پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

راه‌اندازی اولین نیروگاه هسته‌ای عربستان

جمعه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 219786
در حالی‌که رژیم سعودی پیش‌بینی کرده اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی راه‌اندازی شود، از احتمال عدم مشارکت شرکت‌های آمریکایی در اجرای این طرح سخن می‌گویند.


به گزارش فارس به نقل از الجزیره، مقامات رژیم سعودی پیش‌بینی کردند که عربستان بتواند در سال ۲۰۲۰ میلادی اولین نیروگاه هسته‌ای خود را در این کشور راه‌اندازی کند.

با این حال این احتمال وجود دارد، درصورتی‌که ریاض و واشنگتن قرارداد منع انتشار سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکنند، شرکت‌های آمریکایی در اجرای این طرح مشارکت نداشته باشند و این به معنای از دست دادن میلیاردها دلار توسط این شرکت‌هاست.

هم اکنون تمام نیروگاه‌های تولید برق عربستان سعودی با سوخت نفت و گاز فعالیت می‌کنند، این درحالی است که تقاضا برای مصرف برق در این کشور هر روز در حال افزایش است و بنابر ادعای مسئولان سعودی نیاز برق در این کشور در آستانه سال ۲۰۳۵ میلادی از ۴۵ گیگاوات کنونی به ۱۲۰ گیگاوات افزایش یابد.

اما بر اساس ماده ۱۲۳ قانون اساسی کشور آمریکا، این کشور در صورتی می‌تواند با کشورهای دیگر طرح‌های هسته‌ای را به اجرا بگذارد که با انها قرارداد منع انتشار سلاح‌های هسته‌ای را امضا کند و در صورت عدم امضای چنین قراردادی شرکت‌های آمریکایی از حضور در اجرای چنین طرح‌هایی محروم خواهند بود.

این درحالی است که پیش از این عربستان سعودی تفاهم‌نامه‌هایی هسته‌ای با فرانسه، روسیه، کره جنوبی، چین و آرژانتین امضا کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *