جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مجوز خاص دولت به ایرانیان خارج برای واردات خودرو + تصویر

شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب: 218929
تصویر ابلاغیه دولت برای واردات خودرو با عمر سه سال را منتشر کرد. بر اساس این مصوبه، کارکنان سفارتخانه‌ها و ایرانیان مقیم خارج می‌توانند برای یک بار نسبت به واردات یک دستگاه خودروی سواری تولید داخل صادراتی به عنوان کالای برگشتی به کشور اقدام کنند.

به گزارش جهان به نقل از مهر، مصوبه هیئت دولت برای تغییر در شیوه واردات خودرو از یکسال به سه سال، انتقادهای زیادی را در پی داشته و برخی از آن، به آزادشدن واردات خودروهای دست دوم تعبیر کردند، در حالی که مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران بر این نکته تاکید دارند که این مصوبه هنوز قابلیت اجرایی ندارد و باید برخی از ابهامات آن با استعلام از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، برطرف شود تا بتوان آن را اجرایی کرد.

در عین حال، بیشتر از اینکه مصوبه آزاد شدن واردات خودروی دست دوم اهمیت داشته باشد، به نظر می‌رسد که شرایط و ضوابط و برخی تسهیلاتی که در این مصوبه برای افراد خاص از جمله کارکنان سفارتخانه‌ها در نظر گرفته شده است، حائز اهمیت باشد.

بر اساس این مصوبه، کارکنان سفارتخانه‌ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند برای یک بار نسبت به واردات یک دستگاه خودروی سواری تولید داخل صادراتی به عنوان کالای برگشتی به کشور اقدام کنند.

به گزارش مهر، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری اخیرا مصوبه هیئت دولت مبنی بر اصلاح آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو را به وزارتخانه های امور اقصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده است.

در واقع هیئت وزیران در پی پیشنهاد 18 آذرماه وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسی آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو را اصلاح کرده است.

تصویر ابلاغیه رحیمی درباره اصلاح ضوابط فنی واردات خودرو

این مصوبه از سوی فرود عسگری، مدیرکل دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران 16 فروردین ماه امسال به ستاد نظارت بر گمرکات و ادارات کل گمرک استانها ابلاغ شده است.

در این نامه آمده است: "به پیوست تصویر تصویب‌نامه شماره 247297/ ت 47722 ه مورخ 90.12.15 هیئت محترم وزیران مبنی بر اصلاح آئین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو موضوع تصویب نامه شماره 18758/ت 28817 ه مورخ 82.4.10 ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید به شرح ذیل و با رعایت کامل مقررات اقدام لازم معمول نمایند:

1- ماده هفت: ورود انواع خودروهای سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از سه سال گذشته باشد، ممنوع است. بر این اساس مقرر گردید خودروهای سواری که دارای ضوابط فنی بوده و از طرف این دفتر، ضوابط فنی آنها به گمرکات اختصاصی ترخیص خودرو ابلاغ گردیده؛ پس از ارائه ثبت‌سفارش معتبر توسط متقاضی و دقت در مهلت قانونی آن و انطباق مشخصات خودروهای وارداتی با مشخصات مندرج در ثبت‌سفارش‌های مربوطه و رعایت سایر مقررات اقدام لازم معمول نمایند. بدیهی است صرفا سال ساخت خودرو ملاک قدمت آنها بوده و مدل خودرو به عنوان ملاک تلقی نمی‌گردد.

2- ماده سیزده: بر این اساس نیز مقرر گردید کارکنان سفارتخانه‌ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور با شرایط مندرج در تصویب‌نامه موصوف، صرفا برای یک بار نسبت به واردات یک دستگاه خودرو سواری تولید داخل صادراتی با استفاده از مفاد بند "ش" ماده (119) قانون امور گمرکی به عنوان کالای برگشتی به کشور صرفا از گمرک تهران و به شرح ذیل اقدام نمایند:

1- استعلام از دفتر صادرات از سوی آن گمرکات مبنی بر عدم استرداد حقوق ورودی قطعات خارجی بکار رفته در خودروهای موصوف توسط صادرکنندگان خودرو سواری (در صورت استرداد حقوق ورودی قطعات خارجی بکار رفته در خودروهای موصوف وارد کنندگان ملزم به پرداخت مبلغ مزبور به گمرک است)

2- استعلام موردی از سوی آن گمرک از شرکت‌های خودروساز داخلی مبنی بر مشخص شدن تاریخ صادرات خودرو وارده و انطباق آن با پروانه صادراتی.

3- ارائه گواهی پایان خدمت از وزارت امورخارجه (اداره رفاه و تعاون) یا وزارتخانه مربوطه جهت مامورین ثابت جمهوری اسلامی ایران در  خارج از کشور.

4- رعایت حداقل  دو سال اقامت در خارج از کشور (برای ایرانیان خارج از کشور و کارکنان سفارتخانه‌ها)

5-  رعایت ترخیص یک دستگاه خودرو سواری صرفا برای هر خانوار مقیم و با اخذ شناسنامه و گذرنامه تمامی اعضاء خانواده و استفاده از تسهیلات مصوبه اخیر صرفا برای یک بار قابل اعمال است.

6- درج مشخصات خودرو در یکی از صفحات گذرنامه به هنگام ترخیص خودرو

7- خودروهای ترخیص شده می‌بایست از تاریخ صادرات آن دو سال گذشته و از سال ساخت خودرو نیز بیش از 5 سال نگذشته باشد.

8- تهیه دفتر یا نرم افزار به صورت متمرکز، در گمرک تهران جهت ثبت سوابق ترخیص، به منظور کنترل و رعایت عدم استفاده مجدد از تسهیلات موصوف طی 5 سال آینده و یک بار توسط وارد کننده خودرو و یا ستگان درجه اول ذینفع (همسر، فرزندان)

خواهشمند است دستور فرمائید با رعایت مفاد دستورالعمل فوق الذکر و مقررات امور گمرکی اقدام لازم معمول و آمار ترخیص خودروهای مربوطه را ماهیانه و با درج مشخصات کامل خودرو و صاحب آن، به این دفتر اقدام نمایند.

ضمنا ترخیص خودروهای مذکور نیاز به ارائه ثبت‌سفارش و رعایت ضوابط فنی قانون خودرو نخواهد داشت و چنانچه ابهامی در خصوص متن تصویب‌نامه و دستورالعمل مربوطه از سوی آن گمرک مشاهده گردید؛ مراتب به این دفتر اعلام شود."

به گزارش مهر، گفته می شود واردکنندگان خودرو چنانچه در مقابل واردات هر خودرو، یک خودروی فرسوده را از رده خارج کنند، می‌توانند از 25 درصد تخفیف در عوارض گمرکی بهره‌مند شوند. این مصوبه برای خودروهایی است که عمر آنها کمتر از سه سال باشد و به معنای واردات خودروهای دست دوم نیست.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *