از ناوهای آمریکایی را با یک هواپیمای ابتدایی انجام می‌دهیم


وی در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع تصویربرداری از ناوهای آمریکایی اشاره و تاکید کرد: کار شناسایی و تصویربرداری از ناوهای آمریکایی در خلیج فارس را با یک هواپیمای ابتدایی انجام می‌دهیم، هواپیمایی که کمی از هواپیماهای مدلی که در دانشگاه‌ها با آن کار می‌کنند پیشرفته‌تر است.

حاجی زاده تصریح کرد: برای اینکار از هواپیماهای خیلی پیشرفته استفاده نمی‌کنیم و آنها هم قبول دارند که این حق طبیعی ما است، زیرا اینجا خلیج فارس است نه خلیج مکزیک و آنها هم نمی‌توانند هیچ عکس العملی نشان دهند.

* طرح سپر دفاع موشکی باج آمریکایی‌ها به صهیونیست‌‌هاست


فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: چند پروژه است که توسط صهیونیست‌ها دنبال و با همکاری‌ آمریکایی‌ها پیگیری می‌شود که یکی از آنها بحث سپر موشکی است. این طرح بیشتر برای این است که آمریکایی‌ها به صهیونیست‌‌ها باج بدهند و یک شرایط روحی و روانی مناسبی برای آنها ایجاد کنند.

وی در خصوص کارآیی این سپرهای موشکی افزود: برای اینکه به گونه‌ای خبر شلیک و اطلاعات مسیر و معادله پرداز موشک‌ها به سیستم‌های دفاعی در نقطه هدف که مثلا منطقه مدیترانه و رژیم صهیونیستی است برسد، در قسمت شمال غربی ایران راداری در ترکیه نصب شد که حدود 1100-1200 کیلومتر را پوشش می‌دهد و آنها خلائی داشتند برای قسمت جنوبی که با پول عرب‌ها در حال رفع آن هستند.

* روش‌ها و تاکتیک‌های مقابله با سپر موشکی را در روز حادثه نشان می‌دهیم


حاجی‌زاده ادامه داد: این حرکت برای دفاع از رژیم صهیونیستی است یعنی الان با پول و امکانات مسلمانان توسط احکام عرب این کار در حال انجام است و این خدمت کردن به رژیم صهیونیستی است.

وی با طرح این سوال که آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی نگران موشک‌های ما هستند، گفت: بنده قول می دهم موشک‌هایی که بخواهد رژیم صهیونیستی را بزند، این کار را خواهد کرد و آنها شک نکنند، ما تمهیداتی داریم که قطعا این سپر، سپر ناکارآمدی خواهد شد و روش‌ها و تاکتیک‌های مقابله با سپر موشکی را در روز حادثه نشان می‌دهیم.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه



فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس اصلا تهدیدی برای ما محسوب نمی شوند، اظهار داشت: در سال 1967 رژیم صهیونیستی رد جنگ 6 روزه که البته 12 ساعت بیشتر طول نکسید، تمام کشورهای عربی را ذلیل کرد و آنها تا جنگ 33 روزه (حدود 40 سال) این ذلت را تحمل کردند و حکام و سردمداران مرتجع عرب ذلیل شده بودند ولی از آن روز به بعد عزت و افتخار پیدا کردند و این دستاورد بچه‌های حزب‌الله لبنان با پشتیبانی ایران بود، بنابراین ما عزت را به اعراب دادیم.

وی افزود: آیا ما تا به حال به کشورهای عربی تهاجمی کردیم؟ در حالیکه عراق به ما تهاجم کرد و این کشورها از آن حمایت کردند و امام(ره) حتی پیش‌بینی جنگ و حمله به کویت را هم کرده بودند که بعدا اتفاق افتاد اما پس از آن هم مردم و هم مسئولین ایران نجابت به خرج دادند و تلافی نکردند.

حاجی‌زاده ادامه داد: اساسا ما به دنبال تهدید این کشورها نیستیم و نیازی هم نداریم ولی امروز رژیم صهیونیستی موضوع ایران هراسی را مطرح می‌کند و سود آن را هم خودش می‌برد در حالیکه این رژیم اقداماتی نظیر منهدم کردن بخش هسته‌ای عراق و تاسیسات سوریه و حمله به سودان و تونس و جنگ 33 روزه و 22 روزه را علیه اعراب در کارنامه خود دارد.

* ترکیه آثار رادارهای سپر دفاع موشکی را در آینده نزدیک می‌بیند


فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین به استقرار سامانه سپر دفاع موشکی در ترکیه اشاره کرد و افزود: شکی نیست که اطلاعات بدست آمده از بخش رادار این سپرهای موشکی، در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می گیرد اما در آینده‌ای نه چندان دور مردم مسلمان ترکیه شاهد به دنیا آمدن فرزندان ناقص الخلقه و سرطانی و با بیماری‌های صعب العلاج بواسطه اثرات همین سامانه ها خواهند بود.

حاجی‌زاده در ادامه به اوضاع سوریه اشاره و تصریح کرد: سوریه یکی از کشورهای محور مقاومت است ولی شاهدیم چقدر از کشورهای عربی جمع شده‌اند تا به آن آسیب بزنند و حکومت آن را سرنگون کنند در حالیکه منفعت این کار را صهیونیست‌ها می‌برند، این دستور کار صهیونیست‌‌ها بوده و با پول کشورهای مرتجع عربی و بعضا غیر عرب دنبال می‌شود.

* از هر کشوری عملیاتی علیه ما صورت بگیرد با آن مقابله خواهیم کرد


وی درخصوص پاسخ ایران به حملاتی که احیانا از سوی پایگاه‌های دشمن در کشورهای همسایه صورت بگیرد، گفت: در جلسات رسمی و غیررسمی هم به این کشورها گفته شده، اگر از هر نقطه‌ای بخواهد عملیاتی علیه ما صورت بگیرد، مربوط به هر کشوری که باشد، برای ما فرقی نمی‌کند و ما حتما با آن مقابله خواهیم کرد و پایگاه‌های دشمنان در کشورهای همسایه نیز برای این کار کاملا شناسایی شده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه موضوع کنترل و نظارت فضا یک موضوع نسبی است، اظهار داشت: اگر بگوییم کنترل‌مان این قدر دقیق است که نمی‌گذاریم یک پشه هم در آسمان ایران پر بزند، حرفی شعاری است چون خود آمریکایی‌ها هم با آن همه امکانات چنین کاری نمی توانند بکنند و اینها موضوعات نسبی است.

وی افزود: احتمال اینکه هواپیمایی مخفیانه وارد فضای کشور شود را رد نمی‌کنیم ولی اگر بخواهد مثلا تهاجمی بر علیه ما شکل بگیرد با یک هواپیمای کوچک که این اتفاق نمی‌افتد و امکانات و تجهیزات و تعداد زیادی اسکادران هواپیما و... می‌خواهد و ما در این خصوص نگران نیستیم.

* 4 کد جدید از اشراف اطلاعاتی ایران بر پهپاد آمریکایی


حاجی‌زاده در ادامه در خصوص اطلاعات جدید از وضعیت پهپاد آمریکایی ساقط شده، گفت: علت اینکه خیلی نمی‌توانیم راجع به این هواپیما صحبت کنیم این است که این هواپیما برای ما یک سرمایه ملی محسوب می‌شود.

وی افزود: حرف زدن ما یعنی دادن اطلاعات و نباید به راحتی آن را خرج کنیم، اما من در اینجا 4 کد می‌دهم که آمریکایی‌ها متوجه شوند ما تا چه حد به این هواپیما نفوذ کرده‌ایم.

وی ادامه داد: زیر مجموعه‌های این هواپیما برای پاره‌ای از اشکالات فنی در اکتبر 2010 مطابق با 25 مهر 1389 در کالیفرنیا بوده، سپس این هواپیما پس از اصلاح و تست های پروازی در نوامبر 2010 مطابق با 28 آبان 1389 به قندهار آمده و پرواز داشته که ظاهرا در آن زمان نیز یک سری اشکالاتی که نتوانسته اند آن را برطرف کنند مشاهده شده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: زیر مجموعه‌های این پهپاد همچنین دوباره در دسامبر 2010 برای رفع اشکالات جدید به فرودگاهی نزدیک لس آنجلس برده شده و پس از انجام عملیات اصلاح و تستهای پروازی و زیر سیستم‌ها که همان سنسورها و تجهیزات این هواپیما است مجددا به قندهار بازگردانده شده است.

وی با بیان اینکه ما تمام اطلاعات و نرم افزار این هواپیما را بدست آورده‌ایم، تاکید کرد: این هواپیما همچنین در دو هفته قبل از کشته شدن بن لادن در محل کشته شدن این فرد در پاکستان پرواز داشته است.

حاجی‌زاده ادامه داد: اگر ما به نرم افزارها و هاردهای این هواپیما دست پیدا نکرده باشیم، نمی‌توانستیم این موضوعات را بدست بیاوریم. متخصصان ما کاملا به بخش‌ها و برنامه‌های این هواپیما مسلط هستند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد: بیش از 50 سال فناوری آمریکایی‌ها چه در حوزه هواپیماهای با سرنشین و چه هواپیماهای بدون سرنشین در این هواپیمای جاسوسی (RQ170) جمع شده است. همه فناوری‌هایی که آمریکایی‌ها در هواپیماهای F35، بمب افکن استیلز، پورکت و غیره داشته در این هواپیما وجود دارد و این‌ها کاملا زیر سؤال رفته است.

وی ادامه داد: بعد از سرنگونی هواپیمای U2 در سال 1960 در شوروی که منجر به اسیر شدن خلبان آمریکایی‌ آن شد، آمریکایی‌ها به فکر هواپیماهای بدون سرنشین افتادند که از آن سال تا کنون نشاندن (RQ170) توسط سپاه بزرگترین افتضاح آمریکایی‌ها است.

* سیستم انفجار خودکار در RQ170 وجود ندارد


حاجی‌زاده در خصوص برخی گفته‌ها مبنی بر وجود سیستم انفجار خودکار در این هواپیما گفت: موشک‌ها سیستم انفجار خودکار دارند ولی همه هواپیماها نه و این موضوع صحت ندارد، آنها اینقدر به این هواپیما اطمینان داشتند که این کار را نکردند.

* تاکنون درخواست رسمی از روسیه و چین نداشتیم


فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین اعلام کرد: تاکنون درخواست رسمی از سوی روسیه و چین در خصوص RQ170 نداشتیم و طبیعتا اگر موضوعی هم باشد قابل بررسی است.

* نیازی به موشک با برد بیش از 2000 کیلومتر نداریم


حاجی‌زاده در بخش دیگری از گفتگو با فارس اظهار داشت: ما موشک با برد بیش از 2000 کیلومتر نداریم و هدفی هم برای بیش از 2 هزار کیلومتر در دستمان نداریم البته فناوری توسعه آن هست ولی نیازی به بیش از 2 هزار کیلومتر نیست.

وی ادامه داد: بر روی دقت و قدرت موشک‌ها به صورت متعارف کار می‌شود، این موشک‌ها برای دفاع از خود است و ما آنها را علیه کسی به کار نمی‌گیریم. کیفی سازی و ارتقای موشک‌ها جزو دستور کار ما بوده و شاید هر روز شاهد دستاوردی باشیم.

* نحوه اطلاع از شهادت شهید حسن طهرانی‌مقدم


فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد شهید طهرانی مقدم، به نحوه اطلاع از شهادت وی در روز حادثه اشاره کرد و گفت: در زمان حادثه در ستاد نیرو بودم که صدای انفجاری تهران را لرزاند. ابتدا فکر کردیم که زلزله است ولی با توجه به شبکه‌های اطلاعاتی موجود کمتر از 3-4 دقیقه متوجه حادثه شدیم و کمتر از 10 دقیقه هم خبر شهادت طهرانی‌مقدم را گرفتیم.

حاجی‌زاده افزود: شهید حسن طهرانی‌مقدم از ابتدای جنگ و دوره‌ای که بخش موشکی شروع به کار کرد، همواره پروژه‌هایی را تا زمان شهادت داشت و هر روز نوآوری و ابتکاری از خود نشان می‌داد.

وی افزود: طهرانی مقدم احاطه فنی و علمی کاملی به حوزه موشکی داشت و یک دانشمند بود. موشک‌های مختلف ما اعم از برد کوتاه، ‌میانبرد و برد بلند و تنوع سوخت مایع و جامد و غیره مدیون پیگیری‌های شهید طهرانی‌مقدم است.

* پروژه‌های شهید طهرانی‌مقدم توسط همکارانش ادامه دارد


وی ادامه داد: پروژه‌هایی که دست این شهید بزرگوار بوده توسط همکارانش ادامه پیدا می‌کند ولی بنده شخصا خلاء وجود ایشان را خیلی احساس می‌کنم زیرا 30 سال با هم همکار و همراه بودیم و ایشان فرمانده ما بودند. به هر حال حسن مقدم، حسن مقدم بود و کسی نمی‌تواند جای ایشان را بگیرد اما از طرفی با تلاش متخصصان سپاه کارها و راهشان متوقف نمی‌شود، همانطور که راه سردار کاظمی ادامه دارد.

* از بخش‌های کلیدی حوزه فضایی عبور کرده‌ایم


فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در قدم‌های اولیه ولی مهم بخش فضایی قرار دارد، اظهار داشت: از خیلی از بخش‌های کلیدی عبور کرده‌ایم و آینده فضایی کشور را بسیار روشن می‌بینم. این فناوری از بخش‌های نظامی شروع شد ولی الان در اختیار بخش غیرنظامی هم قرار گرفته که در زمینه ماهواره‌برها و ماهواره‌ها فعالیت می‌کنند و دستاوردهای خوبی هم داشته‌اند.

* حزب‌الله لبنان در خیلی از زمینه‌ها خودکفا است


حاجی‌زاده در خصوص نقش ایران در اقدامات جنگ الکترونیک حزب الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی با اشاره به انتشار تصاویر پهپادهای جاسوسی اسرائیل توسط حزب‌الله، گفت: ما ممکن است کمک کنیم ولی نبوغ بچه‌های حزب‌الله خیلی بالاست و در خیلی از زمینه‌ها خودشان خودکفا هستند و روی پای خود ایستاده‌اند.

* جنگنده‌هاو خلبانان سپاه آماده هرگونه ماموریتی هستند


فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین در خصوص جنگنده‌های موجود در این نیرو، اظهار داشت: از این جنگنده‌ها در پشتیبانی نزدیک استفاده می‌شود و در نقاط شمالغرب و جنوب شرق که نیروی زمینی با دشمنان درگیر است از آنها نیز استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خلبانان بسیار شجاع و پرکاری در سپاه داریم که هرگونه ماموریتی را انجام می‌دهند و احتمال توسعه در بخش‌های ترابری، بالگردی نیز وجود دارد.

* بی توجهی میراث فرهنگی به بنای تاریخی موجود در نیروی هوافضای سپاه


سردار حاجی زاده در پاسخ به آخرین سوال این گفتگو درخصوص وضعیت وخیم ساختمان تاریخی قاجاریه موجود در پادگان ستاد نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: تا کنون چندین بار به سازمان میراث فرهنگی نامه نوشته ایم که اگر می خواهند و برایشان مهم است بیایند و به وضعیت این ساختمان رسیدگی کنند اما تاکنون پاسخی نداده اند و ما هم توانی برای انجام این کار و رسیدگی به این بنای تاریخی نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خداوند شما عزیزان برومند رو برای کشور عزیز ایران حفظ و موید کنه
Czech Republic
بگذار از وحشت غیورمردان ما، بمیرند
آفرین دستان درد نکند خدا پشت وپناهتان موفق باشید
سلام و درود خدا بر تمام سپاهیان غیور و دلیر
خــــــــــــدا قوت
Iran, Islamic Republic of
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست ...
خدا قوت
خداوند روح شهید تهرانی را با انبیاء و اولیاء محشور نماید